April 17, 2005
Svenska försvaret har valt lik en del andra att migrera sina system ifrån Windows till Red Hat. Försvaret befinner sig i ett läge där man kunde välja att uppgradera sina Windows NT-system till ett nyare Windows eller gå över till Linux, open source och Red Hat. Man använder redan idag Red Hat i stora delar av systemet och ska migrera samtliga datorer med tiden. Huvudanledningarna till att man valt Red Hat ska ha varit den höga säkerheten, supporten och kompatibiliteten med nuvarande applikationer. Man kommer även i framtiden att jobba med Linux-baserade system av samma anledningar.
“We are very happy to see that yet another company within the public sector has chosen Red Hat. The fact that the Swedish Armed Forces commit to Red Hat Enterprise Linux shows once again that it is a secure platform with high demands on availability and flexibility. The selection of Red Hat by the Swedish Armed Forces follows a number of public sector Linux projects in Sweden, paving the way for wider adoption within the Swedish government.” - Werner Knoblich, VP, EMEA vid Red Hat.
February 21, 2006
February 14, 2003
nice.Ashtar wrote: 1 kr för mycket ? man får ett högkvalitets os som kostat sjortan att utveckla.. är det konstigt att det kostar ?
Hög kvalitet?? Jag tycker det är MS OS håller särdeles låg kvalitet, särskilt med tanke på hur mycket de kostar att utveckla.. Men å andra sidan, pengarna rullar ju ner i gräddtoppens fickor.
January 7, 2006
Challeman wrote: Och ändå är det det operativsystemet du har på din dator.... Antagligen kostade det inte ens en krona (!) men med tanke på din synbara hållning ser jag det som dubbel moral av stora mått att inte sitta på Linux, MacOs X eller något annat.
Det finns värre exempel; en kille i min skola hävdar att Windows suger hästpung samtidigt som han själv aldrig använt Linux (och haft det installerat på datorn). I slutet av diskussionen, när jag lekt lite med tanke på mitt överläge, gick det faktiskt så långt som att han sa att han tänkte prova Linux, men att han inte visste hur man installerar det... 🙂
EDIT: Jag kan förresten säga att denna härligt nördiga person någon gång i diskussionen blev arg och använde sig av det hexadecimala talsystemet för att säga ett ord med tre bokstäver som är ett alternativt namn för det manliga könsorganet. Och folk kallar mig nörd
December 17, 2005
Kingsthrone wrote: [quote=nice.Ashtar]1 kr för mycket ? man får ett högkvalitets os som kostat sjortan att utveckla.. är det konstigt att det kostar ?
Hög kvalitet?? Jag tycker det är MS OS håller särdeles låg kvalitet, särskilt med tanke på hur mycket de kostar att utveckla.. Men å andra sidan, pengarna rullar ju ner i gräddtoppens fickor.
Exakt vad är så dåligt med MS operativsystem, som är så mycket bättre på andra? TELL ME!
August 16, 2003
när man har problem med datorn så är det ofta pga hårdvara eller att man har fått in någon annan skit, virus, trojaner och allt vad det nu heter, inte Windows fel, visst Windows är inte perfekt men vad är det? utvecklingen går frammåt, dom jobbar för att tabort bristerna.
det Callister säger stämmer så bra. ta SL folk klagar så mycket på dom, dom är så dåliga osv. dom är ju bra, bussar och tåg går nästan alltid när dom ska eller innom 5 minuter efter utsatt tid, om det skulle vara så i andra länder i Europa så skulle det vara en dröm. i Spanien får vi ofta vänta minst en kvart över utsatt tid, fick vänta mer än en timme en gång har jag för mig, betydligt högre andel inställda durer och låg turtäthet. sluta klaga på SL.
Micro$oft och Bill Gates har gjort ett riktigt bra jobb under mer än 20 års tid, dom har tjänat fruktansvärt mycket pengar och dom skänker mer än någon annan till välgörenhet och behövande människor, organistationer, skolprojekt. det är inte heller så dyrt om man tänker på att man använder produkten dagligen under flera år.
December 17, 2005
Poontus wrote: när man har problem med datorn så är det ofta pga hårdvara eller att man har fått in någon annan skit, virus, trojaner och allt vad det nu heter, inte Windows fel, visst Windows är inte perfekt men vad är det? utvecklingen går frammåt, dom jobbar för att tabort bristerna.
det Callister säger stämmer så bra. ta SL folk klagar så mycket på dom, dom är så dåliga osv. dom är ju bra, bussar och tåg går nästan alltid när dom ska eller innom 5 minuter efter utsatt tid, om det skulle vara så i andra länder i Europa så skulle det vara en dröm. i Spanien får vi ofta vänta minst en kvart över utsatt tid, fick vänta mer än en timme en gång har jag för mig, betydligt högre andel inställda durer och låg turtäthet. sluta klaga på SL.
Micro$oft och Bill Gates har gjort ett riktigt bra jobb under mer än 20 års tid, dom har tjänat fruktansvärt mycket pengar och dom skänker mer än någon annan till välgörenhet och behövande människor, organistationer, skolprojekt. det är inte heller så dyrt om man tänker på att man använder produkten dagligen under flera år.
Det där stämmer så otroligt bra, sen är det väl inget fel att tjäna pengar?
November 4, 2001
Tycker det är bra att man skär ner kostnaderna här än på annat. Känns dumt att skära ner på material osv bara för att man ska ha råd med Windows. Om linux klarar jobbet så varför ska man pröjsa för win?
Ska man tala om Windows över lag så visst det är inget större fel på det, men Linux är gratis och lite stadigare över lag.
Idag finns det egentligen två (och en halv) anledningar till att Windows är större än Linux:
1.DirectX. Släpp directx till Linux så blir det en helt annan femma!
2. Drivrutinerna är oftast efter till linux.
0.5. Folk är vana vid Windows bla pga ovanstående, därav fortsätter man att köra det.
February 14, 2003
Challeman wrote: Och ändå är det det operativsystemet du har på din dator.... Antagligen kostade det inte ens en krona (!) men med tanke på din synbara hållning ser jag det som dubbel moral av stora mått att inte sitta på Linux, MacOs X eller något annat.
Det är delvis sant, det du säger. Operativsystemet som är installerat i datorn har jag inte betalat för. Men jag har en oöppnad original-CD (som jag fått) med Windows XP home i skrivbordslådan. Att den ligger där beror på att jag inte vill behöva utnyttja de få installationer jag kan göra på en originallicens, eftersom jag vill kunna installera om OS:et när det kommit för mycket skit i gluggarna, och när jag köper ny hårdvara.
Att jag inte kör MacOS beror på frihetsbegränsningen och kostnaden med Mac. Däremot skulle jag vilja köra Linux, men de spel som stöds av Linux är (än sålänge) få. Så att jag använder Windows XP beror på att jag vill kunna köra de flesta spel.
Jag är av den åsikten att ett operativsystem inte är målet, utan verktyget. Sålänge inget annat verktyg passar, så kör jag Windows XP. Sen att jag inte är nöjd med det operativsystemet tänker jag inte hålla tyst om.
February 14, 2003
Bjornstrom wrote: [quote=Kingsthrone][quote=nice.Ashtar]1 kr för mycket ? man får ett högkvalitets os som kostat sjortan att utveckla.. är det konstigt att det kostar ?
Exakt vad är så dåligt med MS operativsystem, som är så mycket bättre på andra? TELL ME!
Otaliga felmeddelanden - hårdvara, mjukvara.
"Explorer har utfört en förbjuden åtgärd." En?? Om varje förbjuden åtgärd vore lika med snatteri, så hade Explorer ändå haft sju livstidsdomar vid det här laget.
Nätverk (LAN) kan vara fanatiskt irriterande med Windows XP. Och det har bara blivit sämre sedan Win 3.11. Åtminstone när det gäller tillförlitlighet.
De rättigheter man får med en köpt licens är nästan skrattretande.
Allmänt kan jag säga att jag har inte ett dugg emot storföretag. Men jag har något emot att stora företag utnyttjar sin position för att styra människor med stängda format, DRM och annat idioti.
January 22, 2003
Windows är bra, det är bara inte värt pengarna. Det har tagit tid att utveckla och det har kostat otroligt mycket att utveckla. Men när man jämför det med gratisalternativ känns det som att dom pengarna mest gått till ett nytt UI och att förbättra säkerheten (läs minska kompatibilitet) hos stängda format.
December 17, 2005
Kingsthrone wrote: [quote=Bjornstrom][quote=Kingsthrone][quote=nice.Ashtar]1 kr för mycket ? man får ett högkvalitets os som kostat sjortan att utveckla.. är det konstigt att det kostar ?
Otaliga felmeddelanden - hårdvara, mjukvara.
"Explorer har utfört en förbjuden åtgärd." En?? Om varje förbjuden åtgärd vore lika med snatteri, så hade Explorer ändå haft sju livstidsdomar vid det här laget.
Nätverk (LAN) kan vara fanatiskt irriterande med Windows XP. Och det har bara blivit sämre sedan Win 3.11. Åtminstone när det gäller tillförlitlighet.
De rättigheter man får med en köpt licens är nästan skrattretande.
Allmänt kan jag säga att jag har inte ett dugg emot storföretag. Men jag har något emot att stora företag utnyttjar sin position för att styra människor med stängda format, DRM och annat idioti.
Felmeddelanden finns i windows, osx och linux inga undantag. Exakt vad är så dåligt med nätverket i xp?
Sen licensen kan jag hålla med om.. Klart man ska utnyttjar sin position om man är ett företag som exempelvis Microsoft. Cash is king
Sen besvarade du inte alls min fråga egentligen.. Då den var vad är så dåligt med win xp som är så mycket bättre på andra system, på ett ungefär.
Linux, osx har problem med drivisar JA!
Linux, osx har problem med program som dör JA!
osv...
3 Guest(s)