Tiger i slagsmål med Longhorn|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Tiger i slagsmål med Longhorn
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 25, 2005 - 2:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Tiger är inte bara ett djur utan Apples kommande operativsystem, Longhorn är inte bara ett djur utan Microsofts kommande operativsystem. Så långt är väl allt glasklart men förutsättningarna för dem två är väldigt skilda. På Newsweek har man tittat lite närmare på MS och Apples förhållande till varandra i frågan om deras nästa generations operativsystem. Det får ses som minst sagt kyligt och ingen av parterna är svåra på att dela ut lite väl valda kommentarer riktade mot sin konkurrent.

Microsoft jämför Apples Tiger med ett tillbehör till iPod medan Apple anklagar Microsoft för att kopiera funktioner från deras operativsystem. Fakta är dock att Apple OS Tiger lanserar officiellt den 29 april, om fyra dagar. Medan Microsofts "planerade" lansering av Longhorn är i slutet av år 2006. Tigern är snabbare och frågan är vad/om detta kan ge Microsoft och Longhorn bestående skador. Vi användare kan i alla fall se fram emot bättre? operativsystem med trevligare utseende och nya funktioner.

"This is great theater, but the greater show by far will be the one that plays on your computer screen, making your digital life more pleasurable and productive. If you're an Apple fan, showings begin on Friday. Windows users will have to wait until Christmas. 2006. Snort."

Källa: Newsweek

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
Member Since:
June 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
878792
April 25, 2005 - 3:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Apple har ju alltid haft snyggare och lättare att förstå OS medans tyvärr den stora massan oh därmed alla bra spel hänger på MS med allt det innebär.

mitrix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
Member Since:
February 5, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
878825
April 25, 2005 - 4:42 pm
sp_Permalink sp_Print

För mig är iof inte win så svårförstått, mac däremot som man inte har så mycket erfarenhet med känner jag mig inte så hemma i. Men åhh vad jag vill ha en iaf, lär ju inte vara så värst svårt att lära sig och det är ju hästlängder snyggare än win redan med nuvarande OS.
Dock svårt att motivera att köpa en så pass dyr dator för att i princip bara surfa, som jag ändå kan göra lika bra på mn nuvarande.

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
Member Since:
January 22, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
878851
April 25, 2005 - 5:45 pm
sp_Permalink sp_Print

mitrix wrote: För mig är iof inte win så svårförstått, mac däremot som man inte har så mycket erfarenhet med känner jag mig inte så hemma i. Men åhh vad jag vill ha en iaf, lär ju inte vara så värst svårt att lära sig och det är ju hästlängder snyggare än win redan med nuvarande OS.
Dock svårt att motivera att köpa en så pass dyr dator för att i princip bara surfa, som jag ändå kan göra lika bra på mn nuvarande.

Word!

Vill också ha en mac för att dom är så snygga både utvändigt och i OSet, men priset på dom möjliggör ju tyvärr inte att man kan ha både Mac och PC 🙁

mitrix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
Member Since:
February 5, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
878907
April 25, 2005 - 7:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Synd att hårdvaran till mac inte är lika fri som till pc, då skulle det finnas betydligt mer konkurrens och därmed också billigare, iof skulle det leda till längre utvecklingstider för programmen som måste fungera bra med så många fler alternativ.

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
Member Since:
October 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
879067
April 25, 2005 - 11:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Ptja, en Mac Mini kostar under 5000:-, då följer Mac OS X, iLife och något halvkul spel med. Ok, det är inte världens hetaste burk, men den duger bra till att surfa, kolla pron och annan film samt koda på (spel går inte enormt bra, men tre av fyra är väl ändå ok?), men så mycket billigare än så blir det nog inte om det ska vara äpplen på. Värt att notera är också att Apple skickar med sin utvecklingsmiljö - XCode - med OS X. På Windows-sidan kostar sådant extra...

Ytterligare en notering, angående trådens ämne: Det är inte alldeles omöjligt att Mac OS X 10.5 är färdigt ungefär tills när Longhorn ska släppas, de senaste åren har Apple släppt ungefär en version om året (!) av sitt operativsystem...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 67
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL