April 17, 2005
En svensk 16-årig hacker har nyligen fått sina datorer beslagtagna av svensk polis i samarbete med den amerikanska säkerhetsbyrån FBI. 16-åringen har varit delaktig i flera välorganiserade attacker mot bland annat NASA, den amerikanska militären och dataföretaget Cisco. Under attacken mot Cisco stals bland annat en del av företagets IOS källkod (Internetworking Operating System) denna kod publicerades senare på utländska Internetsajter. Det återstår att se vilka efterföljder detta har för den svenske 16-åringen som ännu inte hörts om attacken. Men vi förmodar att hans ringa ålder inte ger något kraftigare straff och att han snart blir högvilt bland IT-företag som behöver klipska kodare i sina företag.
Källa: Reuters
December 11, 2002
Black_light wrote: 16 år va han!?!?!!? Hur fasen kom han in där!?! Han kan ju inte spenderat mycket tid i skola om han lärt sig allt detta, eller hur?
Någon hade kopplat in en dator med säkerhetshål på universitets nätverket utan att kontakta sysadmin. Fanns troligen t o m färdiga program ute för att utnyttja det hålet. Han kom troligen över en del info den vägen. Kollar man runt på lite andra ställen så antyds det att andra tagit sig på andra system här och där. Det de tillsammans fick ihop räckte säkert för att kunna ta sig in på NASA och de andra "tuffa" ställena. Det låter mycket svårare än vad det var.
Reefer wrote: Det finns inget seriöst mjukvaruföretag som anställer en kriminell, det är en myt som fortfarande tyvärr florerar bland okunniga skribenter.
Försöker du säga något med detta inlägg eller? 🙂
Personligen är jag övertygad om att man har ett bra läge på arbetsmarknaden i ett sådant här fall. Självklart ser man till hur och på vilket sätt brotten begåtts. Och som någon säger tror jag inte att man anställer en hackare som fifflat till sig pengar genom att sno kontonummer osv. Men just såna här intrång som mer ser ut att vara ett spel för galleriet tror jag man ser bortom. Speciellt eftersom det handlar om en 16 åring som nog inte är en yrkeskriminell människa.
Jag säger inte att det är ett faktum men du verkar vara säker på att ingen med sådan här bakgrund får jobb inom IT-industrin. Har du några exempel eller undersökningar som styrker det?
Tekniknörd som gillar att träna.
March 21, 2003
Kenrih wrote: [quote=Black_light]16 år va han!?!?!!? Hur fasen kom han in där!?! Han kan ju inte spenderat mycket tid i skola om han lärt sig allt detta, eller hur?
Någon hade kopplat in en dator med säkerhetshål på universitets nätverket utan att kontakta sysadmin. Fanns troligen t o m färdiga program ute för att utnyttja det hålet. Han kom troligen över en del info den vägen. Kollar man runt på lite andra ställen så antyds det att andra tagit sig på andra system här och där. Det de tillsammans fick ihop räckte säkert för att kunna ta sig in på NASA och de andra "tuffa" ställena. Det låter mycket svårare än vad det var.
Du menar att han "hittat" expolits till NASA , CISCO och amerikanska armen _på_ uppsala universitets servrar ?
Skulle inte tro det va.... Dock ser det ut som att han inet var så l33t eftersom han åkte fast så snabbt.... Min lillebror hade kunnat göra sig anonym bättre 😎
🙄
March 21, 2003
Anton K wrote: [quote=Reefer]Det finns inget seriöst mjukvaruföretag som anställer en kriminell, det är en myt som fortfarande tyvärr florerar bland okunniga skribenter.
Försöker du säga något med detta inlägg eller? 🙂
Personligen är jag övertygad om att man har ett bra läge på arbetsmarknaden i ett sådant här fall. Självklart ser man till hur och på vilket sätt brotten begåtts. Och som någon säger tror jag inte att man anställer en hackare som fifflat till sig pengar genom att sno kontonummer osv. Men just såna här intrång som mer ser ut att vara ett spel för galleriet tror jag man ser bortom. Speciellt eftersom det handlar om en 16 åring som nog inte är en yrkeskriminell människa.
Jag säger inte att det är ett faktum men du verkar vara säker på att ingen med sådan här bakgrund får jobb inom IT-industrin. Har du några exempel eller undersökningar som styrker det?
Jag skulle nog säga att statistiken talar för honom om han nu skulle försöka få jobb.... säger bara att det störste har fått mer erbjudanden än han klarar av the one and only Kevin mitnic.
Just nu håller indien på att utbilda och anställa hackers mellan 14-19 till deras nya "Hackers mot hackers" polis styrka... dom komemr att försöka hacka statens egna servrar föratt senare fixa hålen.....
EDIT: LÄNK:
/http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/south_asia/1099181.stm
December 11, 2002
Farbror wrote:
Du menar att han "hittat" expolits till NASA , CISCO och amerikanska armen _på_ uppsala universitets servrar ?
Självklart hittade han inga exploits. Däremot bytte han ut SSH-klienten. Vi har många forskare som samarbetar med olika grupper i USA, däribland NASA (jag delar t o m rum med en). När någon av dessa loggade in på sina konton i USA plockade killen helt enkelt användarnamn och lösenord. Svårare än så var det inte.
Vem som helst hade kunnat göra det. Scanna efter den aktuella Linux-kärnan. Köra scriptet man hittat på Internet och installera den där korrupta SSH-klienten som man tankat ned. Klart!
March 21, 2003
Kenrih wrote: [quote=Farbror] Du menar att han "hittat" expolits till NASA , CISCO och amerikanska armen _på_ uppsala universitets servrar ?
Självklart hittade han inga exploits. Däremot bytte han ut SSH-klienten. Vi har många forskare som samarbetar med olika grupper i USA, däribland NASA (jag delar t o m rum med en). När någon av dessa loggade in på sina konton i USA plockade killen helt enkelt användarnamn och lösenord. Svårare än så var det inte.
Vem som helst hade kunnat göra det. Scanna efter den aktuella Linux-kärnan. Köra scriptet man hittat på Internet och installera den där korrupta SSH-klienten som man tankat ned. Klart!
Jo när du säger det så... lika svårt som att göra en troj*n undetected och köra på nån 😉
1 Guest(s)