Sveriges riksdag dödar försäljningen av DVD media i Sverige|Page 3|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Sveriges riksdag dödar försäljningen av DVD media i Sverige
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
sp_UserOfflineSmall Offline
898491
May 27, 2005 - 11:10 am
sp_Permalink sp_Print

Kilroy wrote: RW skivorna kostar väll inte 10 kronor???
R skivorna kostar runt 10 kronor och har en avgift på 11-12 kronor...

De pratar nog om produktionskostnader. Dock så är jag tveksam till att de ens kostar så mycket.

Dead Glory
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 927
898591
May 27, 2005 - 2:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har närmare 200 DVDs fyllda med anime. Anime anses som lagligt att tom sprida så länge det inte är licensierat i det land du bor i. Det enda som licenseras i Sverige är skit som Pokemon å Yugioh vilket inte hör hemma i min samlig. Ska jag behöva betala dubbla priset per skiva när jag inte bränner musik å film på dem?

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
898901
May 27, 2005 - 10:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Detta innebär ju att en packe skivor blir dyrare än Windows XP. Har Bill blivit minister här, eller?

Tror ändå inte att musikerna tjänar så mycket på detta eftersom 90% av musiken som spelas faktiskt är på radio.

radx
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
899221
May 28, 2005 - 1:56 pm
sp_Permalink sp_Print

1. Kassettersättningen är INTE där för att minska piratkopieringen utan PRIVAT (p r i v a t) kopieringen !
När ni tittar på TV och spelar in detta på DVD skivor eller CD skivor så vill de som har producerat tv inslaget ha pengar. Eller kopierar Er lagligt införskaffade musik cd/dvd film för privat användning. Därav kassettersättningen! DEN är inte till för att på något sätt dämpa olaglig aktivitet.
Hur kan ni alla ha missat detta?

Sedan så är det ju helt åt hel**te att begära så hutlöst mycket. Soft att mitt arbete är registerade profsanvänvändare hos CopySwede.se dock, så jag slipper iaf pröjsa 😀

Ska jag beställa en pall skivor? 😛

Sedan så kan jag tillägga
1. Danmark har en kassettersättning om 20kr precis som Sverige nu skall ha så där är det ingen idé att beställa ifrån.
2. Tyskland har 6kr / DVD skiva ungefär.
3. England har ingen! 🙂 Kolla in http://www.bigpockets.co.uk så de är rätt land att köpa ifrån i så fall!

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
899359
May 28, 2005 - 7:10 pm
sp_Permalink sp_Print

radx wrote: 1. Kassettersättningen är INTE där för att minska piratkopieringen utan PRIVAT (p r i v a t) kopieringen !
När ni tittar på TV och spelar in detta på DVD skivor eller CD skivor så vill de som har producerat tv inslaget ha pengar. Eller kopierar Er lagligt införskaffade musik cd/dvd film för privat användning. Därav kassettersättningen! DEN är inte till för att på något sätt dämpa olaglig aktivitet.
Hur kan ni alla ha missat detta?

Sedan så är det ju helt åt hel**te att begära så hutlöst mycket. Soft att mitt arbete är registerade profsanvänvändare hos CopySwede.se dock, så jag slipper iaf pröjsa 😀

Ska jag beställa en pall skivor? 😛

Sedan så kan jag tillägga
1. Danmark har en kassettersättning om 20kr precis som Sverige nu skall ha så där är det ingen idé att beställa ifrån.
2. Tyskland har 6kr / DVD skiva ungefär.
3. England har ingen! 🙂 Kolla in http://www.bigpockets.co.uk så de är rätt land att köpa ifrån i så fall!

Så vi ska betala upphovsmännen IGEN för att få spela musiken på fler ställen och samtidigt ska dom ha betalt när vi bränner ut semester bilder och filmer?
👿

Sillx
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
899992
May 30, 2005 - 10:31 am
sp_Permalink sp_Print

Detta fåninga straffavgift leder bara till (som någon sade) att gynna brottslig verksamhet.
Jag förstår inte varför vår regering är så förtjust i att gynna dom mens de som sköter sig skall jagas med blåslampa.

Det kom ju fram en avhandling som visade att fildeliningen facktiskt gynnade musik och skivbranchen, den blev det tyst om hmm.
Tänk själv hur många grupper skulle få sin musik ut ( utan "pirat-program" utan den gratis lansering som fildelning är, ( Roxette själva gled ju in på Amerikanska marknade på ett liknande sätt, via ett kopierat kassett-band)).

Men som sagt nu gäller det att dela adresser till billiga dvd / cd-r-skivor istället.
Säger en sak
Bra jobbat regering och riksdag, gör befolkningen till "misstänkta" brottslingar och skit i de verkligt större brotten.

Tackar för ordet

radx
Medlem
Forum Posts: 5
900541
May 31, 2005 - 7:53 am
sp_Permalink sp_Print

NES_Boy wrote:
Så vi ska betala upphovsmännen IGEN för att få spela musiken på fler ställen och samtidigt ska dom ha betalt när vi bränner ut semester bilder och filmer?
👿

Håller med dig. De är helt åt skogen med detta. De kommer bara skapa fler problem än de tar bort. Jag hoppas regeringen kommer till insikt. Om de inte gör de så hoppas jag folk börjar massbeställa från utlandet och en massa leverantörer av DVD skivor helt enkelt slutar sälja dem. Så får vi se om vi får uppmärksamhet !!

Henrik Andersson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1105
901825
June 1, 2005 - 4:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Dom är ju sjuka i huvet... jaja, men då beställer jag väl från något annat land då... det är bara för dom där feta politikerna att bestämma sig... när dom höjer priserna så är det ju ingen som köper här om man kan få det flera hundra billigare i ett annat närliggande land...

Speldator: Intel Core i7 3770K @ 4,54GHz w/ Corsair Hydro H100, ASUS P8Z77-V Pro, 4x4GB G.Skill Trident 2400 MHz, Gigabyte GeForce GTX 780 Ti 3GB OC, (system)Samsung SSD 840 Series 500GB, 500GB SATA3 + 3TB SATA3 + 3TB SATA3 + 3TB SATA3 (externa) 320GB +1TB + 1TB + 2TB +2TB (USB3) BenQ G2750 27" + BenQ 24" G2420HDBE
3DMark 2011 Scores

F.d användarnamn: dest

Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1131
902061
June 1, 2005 - 9:22 pm
sp_Permalink sp_Print

riksdagen som ska representera svenska folket.. jag kan slå vad om att dessa sinnessjuka avgifter inte är vad majoriteten i sverige vill se.. gör det enda rätta i nästa val rösta inte på dom jävla asen som sitter och röstar igenom sånna här idiotiska förslag i riksdagen. nu kommer det vara sprit tobak och lagringsmedia som kommer att langas, för varför inte passa på att köpa några tusen skivor när man ändå är i tyskland å smugglar sprit... sveriges ekonomi är ju så stark att den klara hur många smällar som helst, sabba gärna för svenska företagare det tål dom (sarkasm)

Edit: ska detta även gällar minnes kort till digitalkameror? om inte så kan man ju börja med sånna i stället för cd/dvd.. midre och smidigare dessutom och kort-läsare till datorn är ju inget svårt att hitta idag...

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
902084
June 1, 2005 - 9:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Johan Nicklasson wrote:
Edit: ska detta även gällar minnes kort till digitalkameror? om inte så kan man ju börja med sånna i stället för cd/dvd.. midre och smidigare dessutom och kort-läsare till datorn är ju inget svårt att hitta idag...

Blir ändå avsevärt mycket dyrare per MB.

Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1131
902115
June 1, 2005 - 11:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Sardaukar wrote: [quote=Johan Nicklasson] Edit: ska detta även gällar minnes kort till digitalkameror? om inte så kan man ju börja med sånna i stället för cd/dvd.. midre och smidigare dessutom och kort-läsare till datorn är ju inget svårt att hitta idag...

Blir ändå avsevärt mycket dyrare per MB.

ja sa om dom av nån kufisk anledning inte skulle omfattas av den nya kasset avgiften..

ElWeed
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 601
903787
June 5, 2005 - 4:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Som vanligt i detta skitland där sosse-asen styr! :burn: :bash: :gunsfire: Fan va less man blir! ](*,) 😡 😈 Tur bara att allt sådant här skit de hittar på bara slår dem själv i fejan med minskad skattebas som följd.

Tänker man lite mer på det dock så drabbar det inte bara dem utan oss alla på ett eller annat sätt. Det lär ju inte leda till ökad commerce och fler arbetstillfällen i Sverige precis. Fan nu blir man ju bara ännu mer less! ](*,) :banghead: :bash:

Oj, nu var jag kanske inte politiskt korrekt och blir bannad. :-# :-$

Speldatorn! VF1000SWA, Corsair HX520W, ASUS P5K- VM, Q6600, H2O 620, 4GB Corsair, XFX HD5830

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
903832
June 5, 2005 - 6:14 pm
sp_Permalink sp_Print

ElWeed wrote: Som vanligt i detta skitland där sosse-asen styr! :burn: :bash: :gunsfire: Fan va less man blir! ](*,) 😡 😈 Tur bara att allt sådant här skit de hittar på bara slår dem själv i fejan med minskad skattebas som följd.

Tänker man lite mer på det dock så drabbar det inte bara dem utan oss alla på ett eller annat sätt. Det lär ju inte leda till ökad commerce och fler arbetstillfällen i Sverige precis. Fan nu blir man ju bara ännu mer less! ](*,) :banghead: :bash:

Oj, nu var jag kanske inte politiskt korrekt och blir bannad. :-# :-$

Man skall iofs inte tro att de borgerliga är mindre intresserade av det här. Det är främst de stora produktionsbolagen som har lobbyat för de här förändringarna, och såväl socialdemokrater som moderater kysser sig bruna om läpparna för att tillfredställa storkapitalet för tillfället.

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
904250
June 6, 2005 - 12:04 pm
sp_Permalink sp_Print

riksdagen.se wrote: Anf. 94 CHRISTER WINBÄCK (fp) replik:

Herr talman! Nu var det inte cd-skivor utan dvd-skivor, som ju är lite dyrare. Jag har jämfört priserna. Tanken var kanske inte att skaffa de billigaste skivorna, utan tanken var att testa hur fort det skulle gå att få skivorna. Som jag uttryckte det för en stund sedan gäller min oro att det i dag är så lätt att beställa saker från andra länder. Det är naturligtvis bra, men om vi gör så att incitamenten ökar och folk på sikt inte köper cd-skivor och dvd-skivor i Sverige utan i annat EU-land genom Internet och postorder slår vi ut marknaden i Sverige om kassettersättningen blir så hög som jag befarar. Jag tycker fortfarande att det är en principiellt felaktig ersättning på den här typen av medium. Jag kommer att fortsätta att jobba för att en sådan ersättning inte kommer att finnas kvar så som den finns i dag.

Jag kommer även att kämpa för att den ersättning ska bort som vi, när vi köper bokhyllor, betalar för bokförläggare för varje bok som vi ska ha i bokhyllan. Tasso menar att vi inte betalar någon ersättning för bokhyllor till bokförläggare. Det är konstigt, för bokhylla är ju ett lagringsmedium för böcker. Varför betalar vi ingen ersättning till bokförläggare för det? Jag tycker att principen är felaktig och dum. Jag håller med om att det ska vara rejäla ersättningar till upphovsrättsinnehavare, men låt oss hitta en möjlighet att få dem på ett rimligt sätt, inte på det här sättet som slår fel. I dag blir det dessutom väldigt knepigt med den konstruktion som man lägger upp.

Vilka partier röstade emot hela förslaget? Vet bara att C och KD gjorde det.

Rilleman
Medlem
Forum Posts: 2
906960
June 11, 2005 - 10:49 pm
sp_Permalink sp_Print

En eventuell skattehöjning på mp3 spelare är inget att frukta.
Det har redan diskuterats om hur de skulle kunna överleva en skattehöjning.

Då har flera förslag tagits fram. Bland annat har så kommer minneskorts baserade mp3 spelare inte skattas och genast bli mycket populära. Därför att minneskorten följer ofta samma standard som tex. digitalkameror som inte berörs av lagen.

Ett föreslag har varit att mp3 spelare ska hanteras på samma sätt som olika typer av modchipp till spel konsoler.
Förtydligat så innebär det att när man köper en mp3 spelare så finns det inte någon mjukvara för just uppspelning på den. Mjukvaran kan sedan laddas hem och installeras separat. Eftersom varken mjukvara för uppspelning av mp3 eller stora flash-minnen med knappar och display klassas sompirat media av lagen så fortsätter livet för alla vi svenssons som vanligt.

Sedan var det ju det här med cd- och dvd-skivor.
Det finns det ju inte så mycket att göra åt.
Det enda den Svenska befolkningen kan göra är att överge det sjunkande skeppet och helt enkelt byta marknad.
Sedan måste jag hålla med om att frakten kan bli ganska häftig.
Men erbjudanden av just den typen kommer att komma till ljuset allt efter som den nya lagenträder i verket.
Då det finns ganska många företag som har en multinationell verksamhet och på så vis kan skapa bra priser och erbjudanden som är lätt tilljängliga för oss Svenskar.

Så oroa er inte! Det handlar ju trotts allt om en ganska stor efterfrågan 🙂

soda666
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 112
908702
June 17, 2005 - 8:51 am
sp_Permalink sp_Print

Fyll i blanketten och ta del av de kasettersättningspengar som fördelas.

http://www.copyswede.se/files/.....rrSSGG.pdf

Verksamhet: egenhändigt filmade semesterar, musik framtagen i min egen dator........

Kanske är värt ett försök!

// Sam

pepsiXX
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 117
908918
June 17, 2005 - 9:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Vem fan bränner musik på en dvd? Bara priset inte går upp på hårddiskar så bryr jag mig inte direkt. Att beställa från ebay är hur lätt som helst också.

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
908966
June 17, 2005 - 10:59 pm
sp_Permalink sp_Print

pepsiXX wrote: Vem fan bränner musik på en dvd?

De som vill ha bättre kvalitet än CD.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 104
Currently Browsing this Page:
4 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL