Symantec gör en Sony och kryper till korset|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Symantec gör en Sony och kryper till korset
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 12, 2006 - 10:34 am
sp_Permalink sp_Print

Symantec, främst kända för sin programvara känd som Norton, har nu valt att gå ut med att de använt sig av ett så kallat rootkit. De har valt att använda sig av ett program som gömt en mapp från Windows API för att se till att användare inte råkar ta bort viktiga filer. Att detta sedan skapade en sårbarhet utåt verkade inte vara lika viktigt, men de har nu valt att släppa en patch till det berörda programmet, Norton Systemworks, som åtgärdar detta. Att ett av världens största säkerhetsföretag helt allvarligt väljer att använda sig av rootkit gör minst sagt att man undrar om man inte har mer att tjäna på att inte installera deras produkter.

Källa: eWeek

Avatar
Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
Member Since:
September 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1002153
January 12, 2006 - 12:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Det tar emot att "försvara" Symantec (jag tycker de gör taskiga säkerthetsprodukter) men detta rootkit-liknande knep lades in med goda avsikter.

Jag misstänker att denna häxjakt på "gömda funktioner, data och programdelar i mjukvara" bara börjat. Folk kommer försöka hitta syndabocker överallt, bara för att rootkit har blivit ett modeord för media sedan den pinsamma incidenten med Sony.

Tror ni Windows (eller datoranvändarna som kör det) är fullt medvetna om allting programvaran på deras datorer gör?

Jag är långt ifrån en expert på antivirusprogram, men visst måste ett virusskydd gömma sig från OS:et om det skall kunna undvika att malware inaktiverar/förstör virusskyddet?
Innebär det då att virusskyddet är ett rootkit? Inte enligt mig.

mitrix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
Member Since:
February 5, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1002155
January 12, 2006 - 12:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Precis, och sen borde man ju ge Symantec lite creds för att de faktiskt frivilligt gick ut med det och talade om vad det gjorde. En bra bit från Sony som dementerade själva existensen av ett rootkit i flera veckor!

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
Member Since:
August 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1002160
January 12, 2006 - 12:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Gamblor wrote:
Jag är långt ifrån en expert på antivirusprogram, men visst måste ett virusskydd gömma sig från OS:et om det skall kunna undvika att malware inaktiverar/förstör virusskyddet?
Innebär det då att virusskyddet är ett rootkit? Inte enligt mig.

Men grejen är ju den att till exempel virus och andra fulingar kunde gömma sig på det stället eftersom antivirusprogrammet (och andra antivirusprog) inte kunde se filerna så skannades de inte heller och kunde inte tas bort.

Bättre då (som i den patchade versionen) där man (och antivirus) kan se och läsa filen. Ju.

Ifall ett virusprog vill förstöra antivirus-skyddet hjälper det ju inte att de är "gömt" på ett ställe alla känner till det gömmer sig på liksom...

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
Member Since:
January 22, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1002301
January 12, 2006 - 5:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote:
Men grejen är ju den att till exempel virus och andra fulingar kunde gömma sig på det stället eftersom antivirusprogrammet (och andra antivirusprog) inte kunde se filerna så skannades de inte heller och kunde inte tas bort.

Bättre då (som i den patchade versionen) där man (och antivirus) kan se och läsa filen. Ju.

Ifall ett virusprog vill förstöra antivirus-skyddet hjälper det ju inte att de är "gömt" på ett ställe alla känner till det gömmer sig på liksom...

Precis, om alla vet vart det gömt sig så är det inte så bra. Men i det här fallet visste ju ingen att det installerade ett root-kit och då borde det väll hjälpa? Nu däremot om folk inte använder patchen kommer det ju inte vara så bra, men så länge det är hemmligt fungerar det ju.

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
Member Since:
August 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1002314
January 12, 2006 - 5:19 pm
sp_Permalink sp_Print

NES_Boy wrote: [quote=Laglorden] Men grejen är ju den att till exempel virus och andra fulingar kunde gömma sig på det stället eftersom antivirusprogrammet (och andra antivirusprog) inte kunde se filerna så skannades de inte heller och kunde inte tas bort.

Bättre då (som i den patchade versionen) där man (och antivirus) kan se och läsa filen. Ju.

Ifall ett virusprog vill förstöra antivirus-skyddet hjälper det ju inte att de är "gömt" på ett ställe alla känner till det gömmer sig på liksom...

