Svensk 16-åring hackade NASA|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Svensk 16-åring hackade NASA
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 11, 2005 - 11:13 am
sp_Permalink sp_Print

En svensk 16-årig hacker har nyligen fått sina datorer beslagtagna av svensk polis i samarbete med den amerikanska säkerhetsbyrån FBI. 16-åringen har varit delaktig i flera välorganiserade attacker mot bland annat NASA, den amerikanska militären och dataföretaget Cisco. Under attacken mot Cisco stals bland annat en del av företagets IOS källkod (Internetworking Operating System) denna kod publicerades senare på utländska Internetsajter. Det återstår att se vilka efterföljder detta har för den svenske 16-åringen som ännu inte hörts om attacken. Men vi förmodar att hans ringa ålder inte ger något kraftigare straff och att han snart blir högvilt bland IT-företag som behöver klipska kodare i sina företag.

Källa: Reuters

Avatar
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
887915
May 11, 2005 - 12:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm, nåt som känns fel när en som begår brott får schyssta jobb...
Sen var det trots allt i sverige så han får väl antagligen 2 veckor på nån bondgård eller nåt.

Reefer
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 139
Member Since:
February 16, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
887916
May 11, 2005 - 12:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Det finns inget seriöst mjukvaruföretag som anställer en kriminell, det är en myt som fortfarande tyvärr florerar bland okunniga skribenter.

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
Member Since:
March 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
887919
May 11, 2005 - 12:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Finske antivirusexperten hade väl gjort nått farligt virus..?

Jag tror säkert han kan få ett bra jobb om några år...

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
Member Since:
April 14, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
887935
May 11, 2005 - 12:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är helt övertygad om att han får ett bra jobb. Han är ju uppenbarligen oerhört begovad och därför säkerligen väldigt eftertraktad när det kommer till säkerhetsjobb.

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
Member Since:
May 1, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
887960
May 11, 2005 - 12:39 pm
sp_Permalink sp_Print

16 år va han!?!?!!? Hur fasen kom han in där!?! Han kan ju inte spenderat mycket tid i skola om han lärt sig allt detta, eller hur? Men iaf, han är (som Marcan sa) uppenbarligen oehört begåvad. Jag tror att han får ett fedeschysst jobb när han blir "jobb-myndig".

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
887962
May 11, 2005 - 12:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja jag förstår då varför man inte skulle vilja anställa en så pass begåvad grabb på ett företag inriktat på säkerthet..

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
Member Since:
May 1, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
887965
May 11, 2005 - 12:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad var förresten motivet till hackningen? Försökte han komma åt lite hemligheter eller liknande (?), eller försökte han bara stajla?

Kenrih
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 222
Member Since:
December 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
887973
May 11, 2005 - 12:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Black_light wrote: 16 år va han!?!?!!? Hur fasen kom han in där!?! Han kan ju inte spenderat mycket tid i skola om han lärt sig allt detta, eller hur?

Någon hade kopplat in en dator med säkerhetshål på universitets nätverket utan att kontakta sysadmin. Fanns troligen t o m färdiga program ute för att utnyttja det hålet. Han kom troligen över en del info den vägen. Kollar man runt på lite andra ställen så antyds det att andra tagit sig på andra system här och där. Det de tillsammans fick ihop räckte säkert för att kunna ta sig in på NASA och de andra "tuffa" ställena. Det låter mycket svårare än vad det var.

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
887975
May 11, 2005 - 12:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Tror han skulle bygga ett rymdskepp så han stal ritningar till ett sådant borta hos NASA..
wink

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
Member Since:
May 1, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
887986
May 11, 2005 - 1:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Tror han skulle bygga ett rymdskepp så han stal ritningar till ett sådant borta hos NASA..
wink

HAHAHAHHAHA 😀 😀 😀 ! Ja, de va nog de han va ute efter :bgrin:

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
888028
May 11, 2005 - 1:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Reefer wrote: Det finns inget seriöst mjukvaruföretag som anställer en kriminell, det är en myt som fortfarande tyvärr florerar bland okunniga skribenter.

Försöker du säga något med detta inlägg eller? 🙂

Personligen är jag övertygad om att man har ett bra läge på arbetsmarknaden i ett sådant här fall. Självklart ser man till hur och på vilket sätt brotten begåtts. Och som någon säger tror jag inte att man anställer en hackare som fifflat till sig pengar genom att sno kontonummer osv. Men just såna här intrång som mer ser ut att vara ett spel för galleriet tror jag man ser bortom. Speciellt eftersom det handlar om en 16 åring som nog inte är en yrkeskriminell människa.

Jag säger inte att det är ett faktum men du verkar vara säker på att ingen med sådan här bakgrund får jobb inom IT-industrin. Har du några exempel eller undersökningar som styrker det?

Blaxxor
Member
Medlem
Forum Posts: 2182
Member Since:
July 23, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
888029
May 11, 2005 - 1:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Tänk om han hänger här på forumet 😛

Farbror
Member
Medlem
Forum Posts: 2275
Member Since:
March 21, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
888035
May 11, 2005 - 1:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Kenrih wrote: [quote=Black_light]16 år va han!?!?!!? Hur fasen kom han in där!?! Han kan ju inte spenderat mycket tid i skola om han lärt sig allt detta, eller hur?

Någon hade kopplat in en dator med säkerhetshål på universitets nätverket utan att kontakta sysadmin. Fanns troligen t o m färdiga program ute för att utnyttja det hålet. Han kom troligen över en del info den vägen. Kollar man runt på lite andra ställen så antyds det att andra tagit sig på andra system här och där. Det de tillsammans fick ihop räckte säkert för att kunna ta sig in på NASA och de andra "tuffa" ställena. Det låter mycket svårare än vad det var.

Du menar att han "hittat" expolits till NASA , CISCO och amerikanska armen _på_ uppsala universitets servrar ?

Skulle inte tro det va.... Dock ser det ut som att han inet var så l33t eftersom han åkte fast så snabbt.... Min lillebror hade kunnat göra sig anonym bättre 😎
🙄

Farbror
Member
Medlem
Forum Posts: 2275
Member Since:
March 21, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
888042
May 11, 2005 - 1:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton K wrote: [quote=Reefer]Det finns inget seriöst mjukvaruföretag som anställer en kriminell, det är en myt som fortfarande tyvärr florerar bland okunniga skribenter.

Försöker du säga något med detta inlägg eller? 🙂

Personligen är jag övertygad om att man har ett bra läge på arbetsmarknaden i ett sådant här fall. Självklart ser man till hur och på vilket sätt brotten begåtts. Och som någon säger tror jag inte att man anställer en hackare som fifflat till sig pengar genom att sno kontonummer osv. Men just såna här intrång som mer ser ut att vara ett spel för galleriet tror jag man ser bortom. Speciellt eftersom det handlar om en 16 åring som nog inte är en yrkeskriminell människa.

Jag säger inte att det är ett faktum men du verkar vara säker på att ingen med sådan här bakgrund får jobb inom IT-industrin. Har du några exempel eller undersökningar som styrker det?

Jag skulle nog säga att statistiken talar för honom om han nu skulle försöka få jobb.... säger bara att det störste har fått mer erbjudanden än han klarar av the one and only Kevin mitnic.

Just nu håller indien på att utbilda och anställa hackers mellan 14-19 till deras nya "Hackers mot hackers" polis styrka... dom komemr att försöka hacka statens egna servrar föratt senare fixa hålen.....

EDIT: LÄNK:
/http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/south_asia/1099181.stm

Kenrih
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 222
Member Since:
December 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
888047
May 11, 2005 - 1:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Farbror wrote:
Du menar att han "hittat" expolits till NASA , CISCO och amerikanska armen _på_ uppsala universitets servrar ?

Självklart hittade han inga exploits. Däremot bytte han ut SSH-klienten. Vi har många forskare som samarbetar med olika grupper i USA, däribland NASA (jag delar t o m rum med en). När någon av dessa loggade in på sina konton i USA plockade killen helt enkelt användarnamn och lösenord. Svårare än så var det inte.

Vem som helst hade kunnat göra det. Scanna efter den aktuella Linux-kärnan. Köra scriptet man hittat på Internet och installera den där korrupta SSH-klienten som man tankat ned. Klart!

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
Member Since:
October 25, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
888119
May 11, 2005 - 3:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Grattis, nu har han sin framtid säkrad.

DexiL
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 462
Member Since:
May 7, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
888504
May 12, 2005 - 7:12 am
sp_Permalink sp_Print

Hmm, är det samma prestige i att hacka grannens dator? 😀

Det är klart grabben kommer att få jobb, företagen kommer att skrika efter en person som har såna kunskaper.

Avatar
macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
Member Since:
June 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
888585
May 12, 2005 - 10:36 am
sp_Permalink sp_Print

Marcan- wrote: Jag är helt övertygad om att han får ett bra jobb. Han är ju uppenbarligen oerhört begovad och därför säkerligen väldigt eftertraktad när det kommer till säkerhetsjobb.

Jo precis. Visst fan får han ett jobb sen. Fatta hur duktig han är.

Farbror
Member
Medlem
Forum Posts: 2275
Member Since:
March 21, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
889002
May 12, 2005 - 8:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Kenrih wrote: [quote=Farbror] Du menar att han "hittat" expolits till NASA , CISCO och amerikanska armen _på_ uppsala universitets servrar ?

Självklart hittade han inga exploits. Däremot bytte han ut SSH-klienten. Vi har många forskare som samarbetar med olika grupper i USA, däribland NASA (jag delar t o m rum med en). När någon av dessa loggade in på sina konton i USA plockade killen helt enkelt användarnamn och lösenord. Svårare än så var det inte.

Vem som helst hade kunnat göra det. Scanna efter den aktuella Linux-kärnan. Köra scriptet man hittat på Internet och installera den där korrupta SSH-klienten som man tankat ned. Klart!

Jo när du säger det så... lika svårt som att göra en troj*n undetected och köra på nån 😉

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 61
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL