Sydkorea bötfäller Microsoft med 250 miljoner|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Sydkorea bötfäller Microsoft med 250 miljoner
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 7, 2005 - 11:42 am
sp_Permalink sp_Print

Microsoft har för inte speciellt länge sedan betalt runt 236 miljoner kronor i en uppgörelse med den Sydkoreanska webbportalen Daum. Nu verkar det vara dags att öppna börsen återigen då man nu blivit bötfällda av landets konkurrensverk till en summa av 250 miljoner kronor. Anledningen till böterna är Microsofts Windows-operativsystem som har både Instant Messenger-applikation och sin Media Player-mjukvara integrerat i operativsystemet. Denna "paketlösning" ser den Sydkoreanska staten som en monopolverksamhet och tvingar därför Microsoft att sälja sitt operativsystem i en version utan dessa två applikationer. Detta är inte första gången Microsoft blir fällda för monopolverksamhet i form av deras IM och Mediaspelar-mjukvara då man redan blivit tvingade till att erbjuda versioner av Windows i Europa utan dessa applikationer.

Källa: Betanews

Avatar
Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
August 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
988753
December 8, 2005 - 12:34 pm
sp_Permalink sp_Print

jag tycker att dom är så jävla korkade.
varför stämma för att M$ skickar med saker, det hade kanske varit okej att stämma om dom inte skickar med olika program. det blir ju bara mer jobb med att behöva ladda ner en masssa program om dom strippar ner Windows, tänk bara om dom tillslut börjar stämma för att Kalkylatorn, Anteckningar och M$ Röj följer med...

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
Member Since:
December 25, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
988756
December 8, 2005 - 1:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: jag tycker att dom är så j**la korkade.
varför stämma för att M$ skickar med saker, det hade kanske varit okej att stämma om dom inte skickar med olika program. det blir ju bara mer jobb med att behöva ladda ner en masssa program om dom strippar ner Windows, tänk bara om dom tillslut börjar stämma för att Kalkylatorn, Anteckningar och M$ Röj följer med...

Problemet är att genom skicka med sina egna påhitt som ofta är "kopior" av produkter som redan funnits på marknaden utnyttjar dom sitt monopol på operativsystemsmarknaden på ett fult sätt. Konkurrenterna får inte en chans att konkurrera rättvist. MSN Messenger skulle aldrig ha blivit så stort som det är om de inte skulle skickat med det (och ICQ skulle blivit så dåligt som det blev). De uttnyttjade alltså sitt monopol för att trycka ut ICQ.

Avatar
Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
August 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
988768
December 8, 2005 - 1:22 pm
sp_Permalink sp_Print

MSN är inte perfekt, men det är ljusår bättre än ICQ (när jag ahde det 2003 i alla fall, jag avinstallerade det vid en uppdatering som gjorde att datorn inte gick att starta, felsäkert läge var det enda som fungerade)
sen detta med WMP, man använder ju den spelaren man tycker om, WMP brukar fungera bra och har spellistor vilket kan underlätta, jag har köprt WinAmp förut men tyckte att det hade vissa brister (kanske löst nu) och till sådant WMP inte klarar så kör jag VLC.
att MSN finns med hindrar ingen från att köra något annat, jag kör en helt det Gtalk också.

att jag klarar mig bra är det för att jag kan mycket om datorer? kanske det

men om vi tar någon som min mamma, skulle inte WMP finnas med i Windows så skulle hon aldrig kunna spela upp något för att hon har så begränsade kunskaper så att hon inte vet hur hon skulle göra för att hitta en spelare.

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
988791
December 8, 2005 - 2:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: MSN är inte perfekt, men det är ljusår bättre än ICQ (när jag ahde det 2003 i alla fall, jag avinstallerade det vid en uppdatering som gjorde att datorn inte gick att starta, felsäkert läge var det enda som fungerade)
sen detta med WMP, man använder ju den spelaren man tycker om, WMP brukar fungera bra och har spellistor vilket kan underlätta, jag har köprt WinAmp förut men tyckte att det hade vissa brister (kanske löst nu) och till sådant WMP inte klarar så kör jag VLC.
att MSN finns med hindrar ingen från att köra något annat, jag kör en helt det Gtalk också.

att jag klarar mig bra är det för att jag kan mycket om datorer? kanske det

men om vi tar någon som min mamma, skulle inte WMP finnas med i Windows så skulle hon aldrig kunna spela upp något för att hon har så begränsade kunskaper så att hon inte vet hur hon skulle göra för att hitta en spelare.

Hur du lyckas hålla en dator gående och faktiskt till och med skriva inlägg börjar blir riktigt förbryllande :wide: 😉

//Andreas

urk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 273
Member Since:
August 30, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
988827
December 8, 2005 - 4:16 pm
sp_Permalink sp_Print

de bakar in alla pogram i sitt win. tex man kan inte bara ta bort deras webläsare längre för den är en del av windows. tycker det är som att ha en bil trots man inte vill ha släppkära så är den fast svetsad i kroken och man kan inte göra nåt åt det.

Avatar
Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
August 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
988830
December 8, 2005 - 4:26 pm
sp_Permalink sp_Print

vaaaa?

Delph1; förklara!

Avatar
Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
August 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
988834
December 8, 2005 - 4:34 pm
sp_Permalink sp_Print

urk, men man måste typ ha IE, finns många saker som inte fungerar med andra läsare, Windows Update? Panda Active Scan, och flash spel fungerar bäst i IE.
sen så är det kanske inte så farligt att vissa saker tar upp några MB av 300GB eller vad man nu har

urk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 273
Member Since:
August 30, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
988846
December 8, 2005 - 5:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: urk, men man måste typ ha IE, finns många saker som inte fungerar med andra läsare, Windows Update? Panda Active Scan, och flash spel fungerar bäst i IE.
sen så är det kanske inte så farligt att vissa saker tar upp några MB av 300GB eller vad man nu har

hur kommer det sig att det är just så då. jo för IE är en del av windows.

Avatar
Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
August 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
988859
December 8, 2005 - 5:23 pm
sp_Permalink sp_Print

just precis, det är en del av Windows så det kan man ju inte klaga på, precis som allt annat typ

urk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 273
Member Since:
August 30, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
989126
December 9, 2005 - 11:20 am
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: just precis, det är en del av Windows så det kan man ju inte klaga på, precis som allt annat typ

det är det som är problemet. om man vill ha en bättre webläsare som inte är mera hål i än en sil så kan man inte bara ta bort IE. större delen av alla fel beror på att IE blir nåt fel i. halva alla minna fel beror på att IE tar upp 99% av cpun.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 55
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL