November 29, 2001
Som vi varit inne på här på NH så verkar det som ATi har lite "problem" med sin implementering av TRUFORM på deras R300-chip (Radeon 9500, 9500 Pro, 9700 och 9700 Pro). En flitig besökare på Rage3D har nu gjort sig besväret att testa detta ordentligt. Efter att ha pressat fram ett svar ur en av teknikerna från ATi fick NH reda på att TRUFORM inte enbart belastar GPUn utan att CPUn faktiskt får göra grovjobbet.
Deta hela resulterar i att prestandan är väldigt låg, i vissa fall ner till nästan en fjärdedel av vad Radeon 8500 kan erbjuda.
Den här upptäckten ställer i sin tur nya frågor: hur användbart kommer ATis implementering av Displacement Mapping (som är ganska blek i jämförelse med Parhelia) bli om de inte har ordentligt stöd för TRUFORM?
NordicHardware kommer fortsätta att försöka nysta upp det här och vi pressar ATi på ett officiellt uttalande.
(OBSERVERA: TRUFORM är inget som påverkar prestandan i allmänhet. Det är upp till användaren om man vill aktivera det eller ej.)
Läs mer här.
November 29, 2001
ThaMole wrote: Hmm...
Håller mig till nVIDIA...=)
Hehe nVidia har kört ganska exakt samma sak.
De skröt asmycket om sitt stöd för RT-patches på GeForce 3. Sen helt plötsligt bara tog de bort stödet ur sina drivrutiner.
(BTW så är detta features som inte ens GeForce FX kommer ha stöd för vi talar om här)
December 19, 2000
OCH....om det inte finns bra stöd för det. Som jag skrev i en anna tråd UndaC..jag fattar inte att du hakar upp dig på den satans trueformen så mycket. De e ju knappast så att grafiken suger bara för att Trueform inte får full effekt.
Har läst en del om det och fått klarhet i vad det innebär...dessutom kommit fram till att jag skiter ganska mycket i det.
Men det är ju bara min åsikt.
Testade nu att köra med "Trueform" i CS..å jag märkte inga större fps förändringar...istället för att ligga på 100fps"SHARP"..så kunde den droppa till 97-98fps...men de e ju knappast något som stör.
Däremot så tycker jag att grafiken blev sämre...inte alls samma klarhet i färgerna.
November 29, 2001
Om färgerna förändras för att du aktiverade Truform så är något på tok. 😉
Sätt truform på application preference i Open GL
skriv in
ati_npatch 1
och
ati_subdiv 3
i konsollen o kör som sagt spelet i Open GL mode.
För att du ska se skillnad så måste du ha ett vapen i din hand och gärna liten vapen som ligge rpå marken efter dödade spelare, då sjunker fps:en under vad som är spelbart. (sen kan du snabbt stänga av o sätta på det genom att köra ati_subdiv 0 o sen växla mellan 1-7 för att se de olika lägena)
Men funkar inte TRUFORM så funkar inte Displacement Mapping.
DM är ju en av de hypade funktionerna i DirectX 9.0 och nu visar det sig att R300 nog inte kommer ha kraft nog att klara av det.
TRUFORM används ju i andra titlar med bra resultat tex. RTCW.
Och sen är det surt att ATi skriver att de har stöd för en funktion som de sen inte har.
TRUFORM kan också användas till andra roliga saker som tex. gemoetrikomprimering vilket kan ge ordentliga prestandalyft i framtida applikationer. (Nu blir det ju dock inte så eftersom prestandan snarare är sämre än om polygonerna skapats "för hand")
Intel säger "Här har du en Pentium 4 2.53 GHz med 512 kb cache"
Intel levererar en Pentium 4 2.4 GHz med 256 kb cache
UndaC klagar
Intel svarar "Köp mer RAM om du inte är nöjd med prestandan"
Ungefär så ligger det till nu och personligen tycker jag det är jävligt dålig stil av ATi.
December 19, 2000
Okidoki...som jag så för mig personligen så stör det inte med Trueform....att det sedan förstör i andra apps är tråkigt..men inget jag kommer att ha användning för.
Visserligen kan jag hålla med om att det är lite surt när det kommer mer å mer i DX9...men ATI inte har löst det....men åter igen så är det inget stor sak för mig.
Vad som händer återstår att se...men jag hoppas innerligt att ditt jobb belönas av ATI...hade vari roligt.
När jag kommer hem ikväll så ska ja testa lite mer med trueform...återkommer med resultat senare.
November 29, 2001
SammyBoy wrote: Undac: ...men kan det inte vara så att ATI ännu inte har implementerat det i drivrutinerna på "rätt" eller bättre, bästa sätt än?
-eller är jag helt ute o virrar?
Enligt de svar jag fått av Ati så är det här "as good as it gets", TRUFORM på Radeon 9700 Pro accelereras inte fullt ut av grafikkortet som det gjorde på Radeon 8500. Istället får processorn at över jobbet och som folk på Rage3D bevisat så är det ingen modern processor som klarar av det för tillfället.
Drivrutinerna går givetvis att optimera lite till men det är inga nämnvärda skillnader som vi komer att se (om några alls) om man får tro ATi själva.
1 Guest(s)