August 22, 2005
TEC, eller Peltierelement som de också kallas, är små plattor (ofta 50x50mm) som har förmågan att förflytta stora mängder värmeenergi från ena sidan till den andra. Givetvis är det mycket tacksamt att kyla sin processor med en sådan, då man kan få den kalla sidan väldigt kall, upp till 50-60 grader kallare än den varma. Problemet är ju då att kyla den varma sidan, dels måste den ta hand om värmen ifrån processorn, men även den energin som peltierelementet använder, vilket ofta är 100+W. Detta har tidigare bara vart för experter med isoleringskunskaper och vattenkylning, men ThermalTake har en lösning som vem som helst kan använda. SubZero4G heter produkten, som består av en kylfläns m. peltierelement och ett stort kort som ger den ström, samt kontrollerar fläkten.
Overclockerscafe.com har skrivit en recension på den här produkten, temperaturerna ligger inte under rumstemperatur men nära nog.
Läs recensionen här
March 11, 2003
Fan vad ni gnäller! 🙂
De skriver ju att den är tyst, och de redovisar temperaturjämförelser med andra stand-alone-lösningar. Visst kunde de ha testat den på en fetare CPU, men det viktiga är ju att det är samma bas för jämförelsen. Prylen är ju på tok för dyr för att bli någon hit, men den verkar ju inte direkt kass heller.
Mange
January 7, 2003
Kanske att det är ett gränsfall.
Som du kanske vet så är det viktigt att man klarar av att kyla peltiern hyfsat - annars blir den motsatt effext.
För att det skall bli nån nytta så behöver flänsen klara av attminst
80+50W = 130Watt. Skulle du haft en Zalman 6500Cu istället:
rumstemperaturen är 25c och grafikkortet lämnar 50W.
totw=80+50=130W.
PeltierDelta=1-(50/80)*delta = 26 grader.
HSFW=25 + (0.25*130) =57 grader.
GPU temp=57-26 = 31 grader.
Men nu vet jag inte hur mycket en GPU utvecklar, utvecklar den 30W så får du 9 grader.....
Tänk på att du måste isolera bra också, jag skulle testa - en 80W pelt kostar ca 300 spänn, ifall det inte går så kan du sälja den till mig.
1 Guest(s)