April 17, 2005
Vi har redan sett hur Epic portat en nedbantad version av Unreal Engine 3 till Apples iPhone 3GS/iPod Touch plattform och detta är tydligen bara början. I en intervju med develop-online har spelutvecklarens vd Mark Rein talat ut lite om företagets planer för den mobila marknaden där just NVIDIAs nya Tegra 2 plattform hamnar i blickfånget.
Epic har sedan tidigare talat om stöd för UE3 motorn på Tegra 2 och Rein fortsätter att prisa NVIDIAs nya mobila plattform.
It is amazingly powerful for a mobile platform and performs well within the power range that you’d want for Unreal Engine 3, so it could be a good fit for our engine. [...] If Tegra 2 can do what it does today just think how much power we’d get with Tegra 3 and Tegra 4. Same goes for future generations of iPhone and iPod Touch. If current trends continue then in a few short years we’ll see mobile devices that are easily as powerful as Xbox 360 and PlayStation 3 on a per-pixel basis and soon even beyond that.
Att vi bara inom några år kan få se mobiltelefoner och handburna enheter med den grafiska prestandan hos dagens spelkonsoler är en ganska häftig tanke. Med tanke på detta ska det blu extra intressant att följa spelutvecklingen på den mobila marknaden som lär få ny fart med tablet och smartphones.
Unreal Engine 3 på Apple iPhone 3GS
1 Guest(s)