Tre tornkylare för LGA 1156-plattformen [Recension]|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Tre tornkylare för LGA 1156-plattformen [Recension]
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 24, 2009 - 12:15 am
sp_Permalink sp_Print

[Image Can Not Be Found]

Den i särklass mest populära kylardesignen på marknaden i dagsläget jobbar gärna i höjdled och passande nog kallar vi dessa modeller för "tornkylare". I en ökad satsning på just kylartestar har vi tagit en närmare titt på tre populära tornkylare för att se om man trots tydliga likheter kan klara att särskilja sig från varandra. Kylarna är testade på Intels nya LGA 1156-plattform och får bland annat kämpa mot ett hemmabyggt vattenkylningskit och en svettig standardkylare från Intel.


Den största fördelen med torndesignen är dess kylförmåga, en annan fördel är också att man får upp kylaren en bit ovanför moderkortet så man behöver inte oroa sig över att den ska vara ivägen för kondensatorer eller andra ytmonterade komponenter på moderkortet.

:: Tre tornkylare för LGA 1156-plattformen

Avatar
Kamikazepilot
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 387
Member Since:
November 19, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1239887
December 24, 2009 - 10:41 am
sp_Permalink sp_Print

Scythes Ultra Kaze fläktar !! Vem vill köra 2x3000Rpm fläktar i sin vardagsburk ?? Dags att tänka igenom lite när ni testar kylare. Att använda dessa fläktar kan nästan likställas med hälsofara!
Vad sägs om att låta era läsare berätta vad dom tycker om 3000Rpm fläktar i en omröstning....

Kaleid
Member
Medlem
Forum Posts: 2377
Member Since:
June 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1239889
December 24, 2009 - 11:38 am
sp_Permalink sp_Print

Förutom det bra jobbat!

Själv så har jag som mål att ha max 1st 800rpm fläkt i hela systemet. Resten får gärna vara under det..

Avatar
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1239905
December 24, 2009 - 2:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Kamikazepilot wrote: Scythes Ultra Kaze fläktar !! Vem vill köra 2x3000Rpm fläktar i sin vardagsburk ?? Dags att tänka igenom lite när ni testar kylare. Att använda dessa fläktar kan nästan likställas med hälsofara!
Vad sägs om att låta era läsare berätta vad dom tycker om 3000Rpm fläktar i en omröstning....

Finns ju tystare fläktar med, är nog ett sätt att utvärdera hur kylarna skalar med högvarvigare fläktar och högre tryck. Jag brukar exempelvis använda en eller ett par Delta FFB1212EHE vid kylartester, just för att se hur kylare presterar med dem.

Kvicken
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 154
Member Since:
December 11, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1239906
December 24, 2009 - 2:53 pm
sp_Permalink sp_Print

dom delta går inte att köpa från någon butik i sverige längre eller? ingen på prisjakt iaf. :/

Twelve
Kronoberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1341
Member Since:
January 12, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1239914
December 24, 2009 - 6:18 pm
sp_Permalink sp_Print

tycker alla kylare borde testats med samma antal av likadana fläktar..

Kvicken: Allt är inte listat på prisjakt/pricerunner:P

Kvicken
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 154
Member Since:
December 11, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1239915
December 24, 2009 - 6:26 pm
sp_Permalink sp_Print

jag tycker oxå man borde köra med samma antal och likadana fläktar!

(twelve: du sa mycom förut. men dom har fan inte dom längre :S vart finner jag dom då?)

Avatar
Emil Wadell
Member
Medlem
Forum Posts: 3460
Member Since:
November 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1239919
December 24, 2009 - 6:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Kvicken wrote: jag tycker oxå man borde köra med samma antal och likadana fläktar!

(twelve: du sa mycom förut. men dom har fan inte dom längre :S vart finner jag dom då?)

Alla kylare är testade med först Yate loon som är tänkta att representera en 24/7 lösning då dom är relativt tysta. Scythe fläktarna är med för att visa hur kylarna presterar med högrpm fläktar och är självklart inte tänkt som ett 24/7 system... Alla kylare testas med samma fläktar så jag förstår inte riktigt vad du menar när du tycker att kylarna ska testas med likadana fläktar.

Megahalems kommer uppdateras med resultat med en fläkt också. Så det kommer..

Kamikazepilot- Det finns några på det här forumet som överklockar och benchar en del. Typ de som ställer upp i "pris/prestanda" eller i "Classic" nu i SMPC. De bryr sig oftast inte så mycket om ljudnivån så för dem kan det förhoppningsvis vara intressant. Det visar, som Mean Machine säger, också hur kylaren presterar med högvarviga fläktar och vi kan då kolla vilken kylare som fungerar bäst med hög respektive lågrpm fläktar.

Stormense
Borås
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 103
Member Since:
December 31, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1240012
December 25, 2009 - 11:21 pm
sp_Permalink sp_Print

De boxade fläktarna till LGA 1156 låter lite otäckt. Har kört med 120 mm fläkt något år så är nog bara bortskämd.

Tack för artikeln!

Nattmannen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 521
Member Since:
October 6, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1240075
December 26, 2009 - 7:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Tre kylare för 1156 plattformen.

Men under cage true spirit står det:

- Levereras endast med 1366-montering

Avatar
Emil Wadell
Member
Medlem
Forum Posts: 3460
Member Since:
November 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1240093
December 26, 2009 - 9:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Nattmannen wrote: Tre kylare för 1156 plattformen.

Men under cage true spirit står det:

- Levereras endast med 1366-montering

Det stämmer helt, dock så skickade Thermalright med extra montering för just LGA 1156 så vi kunde montera Cogage's True spirit samt Thermalrights ultra-120 extreme rev c på vårat testsystem. LGA 1156 monteringen finns att köpa som tillbehör.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1240119
December 27, 2009 - 9:09 am
sp_Permalink sp_Print

Det är kul att vi får diskussion kring våra kylartester då det är något vi tänkt satsa mer på i framtiden. Med tanken att skapa en databas som kan användas under lång tid.

Vi har lagt upp våra kylartester efter flera kriterier där man fått ge och ta inom vissa områden. Det är tyvärr omöjligt att göra allt på det optimala sättet men i slutändan har vi använt oss av följande grundregler.

1. Målet är att hitta den effektivaste kylaren, vid olika användningsscenario
2. Olika användningsscenario ska testas med olika fläkthastigheter
3. Tillverkare ska få ris/ros för deras tillbehör, som montering för fläktar och olika plattformar.
4. Vi vill ge en vägledning för vilken kylare just Du ska köpa, oavsett hur du tänkt använda den.

Dessa fyra punkter går att bena upp i mängder av undernivåer och tyvärr kan vi inte testa kylarna med 10 olika fläktar för att se hur flänsarnas design arbetar med alla sorters luftflöde och lufttryck men genom att ta en relativt långsam fläkt och en riktigt kraftfull fläkt har vi mätvärden från båda spektra.

För den som vill hitta en effektiv och tyst kylare behöver man inte ens bry sig om våra tester med de snabba fläktarna. Men för de som ska delta i Classic i SMCP2009 eller helt enkelt gillar att överklocka sin dator till max är kylflänsarnas prestanda med extremt kraftfulla fläktar mycket intressant. Vi diskuterade att använda en tredje fläktmodell på säg 1750-2200 RPM som ett mellanting. Men detta ger förmodligen inte några större skillnader mellan kylarnas effektivitet, samtidigt som få använder sig av fläktar i denna hastighet, antingen är det max lufttryck, eller fokus på låg ljudnivå.
Med det säger jag inte att de fläktarna vi valt är de optimala och det kanske finns ännu bättre alternativ, exempelvis en tystare modell än vår 1300 rpm fläkt. Och än så länge är det inte omöjligt att vi ser över fläktarna som används så ge gärna input om vilka fläktar ni kan tycka vara passande, Noctuas tysta 120mm fläktar är givetvis något vi funderat över.

Samtidigt som jag håller fast vid att vi borde testa kylare med två fläktar, när tillverkarna stödjer det med tillhörande montering, så håller jag även med om att vi ska presentera kylarna vid samma villkor, med andra ord med endast 1 fläkt vardera. Det är något vi redan innan artikeln publicerades kom överrens om att uppdatera med, men tillverkare som främjar användandet av 2 fläktar ska också få credit för detta.

Överlag många bra åsikter och synpunkter på testet som vi kommer att utöka ganska snart med fler modeller och mer data. Så fyll på med era åsikter om fläktval osv. så ska vi försöka ta med alla idéer och tankar i vår framtida planering.

Även om vi har en välgenomtänkt testmetodik för kylare som vi tror passar merparten av de som är på jakt efter en ny kylare är det för er läsare vi skriver testerna, så gör er röst hörd med både ris och ros! 🙂

Vi har redan ett par nya idéer om hur man på ett bättre sätt kan presentera de olika fläkttesterna så att användare ser vilken data som är mest intressant för just en själv.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1240120
December 27, 2009 - 9:45 am
sp_Permalink sp_Print

Jag passade på att se över upplägget för hur vi presenterar våra testresultat och har gjort följande ändringar;

1. Testresultaten presenteras nu inte efter vilken klockfrekvens vi använt på processorn utan istället för vilka fläktar vi använt under testerna.
2. Det är klart och tydligt förklarat vilka fläktar som används, vilken ljudnivå de har och vilka användare respektive tester är avsedda för.

Det betyder att man som läsare kan bestämma sig för att bara kika på resultaten för lågvarviga fläktar om man inte tänkt använda kylaren till extrem överklockning, eller SMPC-deltagare som bara vill se vilken kylare som är den absolut värsta med maximalt lufttryck.

Detta är en av flera uppdateringar vi ska göra för våra kylartester så ge gärna input om ni tycker detta är ett bättre upplägg än det förra.
https://www.nordichardware.se/.....ivelse=544

Vi ska även ta en diskussion om vilken lågvarvs fläkt vi ska använda framöver så ge gärna input.

OBS! Jag tog mig friheten att låna en av bilderna från EfterlysT_ SMPC2009-bilder, den visar ganska tydligt vilka användare som är intresserade av 3000 rpm fläktar.. 😉

Avatar
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1240141
December 27, 2009 - 4:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Fast nu är det ju så att en överklockare med självaktning fnyser åt mesiga fläktar på 3000RPM när exempelvis Delta FFB1212EHE är på 12V 3A och spinner i 4500RPM. 😉

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 30
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL