Svenska försvaret väljer Red Hat|Page 2|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Svenska försvaret väljer Red Hat
Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
sp_UserOfflineSmall Offline
1118005
February 13, 2007 - 11:46 am
sp_Permalink sp_Print

fördelen med windows är att det är så enormt stor och man kan göra så enormt mycket på det.
de altenativa operativsystemen som finns är oftast bättre när man ska göa en eller kanske några få specifika saker.
som server så säger jag bara att linux är ypperligt då man kan köra ett minimalt system anpassat för just det.
annart så är de altenativa operativsystemen bra när man ska göra enklare saker. så som kontrosarbete och surfa. gör man bara det så finns det ingen anledning att köra windows.

försvaret använder nog sina datorer till bara speficika saker. då är linux ett mycket bra altenativ.

perzy
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 96
1118010
February 13, 2007 - 12:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Kingsthrone wrote: [quote=Challeman]Och ändå är det det operativsystemet du har på din dator.... Antagligen kostade det inte ens en krona (!) men med tanke på din synbara hållning ser jag det som dubbel moral av stora mått att inte sitta på Linux, MacOs X eller något annat.

Det är delvis sant, det du säger. Operativsystemet som är installerat i datorn har jag inte betalat för. Men jag har en oöppnad original-CD (som jag fått) med Windows XP home i skrivbordslådan. Att den ligger där beror på att jag inte vill behöva utnyttja de få installationer jag kan göra på en originallicens, eftersom jag vill kunna installera om OS:et när det kommit för mycket skit i gluggarna, och när jag köper ny hårdvara.

Att jag inte kör MacOS beror på frihetsbegränsningen och kostnaden med Mac. Däremot skulle jag vilja köra Linux, men de spel som stöds av Linux är (än sålänge) få. Så att jag använder Windows XP beror på att jag vill kunna köra de flesta spel.

Jag är av den åsikten att ett operativsystem inte är målet, utan verktyget. Sålänge inget annat verktyg passar, så kör jag Windows XP. Sen att jag inte är nöjd med det operativsystemet tänker jag inte hålla tyst om.

Att spelen inte kommer till Linux beror på att Linux inte klarar av att köra dem! Det är byggt som ett säkert fleranvändarsystem och inte för snabb grafikhantering.

I5, 8 Gb RAM, 750W Crucial, Win 8.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1118012
February 13, 2007 - 12:29 pm
sp_Permalink sp_Print

perzy wrote: Att spelen inte kommer till Linux beror på att Linux inte klarar av att köra dem! Det är byggt som ett säkert fleranvändarsystem och inte för snabb grafikhantering.

Was? Linux har OpenGL native och kan köra alla spel bserade på detta alldeles utmärkt. Det som däremot är krasst är drivrutinerna, även om NVIDIA är bättre än AMD där.

//Andreas

Kingsthrone
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 518
1118081
February 13, 2007 - 5:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, hur är det egentligen med grafikhanteringen i Linux? Hur stor roll spelar operativsystemet - Windows, Linux m.fl., jämfört med OpenGL och DirectX?

Detta är ju en avgörande fråga för hur stort Linux verkligen kan komma att bli. För sålänge operativsystemet inte stödjer spel (rent allmänt och fullt ut) så kommer Windows förbli var mans operativsystem.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1118087
February 13, 2007 - 5:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Problemet ligger i att väldigt många inte använder OpenGl utan DirectX. Så länge spelet kör OpenGl finns det inget som säger att Windows är bättre Linux. Om nu NVIDIA/AMD gjorde sitt.

//Andreas

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
1118127
February 13, 2007 - 8:49 pm
sp_Permalink sp_Print

WIRN wrote: Kan de inte införa att de svenska soldaterna ska använda röda hattar i strid för att fira övergången till Linux också.

inte för att fira, dock så kommer en röd hatt att ingå i fältuniformen från och med 20070420

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 52
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL