Svensk fildelare dömd till 16 000 kronor i böter|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Svensk fildelare dömd till 16 000 kronor i böter
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 25, 2005 - 2:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Det första åtalet mot en svensk fildelare har nu avslutats och resultatet blev en fällande dom och ett straff i form av dagsböter. 80 dagsböter på 200 kronor stycket ger den sammanlagda boten på 16 000 kronor. Fildelaren var åtalad för att ha delat ut den svenska filmen "Hip Hip Hora" i fildelningsnätverket DC++ och domen är något tvetydig. Många har tidigare sagt att en dom som innebar böter som straff skulle göra det mer eller mindre omöjligt för APB att dra fler illegala fildelare inför rätta, samtidigt ger den relativt höga bötern för endast en film en indikation på att dem som delar ut flera filmer eller mer material kan få hårdvara straff. På IDG kan man läsa mer om domen och även en chat med en rättsforskare på Stockholms Universitet.

:: Läs mer om IDG.se

atiko
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
Member Since:
June 8, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
968853
October 25, 2005 - 3:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Var ju inte så mycket pengar ändå, med tanke på hur liten risk det är att någon åker fast. Men det är skrämmande hur mycket apb som bara är en lobby organisation har att säga till om. Anpassa produkter, prissättning och distribution efter marknaden så skulle inte några åtal mot någon vara nödvändiga.

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
Member Since:
August 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
968854
October 25, 2005 - 3:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm, så länge det bara är dagsböter så???

Det är långt ifrån där stämningarna från filmbolagen på fantasi-summor som man hört talats om...

16.000:- är ju överkomligt. Det är det där räknaexemplen med "ja, du har gjort en film värd 2000:- (vårt listpris om man köper originalet) tillgängligt för 50.000 användare i 14 dagar. Alltså ska vi ha 1,4 miljarder för förlorad inkomst och 1 miljad för psykiskt lidande" som man hört talats om förut.

Imagine
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 159
Member Since:
February 26, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
968864
October 25, 2005 - 3:25 pm
sp_Permalink sp_Print

För 16000:- kan man fylla en hel billy med Hip hip hora.

Edit: Haha, man kan inte skriva H o r a!

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
968874
October 25, 2005 - 3:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Det skrämmande är ju dock hur rätten har resonerat och vilka bevis de accepterat. Det känns inte som om de kan har varit så insatta i modern IT eller teknologi. Men det ska ju å andra sidan försvaret kompensera för isf.

//Andreas

Hypno Toad
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 694
Member Since:
December 30, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
968876
October 25, 2005 - 3:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Rolig bugg hora 😛

Avatar
Caso
Member
Medlem
Forum Posts: 3507
Member Since:
October 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
968893
October 25, 2005 - 4:58 pm
sp_Permalink sp_Print

man kan alltid hoppas på att folket uppe på hovrätten kan inse detta och därmed sätta en standard, vilken idiot som helst kan skapa en falsk skärmdump och sätta andras ip på den.

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
Member Since:
January 22, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
968941
October 25, 2005 - 6:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok, om det ska vara på det sättet: Vem är på å anmäler henrik ponten då jag just hittade denna screen http://rixxon.net/piratbyran/s.....ERLYST.rar

(http://www.piratbyran.org/bevismaskinen/)

Avatar
Caso
Member
Medlem
Forum Posts: 3507
Member Since:
October 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
968975
October 25, 2005 - 7:01 pm
sp_Permalink sp_Print

problemet lär vara att du inte har hans riktiga ip adress, få tag på den så anmäler vi honom direkt 😉

Magnus J
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 717
Member Since:
June 4, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
968984
October 25, 2005 - 7:25 pm
sp_Permalink sp_Print

NES_Boy wrote: Ok, om det ska vara på det sättet: Vem är på å anmäler henrik ponten då jag just hittade denna screen http://rixxon.net/piratbyran/s.....ERLYST.rar

(http://www.piratbyran.org/bevismaskinen/)

Hehe, tagen på bar gärning?

Men vad har folk egentligen emot Warez!? 😕

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
Member Since:
May 17, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
968993
October 25, 2005 - 7:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Popeye wrote: [quote=NES_Boy]Ok, om det ska vara på det sättet: Vem är på å anmäler henrik ponten då jag just hittade denna screen http://rixxon.net/piratbyran/screen.php?nick=Henrik+Ponten&ip=80.68.100.200&file=Hip.Hip.*prostituerad*.2004.SWEDISH.DVDR-EFTERLYST.rar

(http://www.piratbyran.org/bevismaskinen/)

Hehe, tagen på bar gärning?

Men vad har folk egentligen emot Warez!? 😕

men skärp dig nu! du kan väll gissa vad "folk" har emot det. om du inte kan förstå det så måste du vara mycket yngre än minimi gränsen för att vistat på det här forumet då du inte då kan ha lärt dig vad som är rätt och fel.

Sen så ska ingen tro att det här är slutet. om vi nu vet vad dommen ligger på om du har delat ut en film vad gäller då om du har delat ut flera? med tanke på den relativt höga dommen som grabben ådrog sig nu så kan vi ju anta att om du delar ut två filmer så finns det en stor changs att du hamnar i fängelse eller får ricktigt höga böter. blir det böter igen om man har delat ut två filmer så kan jag nästan garantera att det blir ett fängelsestraff om man har delat ut tre filmer eller fler.

för övrigt så såg Antipiratbyrån (APB) det här som ett "test". Fildelaren i västerås delade ut fler filmer än bara Hipp Hipp Prostituerad men APB valde att bara åtala honom för upphovsrättsbrott för en film. Vi kan ju anta att de valde den för att den var relativt ny samt svensk (jag har ingen ork att utväckla det där just nu. kanske senare) och bara en film för att de ska veta var gränsen ska dras.
Vänta bara, det kommer fler sånna här fall i framtiden. Innom en snar framtid facktiskt.

Magnus J
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 717
Member Since:
June 4, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
968999
October 25, 2005 - 7:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Vitamin-C wrote: [quote=Popeye][quote=NES_Boy]Ok, om det ska vara på det sättet: Vem är på å anmäler henrik ponten då jag just hittade denna screen http://rixxon.net/piratbyran/screen.php?nick=Henrik+Ponten&ip=80.68.100.200&file=Hip.Hip.*prostituerad*.2004.SWEDISH.DVDR-EFTERLYST.rar

(http://www.piratbyran.org/bevismaskinen/)

Hehe, tagen på bar gärning?

Men vad har folk egentligen emot Warez!? 😕

men skärp dig nu! du kan väll gissa vad "folk" har emot det. om du inte kan förstå det så måste du vara mycket yngre än minimi gränsen för att vistat på det här forumet då du inte då kan ha lärt dig vad som är rätt och fel.

Sen så ska ingen tro att det här är slutet. om vi nu vet vad dommen ligger på om du har delat ut en film vad gäller då om du har delat ut flera? med tanke på den relativt höga dommen som grabben ådrog sig nu så kan vi ju anta att om du delar ut två filmer så finns det en stor changs att du hamnar i fängelse eller får ricktigt höga böter. blir det böter igen om man har delat ut två filmer så kan jag nästan garantera att det blir ett fängelsestraff om man har delat ut tre filmer eller fler.

för övrigt så såg Antipiratbyrån (APB) det här som ett "test". Fildelaren i västerås delade ut fler filmer än bara Hipp Hipp Prostituerad men APB valde att bara åtala honom för upphovsrättsbrott för en film. Vi kan ju anta att de valde den för att den var relativt ny samt svensk (jag har ingen ork att utväckla det där just nu. kanske senare) och bara en film för att de ska veta var gränsen ska dras.
Vänta bara, det kommer fler sånna här fall i framtiden. Innom en snar framtid facktiskt.

Jo jo, det fattade jag men, men ironi? Du har säkert hört talas om det?
Skit samma, jag antar att det var ett bra straff för att markera var man kan hamna i straffskalan.
Jag har ingenting emot att man dömmer folk för detta, men.... Det finns alltid ett men...

(Och jag är långt över gränsen för att få vistas i detta forum!)

Avatar
Pegge
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 6
Member Since:
October 5, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
969003
October 25, 2005 - 7:52 pm
sp_Permalink sp_Print

låter som om Vitamin-C har vissa "allianser"...hur mycket får du betalt för o "marknadsföra" APB ????

Magnus J
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 717
Member Since:
June 4, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
969005
October 25, 2005 - 7:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Pegge wrote: låter som om Vitamin-C har vissa "allianser"...hur mycket får du betalt för o "marknadsföra" APB ????

Skulle inte kalla det för marknadsföring, utan mer som egna tankar/spekuleringar.

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
Member Since:
May 17, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
969008
October 25, 2005 - 7:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Pegge wrote: låter som om Vitamin-C har vissa "allianser"...hur mycket får du betalt för o "marknadsföra" APB ????

en tia per forum inläg (minus en krona per felstavning) och nån gång så får jag kanske träffa henkan om jag har tur.

embarassed förlåt Popeye men du glömde facktiskt 🙄 😉

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
Member Since:
August 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
969076
October 25, 2005 - 9:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är ju helt sjukt om nån skulle hamna i fängelse för att ha delat ut filmer. Helt jädra sanslöst isånafall och dags ändra lagen.

Jag bakar en sockerkaka som efter Pågens recept. Först övertygar de politikerna att många blir arbetslösa på bagerierna för jag gör det. Sen säger de att det är "stöld" av sockerkaka. Sen höjs priserna på sockerkaksformar, när inget hjälper bötfäller man folk som äter olaglig sockerkaka och när inte det hjälper slänger man dem i fängelse?

Kom ihåg att egentligen äger inte upphovsmännen rätten till en film eller ett musikstycke utan det finns en speciell lag instiftad för att de för en tid ska äga rätten att sälja filmen/musiken/boken/whatever.

Precis som läkemedel exempelvis. Rätten till ett läkemedel tillhör hela mänskligheten, bara det att "vi" avskriver oss den rätten i tio år för att få läkemedelsbolagen utveckla nya produkter.

Men ifall den rätten missbrukas så kan en stat helt enkelt säga "well fuck'em, vi pirattillverkar hellre en medicin än att låter miljoner människor dö" såsom Taiwan gjort med nåt fågelinfluensa-motmedel.

eller andra patent. Man får patent för en pryl i ett visst antal år, sen upphör den rätten.

Lobbyorganisationer har lyckats utsträcka den rätten alltför mycket för musik och annan konst.

Vad jag försöker säga är att det är inte musikbolagens musik, det är VÅR musik och om de håller på och larvar sig tillräckligt mycket tar vi tillbaka den.

Fuck'em.

Magnus J
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 717
Member Since:
June 4, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
969150
October 26, 2005 - 7:31 am
sp_Permalink sp_Print

Vitamin-C wrote:
embarassed förlåt Popeye men du glömde facktiskt 🙄 😉

Ingen fara vettu, kom på att jag gjort fel smiley precis när jag stängde av dator efter senaste inlägget. Men men, alla gör vi misstag! wink

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
Member Since:
May 17, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
969224
October 26, 2005 - 11:15 am
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: Det är ju helt sjukt om nån skulle hamna i fängelse för att ha delat ut filmer. Helt jädra sanslöst isånafall och dags ändra lagen.

Jag bakar en sockerkaka som efter Pågens recept. Först övertygar de politikerna att många blir arbetslösa på bagerierna för jag gör det. Sen säger de att det är "stöld" av sockerkaka. Sen höjs priserna på sockerkaksformar, när inget hjälper bötfäller man folk som äter olaglig sockerkaka och när inte det hjälper slänger man dem i fängelse?

Kom ihåg att egentligen äger inte upphovsmännen rätten till en film eller ett musikstycke utan det finns en speciell lag instiftad för att de för en tid ska äga rätten att sälja filmen/musiken/boken/whatever.

Precis som läkemedel exempelvis. Rätten till ett läkemedel tillhör hela mänskligheten, bara det att "vi" avskriver oss den rätten i tio år för att få läkemedelsbolagen utveckla nya produkter.

Men ifall den rätten missbrukas så kan en stat helt enkelt säga "well fuck'em, vi pirattillverkar hellre en medicin än att låter miljoner människor dö" såsom Taiwan gjort med nåt fågelinfluensa-motmedel.

eller andra patent. Man får patent för en pryl i ett visst antal år, sen upphör den rätten.

Lobbyorganisationer har lyckats utsträcka den rätten alltför mycket för musik och annan konst.

Vad jag försöker säga är att det är inte musikbolagens musik, det är VÅR musik och om de håller på och larvar sig tillräckligt mycket tar vi tillbaka den.

Fuck'em.

hejja dig?

AnonymousKiller
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 460
Member Since:
August 15, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
969404
October 26, 2005 - 4:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag orkar inte bry mig. Tycker att APB bara försöker skrämma folk med sin propaganda. De talade ju om enorma skadestånd som skulle betalas av dömda piratkopierare.

APB styrs av vissa skiv & filmbolag. Kanske bara var Hipp Hipp Hora som ägdes av något företag som styr APB.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 62
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL