April 17, 2005
Symantec, ett av världens absolut största Internetsäkerhetsföretag, som livnär sig på att skydda personanvändares datorer mot virus och andra illasinnade attacker har nu visat sig oförmögna att skydda sin egen hemsida. En av Symtecs japanska hemsidor har blivit hackad av en rumänsk hacker kallad Unu, som gjorde en så kallad blind SQL injektion på sajten. Unu kom på detta sätt åt sajtens databaser och kunde efter eget tycke trampa runt på servern som innehöll allt från lösenord till produktnycklar.
Enkla mjukvaruredskap som Pangolin och sqlmap var det enda som behövdes för att genomföra intrånget som endast utfördes för att visa vilka säkerhetsbrister företaget lider av.
Unu har tidigare gjort liknande attacker på Kaspersky och andra sajter för att just exponera deras bristande säkerhetsrutiner. Symantec har bekräftat att man identifierat en säkerhetsbrist på sin sida och pcd.symantec.com har tills vidare blivit nerplockad medan man undersöker problemet.
Symantec har idag över 17 000 anställda och är bland annat kända för sin antivirusmjukvara Norton.
Källa: baywords, TheRegister
September 2, 2004
Av nån anledning känns det helt ok att hackare tar sig in på sidor så länge de inte förstör något, som i detta fall t ex då det faktiskt fanns en nytta med det hela också.
Nu har inte det här med nyheten att göra, men oj vad jag inte gillar Norton. Dyrt, tungrott och finns som trial på nästan varenda köpeburk som säljs. "Svårt" att avinstallera är det också.
December 27, 2003
murak wrote: Av nån anledning känns det helt ok att hackare tar sig in på sidor så länge de inte förstör något, som i detta fall t ex då det faktiskt fanns en nytta med det hela också.
Nu har inte det här med nyheten att göra, men oj vad jag inte gillar Norton. Dyrt, tungrott och finns som trial på nästan varenda köpeburk som säljs. "Svårt" att avinstallera är det också.
finns det någon som verkligen gillar Nortan?
folks som kanske inte vet så mycket om datorner (som köper färdiga PC med Norton förinstallerat) bryr sig oftast inte ett dugg och vet varkern fördelar eller nakdelar
alla som jag känner som har minsta intresse i datorer ogillar verkligen Norton
July 4, 2008
Nej jag skulle aldrig komma på tanken att betala för ett antivirus program, det här får mig bara att ta avstånd ännu mer. Varför ska jag använda deras program när de inte ens kan hålla tätt på sin egen sida. Tacka vet jag gratisprogram som Avast, ska inte uttala mig om det är så mycket säkrare men jag slipper iaf betala och virus har jag inte blivit drabbad av..
1 Guest(s)