Precis, om alla vet vart det gömt sig så är det inte så bra. Men i det här fallet visste ju ingen att det installerade ett root-kit och då borde det väll hjälpa? Nu däremot om folk inte använder patchen kommer det ju inte vara så bra, men så länge det är hemmligt fungerar det ju.

Sök på "security by obscurity" på nätet och se varför den filosofin inte är så smart...

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
Member Since:
January 22, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1002320
January 12, 2006 - 5:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: [quote=NES_Boy][quote=Laglorden] Men grejen är ju den att till exempel virus och andra fulingar kunde gömma sig på det stället eftersom antivirusprogrammet (och andra antivirusprog) inte kunde se filerna så skannades de inte heller och kunde inte tas bort.

Bättre då (som i den patchade versionen) där man (och antivirus) kan se och läsa filen. Ju.

Ifall ett virusprog vill förstöra antivirus-skyddet hjälper det ju inte att de är "gömt" på ett ställe alla känner till det gömmer sig på liksom...

Precis, om alla vet vart det gömt sig så är det inte så bra. Men i det här fallet visste ju ingen att det installerade ett root-kit och då borde det väll hjälpa? Nu däremot om folk inte använder patchen kommer det ju inte vara så bra, men så länge det är hemmligt fungerar det ju.

Sök på "security by obscurity" på nätet och se varför den filosofin inte är så smart...

Känner till metoden och håller med om att den oftast orsakar mer porblem än den löser, men här verkar det ju fungerat eftersom att ingen verkar vetat om att root-kittet fanns.
Jag säger inte att det är så värst smart, men jag kan förstå varför dom gjorde det.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
Member Since:
November 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1002324
January 12, 2006 - 6:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Använder folk verkligen norton?
Något program som slöar ner datorn mer får man ju leta efter.

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1002326
January 12, 2006 - 6:04 pm
sp_Permalink sp_Print

NES_Boy wrote: Känner till metoden och håller med om att den oftast orsakar mer porblem än den löser, men här verkar det ju fungerat eftersom att ingen verkar vetat om att root-kittet fanns.
Jag säger inte att det är så värst smart, men jag kan förstå varför dom gjorde det.

Nja, det var ju så att Symantec som gav vika för andra säkerhetsexperter och sen släppte en patch 😉
Det är svårt att trycka in allt i en liten notis.

//Andreas

Avatar
Caso
Member
Medlem
Forum Posts: 3507
Member Since:
October 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1002352
January 12, 2006 - 7:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Citat ur Nick burns, your companys computer guy:

Kvinna: Well I tryied to run that norton program to fix it, but it dident work, and I dont know .....
Nick Burns: Thats Because Norton Utilities can always detect the virus, it cant repair your harddrive after you downloaded an infected program Patch Adams.

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
Member Since:
January 22, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1002405
January 12, 2006 - 8:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=NES_Boy]Känner till metoden och håller med om att den oftast orsakar mer porblem än den löser, men här verkar det ju fungerat eftersom att ingen verkar vetat om att root-kittet fanns.
Jag säger inte att det är så värst smart, men jag kan förstå varför dom gjorde det.

Nja, det var ju så att Symantec som gav vika för andra säkerhetsexperter och sen släppte en patch 😉
Det är svårt att trycka in allt i en liten notis.

//Andreas

Aha, då är det ju inte ens försvarbart att inte informera och släppa en patch.
Tur att min dator är Symantec fri dådå =)

Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 998
Member Since:
March 5, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1002582
January 13, 2006 - 12:04 am
sp_Permalink sp_Print

Gamblor wrote: Det tar emot att "försvara" Symantec (jag tycker de gör taskiga säkerthetsprodukter) men detta rootkit-liknande knep lades in med goda avsikter.

Jag misstänker att denna häxjakt på "gömda funktioner, data och programdelar i mjukvara" bara börjat. Folk kommer försöka hitta syndabocker överallt, bara för att rootkit har blivit ett modeord för media sedan den pinsamma incidenten med Sony.

Tror ni Windows (eller datoranvändarna som kör det) är fullt medvetna om allting programvaran på deras datorer gör?

Jag är långt ifrån en expert på antivirusprogram, men visst måste ett virusskydd gömma sig från OS:et om det skall kunna undvika att malware inaktiverar/förstör virusskyddet?
Innebär det då att virusskyddet är ett rootkit? Inte enligt mig.

