August 22, 2005
Det var bara en tidsfrÄga, den första svenska crackaren har hÀktats
Det var under en gigantisk razzia vintern 2001 mot ett otal warez-grupper som
svenskena Äkte fast. Förundersökningen har pÄgÄtt tills nu och
"Znip3" som han kallade sig har hÀktats. Han var medlem i den kÀnda
crackergruppen DoD (Drink or Die), de var bland annat den första grupp som
lyckades knÀcka Windows 95 och Microsoft har medverkat i högsta grad
tillsammans med polisen för att hÄva in denna grupp. Znip3r höll till i
Sundsvall och har en programmerings utbildning bakom sig.
För den som Ă€r intresserad finns hela artikeln hĂ€rÂ
Det kÀnns skönt att illegal kopiering tas pÄ största allvar av polisÀra
myndigheter och mjukvarutillverkarna, detta avskrÀcker förhoppningsvis de
grupper som finns dÀr ute att upphöra med dessa aktiviveter.
June 17, 2002
Nyhet wrote:
Den dĂ€r kommentaren gillar vi inte... đ
:cy:
aja.. jag kommer iaf wareza sÄ lÀnge spel o annan mjukvara ska vara sÄ jÀvla dyrt...
sÀnker dom priserna köps det mer...
Det e alltid roligast med orginal kartong o skiva sÄ...=)
Ăh.. Warez kommer alltid finnas.. gĂ„r inte att stoppa piratkopieringen hur dom Ă€n försöker...
finns det en lösning pÄ ett lÄs sÄ bryts det upp...
August 27, 2003
MULLVADEN wrote: [quote=Nyhet]
Den dĂ€r kommentaren gillar vi inte... đ
:cy:
aja.. jag kommer iaf wareza sÄ lÀnge spel o annan mjukvara ska vara sÄ j**la dyrt...
sÀnker dom priserna köps det mer...
Det e alltid roligast med orginal kartong o skiva sÄ...=)
Ăh.. Warez kommer alltid finnas.. gĂ„r inte att stoppa piratkopieringen hur dom Ă€n försöker...
finns det en lösning pÄ ett lÄs sÄ bryts det upp...
Det Àr givetvis helt upp till dig om du vill vara olaglig. Du kan dock rÀkna med att alla stora IT-jÀttar har ess i rockÀrmen nÀr det gÀller att klÀmma Ät fildelare och annat patrask som inte kan betala för sig. Vi fÄr se vad den hÀrigna Fritz kretsen kan Ästadkomma....
DÄ fÄr du gÄ över till MAC,Amiga eller Linux om du ska hÄlla pÄ, dock Àr det bara funderingar frÄn min sida och det kan lika gÀrna vara sÄ lÀtt att dela/tanka hem saker om tio Är som det Àr idag, den som lever fÄr se som jag brukar sÀga.
August 27, 2003
Death On Wings wrote: Enda anledningen att de blev tagna var ju för att de jÀvlades med MS and the "US with nuks"
De skulle nog fortfarande va pÄ fri fot om de inte gjotr det.
Förmodligen ja, MS blir lite heta pĂ„ gröten nĂ€r nĂ„gon tar godis av dem đ
hade de crackat bara spel och mindre dyra program hade de sÀkert varit i full fart Àven i dag. Det Àr i alla fall kul att sverige bommar in sin första hackare, det skulle dock inte förvÄna mig om ett stort mjukvaruföretag köper ut han och anstÀller han som en White-hat, det har ju hÀnt förut sÄ att sÀga.
November 4, 2001
smart av FBI att lÄta uppmana honom med mutor i form av en bÀrbar dator för att fortsÀtta.
Detta fÄr man enligt svensk lag inte göra och bevis som fÄr in genom att lura eller muta personen i frÄga blir ogilltig.
Iom att husransakan skedde pÄ grund av detta kommer den förmodligen bli ogilltigförklarad av svensk domstol....
Hade ju varit bÀttre att bett honom sammla information och erbjuda honom stafflindring.
January 20, 2003
Crackers kan ju jobba med kopieringsskydd och liknande, de om nÄgon vet vad som gÄr och inte gÄr att cracka sÄ visst kan det hjÀlpa till med det.
Tror dock inte det kommer att hÀnda dÄ de flesta crackers har ett syfte: billigare mjukvara och visst har det hjÀlpt till att sÀnka priserna, speciellt pÄ PC-spel.
PC-spelen kostar ju inte sÄ mycket nuförtiden bara operativsystemen och vissa program som kostar.
May 17, 2004
Ikkitousen wrote: Vad hÀnde med MS nya hÄrdvaruskydd som intel, apple o.s.v. har gÄtt med pÄ? Skulle vara nÄt skyddat minne som inte gick att manipulera eller komma Ät. Har de infört det med 915/925?
För det första INGET gÄr att göra 100% sÀker. hur mÄnga osÀnkbara bÄtar har vi inte sett?? och [b]hur[/] mÄnga sjönk?? sÀkerligen 100% om de hamnade i en vÀrklig olycka. mins att man sa att windows var [b]100%[b/] sÀker, sen kom virus. inget Àr 100% sÀkert allt gÄr att Àndra pÄ, nÄn var ju dÀr frÄn början och satte dit sakerna eller hur? sÄ antagligen sÄ mÄste man ju pÄ nÄtt sÀtt kunna komma dit igen och röra runt eller satt nÄn slags gud dit det??
June 9, 2004
Vitamin-C wrote: [quote=Ikkitousen]Vad hÀnde med MS nya hÄrdvaruskydd som intel, apple o.s.v. har gÄtt med pÄ? Skulle vara nÄt skyddat minne som inte gick att manipulera eller komma Ät. Har de infört det med 915/925?
För det första INGET gÄr att göra 100% sÀker. hur mÄnga osÀnkbara bÄtar har vi inte sett?? och [b]hur[/] mÄnga sjönk?? sÀkerligen 100% om de hamnade i en vÀrklig olycka. mins att man sa att windows var [b]100%[b/] sÀker, sen kom virus. inget Àr 100% sÀkert allt gÄr att Àndra pÄ, nÄn var ju dÀr frÄn början och satte dit sakerna eller hur? sÄ antagligen sÄ mÄste man ju pÄ nÄtt sÀtt kunna komma dit igen och röra runt eller satt nÄn slags gud dit det??
Lol, jag sa inget om hur bra skyddet Àr, bara undrade vad som hÀnde med det?
April 20, 2002
skiroy wrote:
Aja...sjĂ€lv lĂ€ste jag trĂ„dens titel som "Svensk rackare i domstol" đ
FĂ„r vĂ€l pĂ„peka att jag var en smula trött. đ
Ja det passar ju det ocksÄ...han var ju inte guds bÀsta barn precis...:D
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
1 Guest(s)