Sveriges riksdag dödar försäljningen av DVD media i Sverige|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Sveriges riksdag dödar försäljningen av DVD media i Sverige
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 26, 2005 - 10:18 am
sp_Permalink sp_Print

Under gårdagen antog riksdagen den nya upphovsrättslagen som betyder att nerladdning av piratkopierad film och musik blir olagligt från och med den 1 juli. Detta i sig är en hårt debatterad fråga där bland annat Gustav Fridolin i miljöpartiet hävdade att artisterna förmodligen inte förlorar massor med pengar då merparten av den musik som laddas ner aldrig skulle spridits om den kostat pengar. Istället skulle det bidra till en spridning av musiken som inte är möjlig annars och på det sättet ge upphov till ökad försäljning. Utöver den skärpta lagen för nerladdning av film och musik har man också infört en kraftig höjning av den så kallade kassettersättningen.

Det handlar om den avgift som läggs på varje tom lagringsmedia för att kompensera artister och upphovsmän för förlorad inkomst på den privata kopieringen som fortfarande är laglig. Den nya lagen höjer avgiften per megabyte (MB) löjligt mycket, i våra ögon. För skivor som kan kopieras fler gånger (RW) kommer avgiften ligga på 0.4 öre per megabyte, medan vanliga skivor (R) har en avgift på 0.25 öre per megabyte. Det betyder att en vanlig DVD-RW skiva på 4.6GB kommer få en avgift på hissnande 18 kr, utöver den vanliga kostnaden för själva skivan. Med tanke på att en skiva idag kostar runt 10 kr i Sverige är detta skrämmande siffror. För framtiden betyder det att en valig skrivbar 50GB Blu-ray skiva kommer få en avgift på runt 125 kr, utöver grundpriset. Grattis Sverige säger vi!

Vänsterpartiets Christer Winbäck verkade vara en av dem få som förstod vad den nya lagen skulle innebära då han sa följande;
"Detta är inte en godtagbar lösning. Många använder dessa skivor för saker som inte alls har med musik att göra och nu kommer man att beställa dem från annat EU-land."

Tasso Stafilidis från vänsterpartiet försvarade lagförslaget med att avgiften går att sänka om den skulle visa sig vara orimligt hög. Något som mest låter som ett dåligt skämt i våra öron. Detta är i vår mening början till slutet på den inhemska försäljningen av lagringsmedia, en marknad som redan är ansatt av import från andra europeiska länder. Tyck till i vårt forum kring det nya lagförslaget som nu alltså klubbats igenom av den svenska riksdagen.

Källa: Aftonbladet

Ondjultomte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 810
897882
May 26, 2005 - 10:21 am
sp_Permalink sp_Print

så bissart .. vad kommer inte BR skivorna på 100Gb kosta då ? *suck* att politikerna inte fattar nått ...

+400kr perskiva för kassett avgift! :O hoho

och BR skivorna kostar lika mycket att tillverka som DVD skivor .. ujuj

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
897885
May 26, 2005 - 10:28 am
sp_Permalink sp_Print

Jo detta är faktiskt riktigt absurt. Jag tror aldrig jag varit så irriterad när jag skrivit en nyhet förut. Det är ju sanslöst orättvist till att börja med. Alla som behöver tom lagringsmedia till backup och annat har ju ingenting med detta att göra.
Sen att kassettersättningslagen känns konstig över huvudtaget är ju en annan femma. Jag menar köper man musiken 1 gång ska man väl få använda den överallt i hemmet, på flera skivor eller helt enkelt skydda de dyra skivor man köpt genom att kopiera dem.
"Suck" är den bästa kommentar jag kan komma på...

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
897886
May 26, 2005 - 10:33 am
sp_Permalink sp_Print

Som vanligt så visar de folkvalda ingen som helst lyhördhet för vad folket verkligen tycker. Man väver in det i att man skall förhindra kriminell spridning, och att fattiga artister går miste om sina inkomster. Hur många tror ett ögonblick på detta?
Som vanligt straffar man de laglydiga, och ser mellan fingrarna på riktig kriminalitet. Blir man förvånad? Knappast. Detta är ju exakt samma idiotbeteende man hade när man höjde tobaksskatten för ett antal år sedan. Vad ledde det till? Jo en massiv smuggling, och privatimport av tobak. Man öppnade kanaler för smuggelligor, och trots att man senare trodde att man skulle kunna göra det ogjort, så var skadan skedd, i.o.m. att smugglarna redan hade befäst sina nätverk.
Varje dag ställer jag mig frågan, "Måste man vara idiot för att bli politiker?", och ytterligare en gång kan jag helhjärtat svara ja.
Visst, det finns en outtalad list i det här, som inte skall glömmas bort. Tänk också på att varje gång våra folkvalda inför en ny skatt, så inbringar det också moms till staten. Så av de 10 kronorna som skivan går upp, så kan ni också lägga på 2,50 i moms.

Helt plötsligt förstår man hur Bodström kunde sitta och ställa krav på producentbolagen, om att man skulle kunna få kopiera för eget bruk. Jo visst får man, men ingen kommer ju att göra det. Priserna kommer att förhindra det.

BloodMan
Member
Medlem
Forum Posts: 5990
897887
May 26, 2005 - 10:36 am
sp_Permalink sp_Print

Bara idioter som bestämmer i vårt land.

GuuFi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1914
897888
May 26, 2005 - 10:36 am
sp_Permalink sp_Print

Det här skadar bara svenska återförsäljare...

JolleBolle
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 20
897891
May 26, 2005 - 10:39 am
sp_Permalink sp_Print

Nu får man hoppas att de inte får för sig att sätta nån avgift på hårdiskar. Detta politikerpack är ju helt otroliga, de ser ju verkligen till att folkets vilja förs fram! *idioter*. Att de inte inser att folk kommer handla cdskivor från tex Tyskland vilket medför att datorbutikerna i Sverige får in mindre pengar. Jag är så fruktanvsärt trött på alla äckliga skatter och avgifter detta land har. Bensinskatten och CD-avgiften är nog värst.

pompougnac
Member
Medlem
Forum Posts: 3109
897902
May 26, 2005 - 10:57 am
sp_Permalink sp_Print

Guufi wrote: Det här skadar bara svenska återförsäljare...

Japp verkligen... dessutom kommer folk bara beställa från Danmark och Tyskland, där media är betydligt billigare...

mitrix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
897907
May 26, 2005 - 11:05 am
sp_Permalink sp_Print

Ja, den här lagen går verkligen inte ihop, hur kan man först illagisera kopiering, men samtidigt höja kasettavgiften kraftigt, att höja den är för mig som att säga: ja vi vet att det förekommer piratkopiering och vi vill kompensera för det. Och nu då den blir så kraftigt höjd så anser iaf jag och säkert många med mig att man redan har betalat för det man piratkopierat iom kasettuppgiften som ska ersätta de som drabbas!

Näe, ska det bli olagligt att kopiera så får de väl slopa kasettavgiften för får man inte kopiera så finns det ju ingen motivation att ha kvar avgiften för kompensation för kopieringen (förutsatt att alla följer den nya lagen).

Näe, den här lagen är ju föråldrad redan innan den genomförs, hade kanske varit vettig i början till mitten av 90-talet då det gällde disketter!

Nästan så man känner för att skicka ett argt meddelande till regeringen, kanske möjligt att göra nån gemensam skrivelse typ från NH och förklara hur absurd lagen är och hur mycket det kommer att ställa till även för alla laglydiga svenssons!

nightportier
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 82
897911
May 26, 2005 - 11:12 am
sp_Permalink sp_Print

Vad ledde det till? Jo en massiv smuggling, och privatimport av tobak. Man öppnade kanaler för smuggelligor, och trots att man senare trodde att man skulle kunna göra det ogjort, så var skadan skedd, i.o.m. att smugglarna redan hade befäst sina nätverk.

Vilken tur då att det är lagligt att beställa skivor från tex tyskland nu då 😀

Orkar inte ens bry mig, beställer redan nu allt från nätet, förutom mjölk och sånt, så mig gör det inget..
De som borde protestera och det högljutt är ju isf handlarna som ska försöka sälja dessa skivor till abnorma priser.
Det är dem som kommer att förlora på detta.

Tellus82
Medlem
Forum Posts: 36
897912
May 26, 2005 - 11:14 am
sp_Permalink sp_Print

Kan inte annat än att hålla med er här i tråden, regeringen inser bevisligen inte det absurda i deras beslut...

Vi som håller på inom databranschen får väl göra som bönder & andra arbetare, släpp allt där vi står & befinner oss tills vi får en vettig lösning på detta, inför helt enkelt en massiv strejk... En annan lösning är väl att starta någon slags namninsamling här på NH eller en separat sida, jag kan gladeligen sprida länken vidare till alla jag kan...

Edit: På en dvd skiva så är det alltså ca: 180% skatt, på en blueray blir det 1250% skatt 😮 Skatt-världsrekord?(förutsatt att skivpriset kommer ligga ikring 10kr...)

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
897918
May 26, 2005 - 11:18 am
sp_Permalink sp_Print

Sjukt.
Hoppas inte kassett-ersättningen kommer drabba hårddiskar bara.
En 200GB disk skulle få typ 800 så'n i avgift.

Känns lite som att den här lagen gör det mer ok att kopiera filmer o musik, för då betalar man ju ändå för det.

Noli
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 59
897921
May 26, 2005 - 11:25 am
sp_Permalink sp_Print

nu är det krig 😛
nerå men en längre och intensivare bojkott skulle sitta fint, det är det ända sättet vi kan visa att dom inte kan göra hur som helst...

Pertan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 316
897924
May 26, 2005 - 11:36 am
sp_Permalink sp_Print

Som jag sa i andra tråden.. Jevla smartarslen, wesellcd.com here we come.

Snacka om att politkerna utrotar cd/dvd försäljningen i sverige. Som vanligt så skjuter dom sig själv i foten.

The Mutt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 475
897925
May 26, 2005 - 11:37 am
sp_Permalink sp_Print

😆 🙂 🙁 cry

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
897927
May 26, 2005 - 11:40 am
sp_Permalink sp_Print

Man får väl skita i att bränna ut saker på dvd då och lägga backuper osv direkt på disk istället. (så länge det är skattefritt)

Bobby Bullhorn
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 141
897930
May 26, 2005 - 11:42 am
sp_Permalink sp_Print

jag vet faktist inte vad jag skall säga, jag e så fylld med tankar att jag inte alls kan formulera något vettigt.
jag e mest irriterad över faktumet att folk vägrar inse saker utan blir helt vilsna bakom byråkrati. Jag skulle personligen håller på med musik, och bränner regelbundet låtar som jag själv gjort för många anledningar, spela med dem, lyssna på olika ljudupsättningar för att jämföra mastring osv osv.....e poängen nu att jag skall behöva investera ännu mer surt förtjänade pengar för att göra det jag vill göra. asså skulle en tecknare få betala 4000:- för en jävla pensel eller 1000:- för en duk? asså ok priserna e inte korrekta som jag drar upp nu, men jag kan asså använda mig av 5 olika cd skivor bara för 1 låt....jag kan kanske kostnads efektivisera processen men varför skall jag behöva göra det? för att svenska staten inte kunnat komma på nått annat än en pissig nödlösning!

SÄNK PRISET PÅ SKITEN SOM SKALL KÖPAS SÅ KÖPER VI ALLA MER!

asså tror dem att alla vill bryta lagen eller ladda ner skivor osv....jag gillar att stötta folket som gör bra musik o filmer, men jag vill inte att dem blåser mig heller.
fan....

aja så ere väll bara

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
897931
May 26, 2005 - 11:44 am
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: Man får väl skita i att bränna ut saker på dvd då och lägga backuper osv direkt på disk istället. (så länge det är skattefritt)

Jo, fast så säger du ju bara för att du är som du är.:)
Men egentligen har du ju helt rätt, och om sanningen skall fram, så tror jag ju faktiskt att de stora konsumenterna av illegalt distribuerade filer faktiskt redan gör så. Vem fasen köper DVD-R så länge diskplats är billigare, och en extern disk 2,5"-disk får plats i jackfickan.
DVD-RW vet jag inte vem som använder. Jag har haft en enda sedan jag köpte min första brännare, och den fick jag med.

Tellus82
Medlem
Forum Posts: 36
897933
May 26, 2005 - 11:46 am
sp_Permalink sp_Print

En liten fråga bara, gäller detta alla bärbara lagringsmedier? Många på andra forum som har sagt att det gör det. I så fall så måste väl denna skatt appliceras på Mp3 spelare också, dessutom är det ju ett RW media så då blir det 0,4 öre/Mb på dessa. ca: 160kr extra på en 40GB spelare... Inte hela världen men ändå...

Edit: förbannade stavfel 😀

GuuFi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1914
897939
May 26, 2005 - 11:56 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Laglorden]Man får väl skita i att bränna ut saker på dvd då och lägga backuper osv direkt på disk istället. (så länge det är skattefritt)

Jo, fast så säger du ju bara för att du är som du är.:)
Men egentligen har du ju helt rätt, och om sanningen skall fram, så tror jag ju faktiskt att de stora konsumenterna av illegalt distribuerade filer faktiskt redan gör så. Vem fasen köper DVD-R så länge diskplats är billigare, och en extern disk 2,5"-disk får plats i jackfickan.
DVD-RW vet jag inte vem som använder. Jag har haft en enda sedan jag köpte min första brännare, och den fick jag med.

DVD-R/RW är nog väldigt vanligt inom backup, personligen använder jag det för ghost.
Mycket billig lösning och väldigt enkelt att förvara samt återställa med en bootbar DVD.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 112
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL