April 17, 2005
Tankafritt.nu Àr svaret pÄ AntipiratbyrÄns skrÀmseltaktik för att fÄ bukt pÄ den olagliga fildelningen. De fildelare som dömts i rÀtten har fÄtt böter och idéen med Tankafritt.nu Àr att man helt enkelt kommer betala dessa böter Ät dem fildelare som blir fÀllda. För att fÄ ta del av detta böterskydd fÄr man betala en avgift pÄ 140 kronor per Är och sedan ska man vara ekonomiskt skyddad vid ett eventuellt Ätal för illegal fildelning. Dem som blir dömda fÄr Àven en T-shirt med texten;
 âJag blev dömd för fildelning och allt jag fick var en sketen t-shirtâ
AntipiratbyrÄn har sagt att man vÀlkomnar sajten dÄ man tror sig ha större möjligheter att verkligen fÄ de utdömda böterna inbetalda. Samtidigt som deras chefjurist Henrik Pontén frÄgar sig hur man ska hantera större skadestÄndskrav som kan komma. SkadestÄnd ska dock vara en annan femma enligt Magnus BrÄth som ligger bakom sajten Tankafritt.nu, frÀmst Àr det böterna man kommer betala.
Hur mÄnga som kommer hoppa pÄ Tankafritt.nu ÄterstÄr att se men det verkar som att fildelare fÄtt sin första möjlighet till försÀkring.
May 27, 2006
Med tanke pÄ hur liten risken Àr och de relativt smÄ böter man döms för om man Äker dit sÄ tycker jag 140 kr per Är var lite dyrt. 2 kronor per Är Àr mer lagom. Dessutom Àr de sannolikt inte ÄterförsÀkrade, dvs om ett stort antal mÀnniskor döms sÄ kommer de helt enkelt gÄ i konkurs utan att betala ut nÄgra pengar. Tycker verkligen inte om sÄna hÀr företag.
April 20, 2002
En liknande sak fanns ju för fortkörningsböter och det var riktigt bra =)
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
January 6, 2003
Dom ser lite mer seriösa ut:
April 11, 2003
maglar wrote: Med tanke pÄ hur liten risken Àr och de relativt smÄ böter man döms för om man Äker dit
Precis, jag har funderat om jag ska gÄ med i en sÄ dÀr "försökring" men avvaktar lite för att sÄ hur det blir.
Samma med fortkörningsböter, jag kör alltid för fort men har bara fÄtt böter en gÄng.
May 17, 2002
Reclaimer wrote: Trist med folk som vill tjÀna pengar pÄ sÄnt hÀr. Efterssom inte skadestÄndet betalas Àr det ju rÀtt vÀrdelöst.
Tjaa... Eftersom ingen hittills i Sverige betalat nÄgot skadestÄnd sÄ Àr det ju inte helt vÀrdelöst. Men det Àr ju iofs inte omöjligt att vi fÄr vÄrt första fall snart nÄgon gÄng...
2 Guest(s)