April 17, 2005
Titan har nu lanserat sin Elena TEC VGA-kylare och som namnet avslöjar handlar det om en peltier-baserad kylare för grafikkort. Vi har sett detta konceptet dyka upp på ett flertal fabrikskort de senaste månaderna där bland annat GeCube och Sparkle lanserat grafikkort med specialdesignade peltierkylare från fabrik. Elena TEC är tredjepartsmodellen av denna kylare och vi skulle inte bli förvånade om det är från Titan grafikkortstillverkarna fått sin kylare. Elena TEC använder sig av en heatpipelösning för att kyla grafikkärnan och med hjälp av peltierelementet går det att sänka temperaturerna ordentligt vid hård belastning.
Men vid mindre belastning stängs peltierelementet av automatiskt för att temperaturen inte ska sjunka för lågt och skapa kondensation. Kylaren är tillverkad i aluminum, förutom den nickelklädda kopparbasen, och använder sig av två 80mm fläktar för att transportera bort värmen. Titan har sett till så att kylaren går att slänga på i princip alla grafikkortsserier på marknaden och det enda vi nu fattas är prisuppgifter.
[Image Can Not Be Found]
November 4, 2001
Smart att stänga av peltiern och konstruera kylaren med 2 heatpipebanor.
Hade man inte haft ett extra lager med heatpipes och stäng av peltiern hade det blivit en smärre katastrof då en avstäng peltier inte leder värme speciellt bra.
Över lag så tycker jag att korten drar tillräckligt med ström idag, slänger man sen på ett par hundra watt extra i form av en peltier gör inte saken bättre.
September 1, 2002
SuperNova wrote:
Över lag så tycker jag att korten drar tillräckligt med ström idag, slänger man sen på ett par hundra watt extra i form av en peltier gör inte saken bättre.
Jag instämmer. Å andra sidan lär nog denna kylare inte finnas i system som försöker vara så strömsnåla som möjligt.
November 4, 2001
Gamblor wrote: [quote=SuperNova] Över lag så tycker jag att korten drar tillräckligt med ström idag, slänger man sen på ett par hundra watt extra i form av en peltier gör inte saken bättre.
Jag instämmer. Å andra sidan lär nog denna kylare inte finnas i system som försöker vara så strömsnåla som möjligt.
Så tänkte jag också men om dom bästa luftkylarna/vattenkylningen är för klena så tror jag man sitter på värre grejer... än en luftkyld pelt :p
1 Guest(s)