August 22, 2005
Jag råkade snubbla över en intressant nyhet på The Tech Report där man rapporterar om ett fenomen med ett GeForce 6800-baserat grafikkort från Chaintech.
Efter att man installerat Chaintech-kortet, tidigare användes ett Radeon 9800 Pro, märkte man en tydlig försämring i grafikkvalité i 2D.
Trots att man med lite inställningar lyckades få fram något bättre resultat förblev bildkvalitén klart sämre än med Radeon-kortet i högre upplösningar.
När man sedan testade med NVIDIAs referenskort av samma modell, GF 6800, var det återigen bra bildkvalité. Något som slänger en mörk skugga över grafikkortet från Chaintech.
Frågeställningen som dyker upp direkt är om man vid tillverkningen av kortet tummat på kvalitén för vissa komponenter. Något vi känner igen då det för några år sedan var samma debatt och då med olika TV-utkretsar i fokus.
Det är fortfarande fullt möjligt att man haft otur med ett måndagsex av Chaintech-kortet men det ska bli intressant att se hur deras undersökningar fortskrider.
Om ni, våra läsare, haft liknande upplevelser den senaste tiden vill vi gärna höra om detta i forumet.
Läs mer på TechReport.com.
November 4, 2001
Det jag har noterat på 6800 serien är alla olika klockningar...
man tycker ju att alla 6800 non ultra bör ligga på runt samma prekvens men det skiljer i vissa fall upp til 50MHz eller mer på core.
Detta gäller alla segnemt, 6800GT osv.
TÄnk på detta om ni kper ett nvidiagraffe. Kolla alltid upp vilken frekvens kortet ni tänker köpa har och om detta är över eller under referens...
ATi > Nvidia (ALLTID)
March 11, 2003
Jag skulle velat se om det där var ett återkommande fel från Chaintech, eller om det var ett enstaka fall. Och det är inte särskilt ovanligt, anser jag. Jag vet att Skiroy har varit missnöjd med något Gainwardkort, medan jag har sett flera Gainward med glasklar bild.
Och när jag var inne i min värsta överklockningsnoja, så hade flera olika ATi-kort olika bra kvalite i 2D. Självklart hade kortet som klockade bäst också sämst 2D-kvalite.....;)
April 23, 2003
KaisheroTracks wrote: Jag har precis samma grej med mitt MSI-Geoforce 4 4800 SE Vid upplösningar uppot 1024*1280 så blir bilden klart mycket suddigare än med andra nyare kort. ett trick för skarpare bild kan vara o dra ner hertzen till 60 ....fast det vill man ju inte såklart.
hehe snacka om kvalité
1 Guest(s)