April 17, 2005
Microsoft har för inte speciellt länge sedan betalt runt 236 miljoner kronor i en uppgörelse med den Sydkoreanska webbportalen Daum. Nu verkar det vara dags att öppna börsen återigen då man nu blivit bötfällda av landets konkurrensverk till en summa av 250 miljoner kronor. Anledningen till böterna är Microsofts Windows-operativsystem som har både Instant Messenger-applikation och sin Media Player-mjukvara integrerat i operativsystemet. Denna "paketlösning" ser den Sydkoreanska staten som en monopolverksamhet och tvingar därför Microsoft att sälja sitt operativsystem i en version utan dessa två applikationer. Detta är inte första gången Microsoft blir fällda för monopolverksamhet i form av deras IM och Mediaspelar-mjukvara då man redan blivit tvingade till att erbjuda versioner av Windows i Europa utan dessa applikationer.
Källa: Betanews
August 16, 2003
jag tycker att dom är så jävla korkade.
varför stämma för att M$ skickar med saker, det hade kanske varit okej att stämma om dom inte skickar med olika program. det blir ju bara mer jobb med att behöva ladda ner en masssa program om dom strippar ner Windows, tänk bara om dom tillslut börjar stämma för att Kalkylatorn, Anteckningar och M$ Röj följer med...
December 25, 2000
Poontus wrote: jag tycker att dom är så j**la korkade.
varför stämma för att M$ skickar med saker, det hade kanske varit okej att stämma om dom inte skickar med olika program. det blir ju bara mer jobb med att behöva ladda ner en masssa program om dom strippar ner Windows, tänk bara om dom tillslut börjar stämma för att Kalkylatorn, Anteckningar och M$ Röj följer med...
Problemet är att genom skicka med sina egna påhitt som ofta är "kopior" av produkter som redan funnits på marknaden utnyttjar dom sitt monopol på operativsystemsmarknaden på ett fult sätt. Konkurrenterna får inte en chans att konkurrera rättvist. MSN Messenger skulle aldrig ha blivit så stort som det är om de inte skulle skickat med det (och ICQ skulle blivit så dåligt som det blev). De uttnyttjade alltså sitt monopol för att trycka ut ICQ.
August 16, 2003
MSN är inte perfekt, men det är ljusår bättre än ICQ (när jag ahde det 2003 i alla fall, jag avinstallerade det vid en uppdatering som gjorde att datorn inte gick att starta, felsäkert läge var det enda som fungerade)
sen detta med WMP, man använder ju den spelaren man tycker om, WMP brukar fungera bra och har spellistor vilket kan underlätta, jag har köprt WinAmp förut men tyckte att det hade vissa brister (kanske löst nu) och till sådant WMP inte klarar så kör jag VLC.
att MSN finns med hindrar ingen från att köra något annat, jag kör en helt det Gtalk också.
att jag klarar mig bra är det för att jag kan mycket om datorer? kanske det
men om vi tar någon som min mamma, skulle inte WMP finnas med i Windows så skulle hon aldrig kunna spela upp något för att hon har så begränsade kunskaper så att hon inte vet hur hon skulle göra för att hitta en spelare.
November 27, 2003
Poontus wrote: MSN är inte perfekt, men det är ljusår bättre än ICQ (när jag ahde det 2003 i alla fall, jag avinstallerade det vid en uppdatering som gjorde att datorn inte gick att starta, felsäkert läge var det enda som fungerade)
sen detta med WMP, man använder ju den spelaren man tycker om, WMP brukar fungera bra och har spellistor vilket kan underlätta, jag har köprt WinAmp förut men tyckte att det hade vissa brister (kanske löst nu) och till sådant WMP inte klarar så kör jag VLC.
att MSN finns med hindrar ingen från att köra något annat, jag kör en helt det Gtalk också.att jag klarar mig bra är det för att jag kan mycket om datorer? kanske det
men om vi tar någon som min mamma, skulle inte WMP finnas med i Windows så skulle hon aldrig kunna spela upp något för att hon har så begränsade kunskaper så att hon inte vet hur hon skulle göra för att hitta en spelare.
Hur du lyckas hålla en dator gående och faktiskt till och med skriva inlägg börjar blir riktigt förbryllande :wide: 😉
//Andreas
August 30, 2005
Poontus wrote: urk, men man måste typ ha IE, finns många saker som inte fungerar med andra läsare, Windows Update? Panda Active Scan, och flash spel fungerar bäst i IE.
sen så är det kanske inte så farligt att vissa saker tar upp några MB av 300GB eller vad man nu har
hur kommer det sig att det är just så då. jo för IE är en del av windows.
August 30, 2005
Poontus wrote: just precis, det är en del av Windows så det kan man ju inte klaga på, precis som allt annat typ
det är det som är problemet. om man vill ha en bättre webläsare som inte är mera hål i än en sil så kan man inte bara ta bort IE. större delen av alla fel beror på att IE blir nåt fel i. halva alla minna fel beror på att IE tar upp 99% av cpun.
1 Guest(s)