August 22, 2005
Det har visat sig att Sverige är värst i hela norden vad gäller användning av piratkopierad programvara. Under årets gång har antipiratorganisationen BSA hittat 100 000 piratkopierade program på nordiska företag varav 72 000 fanns hos svenska företag.
Sammanlagt har svenska företag betalt över 7 miljoner kronor i skadestånd till BSA de senaste åren.
BSAs Europachef Beth Scott betonar att man inte jagar privatpersoner utan företag som installerar piratkopierade program.
Det största problemet i kampen mot piratkopiering är inte helt oväntat Internet och dess möjligheter där det senaste verktyget är auktionssajter.
Till ComputerSweden berättar Beth Scott om en bedragare som sålde piratkopierad mjukvara på Ebay vid nästan originalpriser, för att inte väcka uppmärksamhet.
Denna bedragare jagades under två år av BSA och man räknar med att han tjänade 3 miljoner euro om året på sin ”verksamhet”. Nu är han dock dömd till 2 års fängelse för sina brott.
Under en två veckors undersökning av de vanligaste peer-to-peernäten visade det sig att de fem populäraste programmen laddades ner till ett värde av 242 miljoner kronor.
Källa: IDG.se.
March 1, 2003
Nyhet wrote:
Under årets gång har antipiratorganisationen BSA hittat 100 000 piratkopierade program på nordiska företag varav 72 000 fanns hos svenska företag.
Sammanlagt har svenska företag betalt över 7 miljoner kronor i skadestånd till BSA de senaste åren.Källa: IDG.se.
100 000 program för 7 mille...
70kr per program??? billigare än originalet... 😮
December 17, 2002
Heh, nån måste ju vara värst <---fulaste lol smilleyn jag nånsin sett...byt ut möget! Fast att sälja piratkopierat som han bedragaren gjorde på E-bay är helt för jävligt....såna ska åka fast!
Jag ser detta som resultatet av en snabb bredbandsutbyggnad där man inte tänkte på konsekvenserna.
December 19, 2000
Rune wrote: Om man bara behöver "betala" med 2 års fängelse för att tjänat 30 miljoner kr så är det värt det tycker jag.
Dvs. om man får behålla pengarna efter man kommer ut.
Tror du att du får behålla pengarna, 30Miljoner räcker nog inte så långt när advokater och annat börjar rota i vilken mjukvara det är du har sålt. Det lär bli sakdestånd till alla mjukvaruföretag som du har sålt mjukvara åt och då lär nog inte 30MKr räcka så lång min gissning iaf 🙂 även om du kommer ut och har gömt slantarna så kan du inte använda dem iom att du har ett fett skadestånd som ska betalas av... och var får de de pengarna ifrån ? 🙂 Du kan ju knappast hitta din 30MKr och betala med dem... nja mitt tipps kör linux ist så slipper man sånt här 🙂
September 27, 2002
JonaS wrote: [quote=Rune]Om man bara behöver "betala" med 2 års fängelse för att tjänat 30 miljoner kr så är det värt det tycker jag.
Dvs. om man får behålla pengarna efter man kommer ut.
Tror du att du får behålla pengarna, 30Miljoner räcker nog inte så långt när advokater och annat börjar rota i vilken mjukvara det är du har sålt. Det lär bli sakdestånd till alla mjukvaruföretag som du har sålt mjukvara åt och då lär nog inte 30MKr räcka så lång min gissning iaf 🙂 även om du kommer ut och har gömt slantarna så kan du inte använda dem iom att du har ett fett skadestånd som ska betalas av... och var får de de pengarna ifrån ? 🙂 Du kan ju knappast hitta din 30MKr och betala med dem... nja mitt tipps kör linux ist så slipper man sånt här 🙂
man kan ju alltid chansa 🙂
January 30, 2002
Nyhet wrote:
Under en två veckors undersökning av de vanligaste peer-to-peernäten visade det sig att de fem populäraste programmen laddades ner till ett värde av 242 miljoner kronor.
Visst stämmer det säkert men vad man måste komma ihåg är att det är inte samma sak som att mjukvaruföretagen blir av med 242 mille. Om en trettonåring laddar hem photoshop t.ex så laddar den ofta inte ner PS basic för barn edition utan oftast PS hur mycket pro som helst edition vilken kostar massa mer pengar.
Detta på grund av att någon som laddar hem piratkopierat material inte vill ha någon strypt variant. Sen att 13-åringen oftast hade klarat sig med paint och absolut inte köpt PS för 30K är en helt annan sak.
Sen undrar jag hur de kunde räkna ut det? Har de fått hjälp av folk på dc-hubbarna som har loggat alla överföringar eller vad. Jag tror att siffran kan vara tagen ur luften.
Jag säger bara: Avveckla bredbandet, modem till folket! Detta om man inte har den naiva synen att: Bredband don´t download warez, people do.
January 18, 2003
alph7 wrote: Jag säger bara: Avveckla bredbandet, modem till folket! Detta om man inte har den naiva synen att: Bredband don´t download warez, people do.
Ja det var ju en extremt mogen syn på bredband. Jag skaffade bredband (ADSL, men det klassas ju numera som bredband iaf) för att tanka warez, inte för att:
*chatta
*voica
*spela onlinespel
*läsa recensioner med mycket bilder och grafer i
*osv osv
Allt detta till ett fast pris. Visst, allt skulle gå att göra på modem med, men framförallt onlinespel (hög ping) och voiceprogramvaran (låg bandbredd) skulle tappa kvalitet helt enkelt. Min telefonräkning skulle skjuta i höjden och folk skulle inte kunna ringa till mig på min fasta telefon eftersom den skulle vara upptagen hela tiden.
Det är ju en ruggigt naiv inställning du har om du tror att piratkoiperingen skulle upphöra om folk bara satt på modem. På tiden innan internet fanns det något som hette BBS:er (finns fortfarande, men inte alls i samma omfattning). Tro mig, folk laddade ner piratkopierat material även då.....
1 Guest(s)