Sverige värst i norden på piratkopiering|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Sverige värst i norden på piratkopiering
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 1, 2003 - 2:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Det har visat sig att Sverige är värst i hela norden vad gäller användning av piratkopierad programvara. Under årets gång har antipiratorganisationen BSA hittat 100 000 piratkopierade program på nordiska företag varav 72 000 fanns hos svenska företag.
Sammanlagt har svenska företag betalt över 7 miljoner kronor i skadestånd till BSA de senaste åren.
BSAs Europachef Beth Scott betonar att man inte jagar privatpersoner utan företag som installerar piratkopierade program.

Det största problemet i kampen mot piratkopiering är inte helt oväntat Internet och dess möjligheter där det senaste verktyget är auktionssajter.
Till ComputerSweden berättar Beth Scott om en bedragare som sålde piratkopierad mjukvara på Ebay vid nästan originalpriser, för att inte väcka uppmärksamhet.
Denna bedragare jagades under två år av BSA och man räknar med att han tjänade 3 miljoner euro om året på sin ”verksamhet”. Nu är han dock dömd till 2 års fängelse för sina brott.
Under en två veckors undersökning av de vanligaste peer-to-peernäten visade det sig att de fem populäraste programmen laddades ner till ett värde av 242 miljoner kronor.

Källa: IDG.se.

gillbert
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1708
425503
October 1, 2003 - 2:53 pm
sp_Permalink sp_Print

no problem laugh

BloodMan
Member
Medlem
Forum Posts: 5990
425525
October 1, 2003 - 3:16 pm
sp_Permalink sp_Print

ofan :/

nivaman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1496
425531
October 1, 2003 - 3:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Nyhet wrote:

Under årets gång har antipiratorganisationen BSA hittat 100 000 piratkopierade program på nordiska företag varav 72 000 fanns hos svenska företag.
Sammanlagt har svenska företag betalt över 7 miljoner kronor i skadestånd till BSA de senaste åren.

Källa: IDG.se.

100 000 program för 7 mille...
70kr per program??? billigare än originalet... 😮

nivaman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1496
425533
October 1, 2003 - 3:21 pm
sp_Permalink sp_Print

fast sverige var det bara 72 000 progs...
jaja... hundringen per program iaf.

Rune
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1766
425672
October 1, 2003 - 6:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Om man bara behöver "betala" med 2 års fängelse för att tjänat 30 miljoner kr så är det värt det tycker jag.

Dvs. om man får behålla pengarna efter man kommer ut.

Kingen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 706
425677
October 1, 2003 - 6:11 pm
sp_Permalink sp_Print

hmm att sverige är värst i norden va väl inte så oväntat?

Coalan
Member
Medlem
Forum Posts: 4409
425715
October 1, 2003 - 7:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Kingen wrote: hmm att sverige är värst i norden va väl inte så oväntat?

precis va d jag tänkte säga (det finns ju inte så mkt konkurrens laugh )

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
425736
October 1, 2003 - 7:35 pm
sp_Permalink sp_Print

go sweden! go sweden!

Campaigner
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 421
425932
October 2, 2003 - 12:30 am
sp_Permalink sp_Print

Heh, nån måste ju vara värst laugh <---fulaste lol smilleyn jag nånsin sett...byt ut möget! Fast att sälja piratkopierat som han bedragaren gjorde på E-bay är helt för jävligt....såna ska åka fast!

Jag ser detta som resultatet av en snabb bredbandsutbyggnad där man inte tänkte på konsekvenserna.

GooGeL
Member
Medlem
Forum Posts: 4327
425969
October 2, 2003 - 6:00 am
sp_Permalink sp_Print

Rune wrote: Om man bara behöver "betala" med 2 års fängelse för att tjänat 30 miljoner kr så är det värt det tycker jag.

Är det värt att få den pricken i sitt register?... njetski!

jonas_10
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 806
426010
October 2, 2003 - 7:30 am
sp_Permalink sp_Print

Rune wrote: Om man bara behöver "betala" med 2 års fängelse för att tjänat 30 miljoner kr så är det värt det tycker jag.

Tror du att du får behålla pengarna, 30Miljoner räcker nog inte så långt när advokater och annat börjar rota i vilken mjukvara det är du har sålt. Det lär bli sakdestånd till alla mjukvaruföretag som du har sålt mjukvara åt och då lär nog inte 30MKr räcka så lång min gissning iaf 🙂 även om du kommer ut och har gömt slantarna så kan du inte använda dem iom att du har ett fett skadestånd som ska betalas av... och var får de de pengarna ifrån ? 🙂 Du kan ju knappast hitta din 30MKr och betala med dem... nja mitt tipps kör linux ist så slipper man sånt här 🙂

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
426064
October 2, 2003 - 9:25 am
sp_Permalink sp_Print

ehh... vad förvånad jag blir

4fun
Member
Medlem
Forum Posts: 2162
426147
October 2, 2003 - 11:18 am
sp_Permalink sp_Print

JonaS wrote: [quote=Rune]Om man bara behöver "betala" med 2 års fängelse för att tjänat 30 miljoner kr så är det värt det tycker jag.

Tror du att du får behålla pengarna, 30Miljoner räcker nog inte så långt när advokater och annat börjar rota i vilken mjukvara det är du har sålt. Det lär bli sakdestånd till alla mjukvaruföretag som du har sålt mjukvara åt och då lär nog inte 30MKr räcka så lång min gissning iaf 🙂 även om du kommer ut och har gömt slantarna så kan du inte använda dem iom att du har ett fett skadestånd som ska betalas av... och var får de de pengarna ifrån ? 🙂 Du kan ju knappast hitta din 30MKr och betala med dem... nja mitt tipps kör linux ist så slipper man sånt här 🙂

man kan ju alltid chansa 🙂

Blue_Moon_
Member
Medlem
Forum Posts: 3020
426177
October 2, 2003 - 12:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Detta måste vara resultatet av M$ _totala_ dominans på marknaden...

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
426224
October 2, 2003 - 1:29 pm
sp_Permalink sp_Print

och att Göran bygger bredband åt alle!

alph7
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 197
426276
October 2, 2003 - 2:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Nyhet wrote:

Under en två veckors undersökning av de vanligaste peer-to-peernäten visade det sig att de fem populäraste programmen laddades ner till ett värde av 242 miljoner kronor.

Visst stämmer det säkert men vad man måste komma ihåg är att det är inte samma sak som att mjukvaruföretagen blir av med 242 mille. Om en trettonåring laddar hem photoshop t.ex så laddar den ofta inte ner PS basic för barn edition utan oftast PS hur mycket pro som helst edition vilken kostar massa mer pengar.
Detta på grund av att någon som laddar hem piratkopierat material inte vill ha någon strypt variant. Sen att 13-åringen oftast hade klarat sig med paint och absolut inte köpt PS för 30K är en helt annan sak.

Sen undrar jag hur de kunde räkna ut det? Har de fått hjälp av folk på dc-hubbarna som har loggat alla överföringar eller vad. Jag tror att siffran kan vara tagen ur luften.

Jag säger bara: Avveckla bredbandet, modem till folket! Detta om man inte har den naiva synen att: Bredband don´t download warez, people do.

ruski2
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1468
426452
October 2, 2003 - 7:09 pm
sp_Permalink sp_Print

hah, jag laddade ner photoshop då jag var 13, slös på minne om man frågar mig laugh

matsansan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1027
426726
October 3, 2003 - 7:32 am
sp_Permalink sp_Print

alph7 wrote: Jag säger bara: Avveckla bredbandet, modem till folket! Detta om man inte har den naiva synen att: Bredband don´t download warez, people do.

Ja det var ju en extremt mogen syn på bredband. Jag skaffade bredband (ADSL, men det klassas ju numera som bredband iaf) för att tanka warez, inte för att:

*chatta
*voica
*spela onlinespel
*läsa recensioner med mycket bilder och grafer i
*osv osv

Allt detta till ett fast pris. Visst, allt skulle gå att göra på modem med, men framförallt onlinespel (hög ping) och voiceprogramvaran (låg bandbredd) skulle tappa kvalitet helt enkelt. Min telefonräkning skulle skjuta i höjden och folk skulle inte kunna ringa till mig på min fasta telefon eftersom den skulle vara upptagen hela tiden.

Det är ju en ruggigt naiv inställning du har om du tror att piratkoiperingen skulle upphöra om folk bara satt på modem. På tiden innan internet fanns det något som hette BBS:er (finns fortfarande, men inte alls i samma omfattning). Tro mig, folk laddade ner piratkopierat material även då.....

ruski2
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1468
426877
October 3, 2003 - 12:17 pm
sp_Permalink sp_Print

om man bara ska spela räcker det med högst 5mbit, som då borde kosta hälften, alltså 100kr högst.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 59
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL