Testa processorkylare med CPU eller simulator|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Testa processorkylare med CPU eller simulator
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 16, 2005 - 2:23 pm
sp_Permalink sp_Print

När man testar en processorkylare finns det två vägar att gå, antingen väljer man att testa kylarna direkt på en processor eller så använder man sig av någon form av die simulator (kärnsimulator fritt översatt). Det sistnämnda är en apparat som simulerar en processorkärnas värmeutveckling och som gör det mycket lättare att testa många kylare och fortfarande få trovärdiga jämförelser. Detta har dock sina nackdelar och att testa direkt på en processor har också sina fördelar. På ProCooling.com har man skrivit en artikel som tar upp de olika teknikerna och vilka för och nackdelar de har mot varandra. Intressant läsning för dem som funderat över olika sätt att testa processorkylare och om det verkligen går att simulera en processor på ett trovärdigt sätt.

:: Läs hela artikeln på Pro Cooling.com

[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1422
992074
December 16, 2005 - 2:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Känns som om det majoriteten är intresserade av att veta är hur en kylare presterar på en processor eftersom det är något de kan relatera till.

Även om man testar flera kylare mot varandra så kanske man vill ha en processor med i ekvationen så man kanske lättare kan föreställa sig vilka temperaturer man kan tänka sig på sin egen CPU.

Inte alla som har processorernas normala värmeutveckling i huvudet så man kan jämföra själv mot en simulerad effektkälla. 😉

Jimmy Åsén
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1809
992078
December 16, 2005 - 2:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker det är bättre när de använder en vanlig processor, då när de använder en die simulator ofta bara anger ett C/W värde som kanske inte säger så mycket för alla.

EDIT: Stava

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
992204
December 16, 2005 - 7:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Detta användes mycket på socket A tiden...
Personligen tycker jag attd et är bättre än riktiga cpuer om man har rätt grejer.
Kan man variera effekter kan man simulera vilken cpu som hellst mer eller mindre iom att man lätt kan få redan på värmeutveckligen hos en cpu.

[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1422
994442
December 22, 2005 - 2:10 pm
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote: Detta användes mycket på socket A tiden...
Personligen tycker jag attd et är bättre än riktiga cpuer om man har rätt grejer.
Kan man variera effekter kan man simulera vilken cpu som hellst mer eller mindre iom att man lätt kan få redan på värmeutveckligen hos en cpu.

Så om jag vill veta hur mycket värmeutveckling en A64 3500+ som är överklockad 500Mhz och höjt spänningen på till 1.9v tex utvecklar när jag spelar exempelvis World of Warcraft, kan du då ge mig de siffrorna lätt? 😉

Nä, riktiga CPU's ftw. Jag är inte intresserad av att de simulerar en viss cpu's maxeffektförbrukning vid standardfarter, jag vill som många andra veta om en kylare klarar av en a64 tex vid en viss spänning då man överklockar. 😉 Utan överklockning behöver man inga värstingkylare och behöver då inte heller plugga recensioner för kylare..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 58
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL