April 17, 2005
Optimus är utan tvekan det mest imponerande tangentbordet vi sett någonsin, utan någon som helst konkurrens. Som hårdvaruredaktör blir man ganska luttrad och det krävs ofta lite extra för att man ska bli imponerad, Optimus har utan tvekan detta lilla extra. Tangentbordet är framtaget av en rysk designfirma som verkar arbeta inom flera olika områden, bland annat industridesign. Förutom en riktigt stilren design har optimus en genialisk tangentuppsättning. Det handlar inte om själva layouten på tangenterna utan hur varje tangent är utformad, alla tangenter är nämligen små enskilda displayer!
Optimus är med andra ord det första (?) tangentbordet som kan byta inte bara funktion utan även utseende på knapparna. En ypperlig teknik för den som använder flera språk på sina dator men det finns långt intressantare användningsområde. Eftersom knapparna är små minidisplayer kan man inte bara ändra till olika bokstäver eller tecken, det går lika bra att använda sig av ikoner och bilder. Det finns t.o.m. ett par extra knappar som är ämnade för att vara genvägar till dina favoritprogram.
[Image Can Not Be Found]
Ett annat intressant användningsområde är att ändra design på knapparna för att passa ditt favoritspel, som kanske Quake?
[Image Can Not Be Found]
Optimus är verkligen en unik skapelse men i vanlig ordning är det osäkert om tangentbordet letar sig ut på marknaden. Utvecklarna Art Lebedev Studio väntar nämligen fortfarande på att få patent för Optimus. När detta är fixat får vi som om någon tillverkare känner sig manad att ta sig an detta lyxtangentbord som säkert kommer kosta lika mycket som det smakar.
Källa: Art Lebedev Studio
March 9, 2004
October 1, 2001
Snacka grymt tangentbord =) Jag saknar dock en function, media knappar. Hoppas det kommer en sån version.
På denna bild så ser vi tangentbordet i mac utförande, titta på knapparna till vänster å höger om space. Men läg också märke till att det är 4 knappar till höger varav 1 är blank, det är för att bara pc har 4 knappar där. Alltså skulle jag gissa att detta är ett USB tangentbord gjort för att kunna användas till både PC och Mac. Förmodligen första dual platform tangentbordet.
De flesta spel jag spelar så behöver jag ingen guide till vad som är på vilken knapp. Gå, hoppa, ladda etc har man ju altid på samma knappar. Men till vissa spel som använder rätt mycket knappar skulle detta vara bra.
Vore underbart om detta blir populärt, då lär många spel etc komma med färdiga mallar och iconer. Man skulle kunna tänka sig att spelen helt kan ta över tangentbordet för ytterligare funktioner. Tex så kan knapparna ändras när man ändrar bindings, när man har olika utrustning eller när man hoppar in i ett fordon. Vore grymt =)
May 17, 2004
Art Lebedev Studio designar diverse olika produkter och vissa säljs facktiskt. se här på några saker de har designat och några saker de säljer. http://www.artlebedev.com/portfolio/id/
vad sägs inte om en white board klocka för 125$? http://www.artlebedev.com/port.....taskwatch/
hur som hälls så söker de tydligen patent på optimus och med lite tur så kommer den kunna köpas via internet (från ryssland) som och med extra mycket tur i vanliga butiker eller mer "lokala" butiker på internet.
förresten så har Artemy Lebedev varit med och designat whiteboard klockan (som är en ricktig produkt) och tangentbordet.
December 7, 2001
Dead Glory wrote: Förmodligen första dual platform tangentbordet.
usb-tangentbord fungerar till mac/pc/sparc/(alpha?)... så att det skulle vara något nytt med att stödja flera platformar är inget nytt...
jag personligen undrar mer om man har någon användning av denna specialgrej i bsd osv och om man tex kan använda det till att lära sig blowrak osv fortare 🙂
1 Guest(s)