Får jag avlyssna din telefon ? Jag lovar det är för ditt eget bästa, jag vill skydda dig. Kan inte jag installera kamera i din dusch ? Också för ditt eget bästa. Ifall du halkar och bryter nåt så kan jag komma över med ambulans. Poängen här är att min dator, läs igen MIN dator ska jag bestämma över och INGEN annan. Jag vill ha kontrollen och om en okunnig användare vill släppa ifrån sig det (kontrollen) så visst hans/hennes val men det ska vara VALBART och folk SKA INFORMERAS OM DET. Du verkar vara ung på gott och ont. Ett gott råd är att inte blindt lita på allt och specielt inte stora företag. Lär dom inte källkritik i skolan längre ?
Och uppenbarligen kan du väldigt lite om antivirusprogram.Om nån företag har gjort en som kan förstöras av malware och virus så har man gjort ett väldigt dåligt jobb och då ska man byta bransch, och inte sälja falsk säkerhet till okunniga användare.

Tempel
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 203
Member Since:
May 15, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1003017
January 13, 2006 - 9:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Redzo wrote: [quote=Gamblor]Det tar emot att "försvara" Symantec (jag tycker de gör taskiga säkerthetsprodukter) men detta rootkit-liknande knep lades in med goda avsikter.

Jag misstänker att denna häxjakt på "gömda funktioner, data och programdelar i mjukvara" bara börjat. Folk kommer försöka hitta syndabocker överallt, bara för att rootkit har blivit ett modeord för media sedan den pinsamma incidenten med Sony.

Tror ni Windows (eller datoranvändarna som kör det) är fullt medvetna om allting programvaran på deras datorer gör?

Jag är långt ifrån en expert på antivirusprogram, men visst måste ett virusskydd gömma sig från OS:et om det skall kunna undvika att malware inaktiverar/förstör virusskyddet?
Innebär det då att virusskyddet är ett rootkit? Inte enligt mig.

Får jag avlyssna din telefon ? Jag lovar det är för ditt eget bästa, jag vill skydda dig. Kan inte jag installera kamera i din dusch ? Också för ditt eget bästa. Ifall du halkar och bryter nåt så kan jag komma över med ambulans. Poängen här är att min dator, läs igen MIN dator ska jag bestämma över och INGEN annan. Jag vill ha kontrollen och om en okunnig användare vill släppa ifrån sig det (kontrollen) så visst hans/hennes val men det ska vara VALBART och folk SKA INFORMERAS OM DET. Du verkar vara ung på gott och ont. Ett gott råd är att inte blindt lita på allt och specielt inte stora företag. Lär dom inte källkritik i skolan längre ?
Och uppenbarligen kan du väldigt lite om antivirusprogram.Om nån företag har gjort en som kan förstöras av malware och virus så har man gjort ett väldigt dåligt jobb och då ska man byta bransch, och inte sälja falsk säkerhet till okunniga användare.

Kan tycka att det är att jämföra med att man har installerat en bensinmätare i bilar, inget som egentligen behövs men ändå en bra finness för de flesta som inte tänker sig för.

Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 998
Member Since:
March 5, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1003034
January 13, 2006 - 10:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Men du VET att den finns där så där faller din jämförelse rakt igenom. Kom på en som är relevant till frågan. Här vet du INTE vad företaget har lagt på din dator, en besinmätare är :
1. Synlig
2. Den finns specifierad i bildokumentation

Inget av ovannämnda kan sägas om en rootkit. Tvärtom dom har ansträngt sig rätt hårt för att du inte ska veta att den finns där.
Så ännu en gång på vilket sätt tycker du en rootkit som är designad att inte kunna ses och hittas är lik en bensinmätare som man kan se med blotta ögat så fort man har satt sig i en bil ?

Tempel
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 203
Member Since:
May 15, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1003099
January 14, 2006 - 12:52 am
sp_Permalink sp_Print

Redzo wrote: Men du VET att den finns där så där faller din jämförelse rakt igenom. Kom på en som är relevant till frågan. Här vet du INTE vad företaget har lagt på din dator, en besinmätare är :
1. Synlig
2. Den finns specifierad i bildokumentation

Inget av ovannämnda kan sägas om en rootkit. Tvärtom dom har ansträngt sig rätt hårt för att du inte ska veta att den finns där.
Så ännu en gång på vilket sätt tycker du en rootkit som är designad att inte kunna ses och hittas är lik en bensinmätare som man kan se med blotta ögat så fort man har satt sig i en bil ?

Mja, bensinmätaren sitter ju i tanken.

Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 998
Member Since:
March 5, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1003116
January 14, 2006 - 1:53 am
sp_Permalink sp_Print

Och displayen till den bakom ratten på allra flesta bilar

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 68
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL