Storbritannien förbjuder reklamfilm för Apple G5|Page 2|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Storbritannien förbjuder reklamfilm för Apple G5
Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
sp_UserOfflineSmall Offline
458218
November 13, 2003 - 9:50 am
sp_Permalink sp_Print

AakeTraak wrote: [quote=Laglorden][snip] Jag har inget intresse att bli inblandad i nåt religiöst krig, om du inte tror mig får du läsa [snip]

Det kvittar hur det ser ut på pappret. Även på Macens paradgren Photoshop är AMD bättre på nu.

Därom tvistar de lärde, eller ja... prästerna iaf... som jag förstått det så är Opteronen snabbare på vissa saker i Photoshop och G5n snabbare på andra (surprise!) sen beror det på hur man räknar.

Disclaimer: Jag har använt en Mac i kanske totalt 10 min av mitt liv och photoshop i 0,0 sekunder. Jag tycker bara det är dumt komma med uttalanden som "bättre" eller att det är ett "känt faktum" att Apple "fuskade". De fuskade ungefär lika mycket som alla andra skulle jag tro. Du skulle nog inte tillåtits ha ditt uttalande som reklamfilm i England iaf 😉 och det tycker jag är bra på det stora hela.

dels så hanterar den all IO-trafik, vilket i Opteronen alltså går på en separat buss...

Hmm, intressant, vad pratar vi om för I/O nu? DMA-access till diskar, nätverkskort? är det verkligen själva processorn som tar hand om det?

AakeTraak
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 616
458260
November 13, 2003 - 11:12 am
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: [snip] Disclaimer: Jag har använt en Mac i kanske totalt 10 min av mitt liv och photoshop i 0,0 sekunder. Jag tycker bara det är dumt komma med uttalanden som "bättre" eller att det är ett "känt faktum" att Apple "fuskade". De fuskade ungefär lika mycket som alla andra skulle jag tro.

Jag har använt Mac sedan 1986 och Windows sedan 96-97 och Photoshop från och till.
Om det är någon som hoppades på att G5an skulle vara snabbast så är det jag, tro mig.
Tyvärr så faller Macen på disk I/O som vanligt.
Inte alls lika dåligt som de brukar (om man jämför G5 med Mac OS X 10.3) men ändå.

Men hallå, det är ju känt att de fuskade.
spl's soapbox -- apple powermac G5. Man måste vara en väldigt inbiten Folkpartist för att inte kalla detta för fusk.

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
459210
November 14, 2003 - 12:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Men hallå, det är ju känt att de fuskade.
spl's soapbox -- apple powermac G5. Man måste vara en väldigt inbiten Folkpartist för att inte kalla detta för fusk.

Jag är ingen folkpartist
Det där har jag läst förut och det enda jag kan hålla med om är mysko och fusk-aktigt är att de länkade mot en speciell malloc() när de komplierade. Resten är bara blaj...

- Mattebiblioteket var visst inte mer optimerat på dell-maskinen än på Apples maskin. Det var alltså samma prescion på det. Man använde SSE2 på intel.

- "Apple fuskar för de skriver priset som $1999 och $2999, när det bara är en dollar från 2000 och 3000". Men hallå? Det är det ingen annan som gör så?

- Hyperthreading gör Dell-maskinerna långsammare på just det testet, om de lämnat det på hade det varit fusk då?

- memory bypass gjorde de för att så är retailmaskinerna uppsatta (men ej den test-maskin som de körde på)

- Testen gjordes med GCC, inte Intels kompilator ICC där de IOFS får mycket bättre resultat (om vi ska snacka "fusk" så kan man titta på den och vilka special-switchar man använder där)

Självklart kommer det alltid snabbare processorer, men bara för att man inte testar de allra senaste knappt släppta processorerna (som inte satt i Dell-maskiner då man gjorde testerna) betyder det inte att man "fuskade" osv osv

Jag vill med detta inte folkpartista mig och påstå Macen är snabbare på allt, eller långsammare på allt, men jag vill påstå att han "haxial"-snubben har fått en hel del fötter om baken.

(Är folkpartister ovanligt Mac-frälsta?) :up:

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
459288
November 14, 2003 - 2:15 pm
sp_Permalink sp_Print

_AnKaN_ wrote: Men nån som vet vad en sån där G5 kommer kosta ?

20.000 för 1.6ghz och 30.000 för 2st 2ghz..
http://store.apple.com/Apple/W......2.0.0.1.0

AakeTraak
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 616
459439
November 14, 2003 - 5:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote:
Jag är ingen folkpartist
(Är folkpartister ovanligt Mac-frälsta?) :up:

Det vet jag inte, men de är ju liberaler 😉

Här är en test till: Athlon 64 vs. Apple G5 Systems: Not Even Close

Uj, uj, uj.

Och hur bra är utbyggnadsmöjligheterna i den nya G5 lådan då?
Plats för två 3,5 tums hårdiskar, WOW! Hela TVÅ stycken.
Och hur många 5 1/4 tums enheter, håll i er: en. Va? EN!
Men någonting måste ju få plats. Hur många PCI-kort då. 3 st (fast de är ju PCI-X 64 bitars vilket kompemserar en del).

Lådan är alltså lika stor som min Chieftech BX låda (höjd 51.1 cm, bredd 20,6 cm, djup 47,5 cm) som max rymmer:
Drive bays extern: 4x 51/4", 2x 3,5"
Drive bays intern: 4x 3,5" HDD in cage
Expansion: 6 PCI slots & 1 AGP slot

Vad innehåller lådan då? Jo, fläktar. 9 st. Fast den är ju iallfall ganska tyst, ljusår från min PowerMac MDD Dual G4 867MHz,
alias "Industridammsugaren" jag har på jobbet (och den är ändå 'tysthetsuppgraderad' med nytt nättagg och nya fläktar).
Fast inte lika tyst som min G4 Cube 450 MHz jag har hemma, den är helt tyst (vi pratar nu 0 decibel).

Vad var det vi pratade om egentligen? Fan, det har jag glömt. Tack för mig.

4fun
Member
Medlem
Forum Posts: 2162
460683
November 16, 2003 - 12:58 am
sp_Permalink sp_Print

inte mer än rätt enligt mig

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 58
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL