September 12, 2001
denstore wrote: Helt plötsligt förstår man hur Bodström kunde sitta och ställa krav på producentbolagen
Jag vet att du gillar att hacka på Bodström. 🙂
Men nu handlar det inte om honom enbart och det vet du också.
Det handlar om våra folkvalda politiker som sitter i Riksdagen.
Det är ytterligt flata människor som låter sig påverkas av lobbyister för privata vinstintressen och inget annat.
February 1, 2003
Det dröjjer väl inte så länge tills dom inser att folk fortsätter att pirata, så kommer med all sannolikhet extra kasettersättning på andra grejjer ... kanske på mjölken eller Colan som man måste ha för att klara av att prata ...
näe , detta är absur(d?)t, bojkott! (Jag som tänkte jag skulle sett Starwars EP3 på bio, näe minsann...)
Då var den dagen förstörd!
November 26, 2002
Det tråkiga är ju att dom som verkligen förlorar på detta är dom som inte kopierar mycket utan som behöver köpa några skivor till sin stationära DVD eller som vill ha några skivor att göra backup på digitalfotona. Dom som är storförbrukare köper där det är billigast, dvs inte i sverige. Går man ihop några stycken och köper 3-4st 100-spindlar så lär inte frakten från DK, FI eller DE bli speciellt hög (jämfört med den nya skatten).
Så, mao så är det som vanligt; de som drabbas är inte de som är orsaken till älendet.
December 7, 2004
Läste ett mycket lustigt inlägg på IDG om detta, man får väl anse det man vill om detta uttalande, finns dessutom runt 350 inlägg där om detta:
Att sedan belägga lagringsmedia med skatt för något den kan innehålla (men inte får) är ju verkligen skrattretande. Det är ju som att belägga en coca cola flaska med alkohol skatt för att man kan använda den tomma flaskan till att förvara sprit.
Om inte riksdagen inför en lag emot kopieringsskydd så är denna lag helt befängd egentligen, en skatt införs för att skydda mot ekonomiskt bortfall pga. privatkopiering (inte pirat), det är fortfarande lagligt att kopiera för personligt bruk men man får inte kringå kopieringsskydden på dagens medier, alltså:
Köp skivan, betala den extra skatten för att få kopiera en film eller musik cd MEN du får inte kringå skyddet som finns på denna film eller musik cd????? Vad är då skatten till för?
January 28, 2003
December 5, 2001
denstore wrote: DVD-RW vet jag inte vem som använder. Jag har haft en enda sedan jag köpte min första brännare, och den fick jag med.
Ghost-filer i första hand....men sen brukar jag också ha tillfälliga *nerladdade saker* :va: som jag är för snål för att bränna på DVD-R för att flytta mellan datorer.
Men hur som helst så kommer detta få samma konsekvenser som sprit och öl. Dvs man köper ännu mer utomlands och staten förlorar ändå på det.
November 4, 2001
1. lagen är sjuk... Den säger att man inte får ladda ner skyddat material som inte lagts upp av uppehovsmannen.
Dvs om jag går in på en hemsida hur ska jag veta om dom temporära filerna är lagliga eller inte?
Dvs man vet inte om man begår lagbrott innan man gjort det.
Snart tar dom väll ner hastighetsskylltarna på vägarna också. När man åker fast kan man ju gladd säga "jaha det var bara 70"....
2. HUR I HELA HELVETET tänker dom? DVD-skivor är ju inte "for warez only" precis. Inte nog med att man ska ge 200:- för en skiva som riktar sig till 6-7åringar nu ska som jävlarna ha pengar för att jag backar upp egen data!
Nej fyyfan!!
June 23, 2002
Kenny McCormick wrote: Då får man börja åka till Danmark eller Tyskland och köpa "Fulskivor".
Varför "fulskivor" och varför åka dit när man kan beställa på internet? 🙂 Blir nån hundralapp i frakt, men bara beställa med en polare så är det nere på hälften.
Som någon tidigare i tråden sa, Pinsamt Sverige.
Idioter.
1 Guest(s)