October 31, 2001
WebNext har gjort en liten trevlig tangentsbords-modifikation. Eftersom Scroll Lock indikator lysdioden används väldigt sällan så bestämde de sig för att göra om den till en IDE-aktvitetslampa. Med hjälp av diverse verktyg och ett gammalt moderkort från en 486:a så lyckades de sammankoppla deras moderkort med en sladd som gick till LED:en i tangentbordet. På detta sätt så blinkar nu den lilla Scroll LED:en i takt med att hårddisken arbetar. En ganska simpel mod som ser både stilig ut och är praktisk.
Läs guiden hos WebNext
January 8, 2001
Hmm.. vilket överflöd av verktyg 😉
...borde nog låna en skarpare kamera själv och fota mina accessdioder.
HDD-LED är juh bara början, vem behöver caps lock? Duger bättre som NIC-LED hos mig 🙂 Å Numlock får man juh göra om till PWR-LED såklart...
..allting paketerat med en dsub-kabel mellan tangentbord och dator. Med plats för expansion (just nu: hörlursuttag i tangentbordet, analog alu-volumratt till det, on/off med röd LED för datorns chassibelysning och en till för datorns neonsnöre. En hårdvirad PRW-knapp oxå förstås... å en inbyggd tangentbordsswitch till bsd-servern. Och åtta lysdioder till kopplade till parallellporten för lite lek)...
..kom gärna med förslag på fler finesser som jag behöver 😉
/Weyland
October 2, 2001
Den beskrivna tangentbordsmodden bör man kunna fixa utan att dra någon extra sladd till datorn. Detta under förutsättning att man kan komma åt och modda ett stift på PS/2 kontakten på moderkortet.
Ett stiften används nämligen endast för att detektera om tgtb är inkopplat. Den är kopplad till + i tangentbordet. Koppla det stiftet till + direkt på moderkortet, och använd den tråden i tangentbordskabeln till HD LED i tangentbordet. Snyggt och osynligt!
Vill man inte modda på moderkortet kan man göra en liten kort adapter sladd på utsidan istället. I vilket fall slipper man extra sladd mellan dator och tangentbord.
1 Guest(s)