Två grafikkort är fler än fyra elefanter|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Två grafikkort är fler än fyra elefanter
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 12, 2004 - 8:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok kanske inte fler än fyra elefanter men i alla fall är det mer intressant för en datanörd. Redan när vi började höra rykten om PCI Express fanns det spekulationer om att man skulle kunna dubbla grafikkraften i datorerna genom att helt sonika installera två grafikkort.

Amerikanska Alienware har gjort slag i saken och släppte idag en pressrelease som talar om den nya tekniken de kallar VideoArray" och "X2".

Genom att utrusta deras moderkort med två stycken PCi Express 16x-portar ska man kunna installera två PCi Express grafikkort som sedan jobbar i tandem. Mer tekniska detaljer får vi för närvarande fantisera ihop själva eftersom pressreleasen är kort och väldigt "PR-aktig". Dock anar vi att det rör sig om Scan Line Interleaving eller Frame Interleaving där grafikkorten alltså renderar antingen varannan scanline eller fram för att på så sätt teoretiskt dubblera prestandan. Någon 100 procentig prestandaökning lär vi dock knappast se då det finns flera faktorer som spelar in. Tex. lär korten behöva innehålla identiskt minne. Det vill säga även om korten har 256 MB var så är innehållet det samma vilket gör att det inte blir de 512 MB man annars kanske kunnat tänka sig.

Oavsett hur de tekniska detaljerna ter sig så är det här såklart högintressant teknologi för alal dem som har råd med två grafikkort. Tyvärr är det dock inget som är ämnat för svenska marknaden ännu. För närvarande kommer Alienware bara sikta på USA med sin försäljning.

Läs pressreleasen här.

Xert
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 91
Member Since:
August 21, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
618653
May 12, 2004 - 8:28 pm
sp_Permalink sp_Print

fint, hoppas man har pengar då ^^

ELIS
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 513
Member Since:
April 4, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
618661
May 12, 2004 - 8:36 pm
sp_Permalink sp_Print

hehe, två grafikkort kan bara beskrivas med två ord: DYRT och MÄKTIGT!

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
618712
May 12, 2004 - 9:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Tillverkar Alienware egna komponenter? Visst grönsprayade möss o tangentbord har jag sett men moderkort?
Jaja hoppas de lyckas sätta ngn standard som fungerar för både ATi o nVidia.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
618718
May 12, 2004 - 9:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Pim_ wrote: Tillverkar Alienware egna komponenter? Visst grönsprayade möss o tangentbord har jag sett men moderkort?
Jaja hoppas de lyckas sätta ngn standard som fungerar för både ATi o nVidia.

Vet faktiskt inte. Kan tänka mig om att det bara handlar om specielbeställda moderkort fårn Intel.
Men i pressreelasen låter det ju som om de har patent på tekniken (vilket jag har svårt att se hur de kan ha) och då kanske de faktiskt tillverkar själva.

Men oavsett vad så har jag svårt och se hur de ska få detta att fungera utan specialdrivrutiner.

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
618737
May 12, 2004 - 9:49 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: Vet faktiskt inte. Kan tänka mig om att det bara handlar om specielbeställda moderkort fårn Intel.
Men i pressreelasen låter det ju som om de har patent på tekniken (vilket jag har svårt att se hur de kan ha) och då kanske de faktiskt tillverkar själva.

Men oavsett vad så har jag svårt och se hur de ska få detta att fungera utan specialdrivrutiner.

Jo det låter mest som ngt marketingmumbojumbo, kul om det funkar men jag tror att det skulle vara mkt bättre om ATi/nVidia själva utvecklade produkter med SLI (motsvarande) stöd.

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
Member Since:
August 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
618746
May 12, 2004 - 9:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Glöm inte beställa ett 960W kraftagg samtidigt 😉

Avatar
johan_lojan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 925
Member Since:
October 24, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
618757
May 12, 2004 - 10:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: Glöm inte beställa ett 960W kraftagg samtidigt 😉

Haha! :rollsmile:

I och med detta kanske det kommer ytterligare nån slags standard som gör att man kan koppla ihop upp till 5 st nätagg (självklart av olika tillverkare). Vem vet? 😛

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
618761
May 12, 2004 - 10:17 pm
sp_Permalink sp_Print

johan_lojan wrote: [quote=Laglorden]Glöm inte beställa ett 960W kraftagg samtidigt 😉

Haha! :rollsmile:

I och med detta kanske det kommer ytterligare nån slags standard som gör att man kan koppla ihop upp till 5 st nätagg (självklart av olika tillverkare). Vem vet? 😛

Det kan du göra redan idag, finns "många" som använder extra nätagg för att köra tex hårddiskar.

Avatar
NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
Member Since:
September 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
618805
May 13, 2004 - 1:40 am
sp_Permalink sp_Print

Det kan väl inte bara vara identiskt minne på grafikkortet som krävs eller? Det måste väl vara två identiska grafikkort? Annars är detta lösningen på mitt problem; "nVidia GF6800U Ex eller ATi X800 PE?" - en kombination ;)! Nae, precis, skulle inte fungera.

munken
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1521
Member Since:
August 10, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
618821
May 13, 2004 - 5:51 am
sp_Permalink sp_Print

2 grafikkort behöver inteva dyrt.
Om man får en bit under dubbel prestandra så är ju 2 tex radeon 9550 bättre och billigare än tex ett 9800.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
618826
May 13, 2004 - 6:34 am
sp_Permalink sp_Print

Munken wrote: 2 grafikkort behöver inteva dyrt.
Om man får en bit under dubbel prestandra så är ju 2 tex radeon 9550 bättre och billigare än tex ett 9800.

ja fast du får inte dubbelt så bra prestanda

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
618827
May 13, 2004 - 6:36 am
sp_Permalink sp_Print

NH|SiBBoR wrote: Det kan väl inte bara vara identiskt minne på grafikkortet som krävs eller? Det måste väl vara två identiska grafikkort? Annars är detta lösningen på mitt problem; "nVidia GF6800U Ex eller ATi X800 PE?" - en kombination ;)! Nae, precis, skulle inte fungera.

hehe jag syftade på innehållet i minnet

dvs det kommer se ut såhär:
grafikkort1's minne: textur1 och textur2
grafikkorts2's minne: textur1 och textur2

och inte
grafikkort1's minne: textur1 och textur2
grafikkorts2's minne: textur3 och textur4

Avatar
johan_lojan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 925
Member Since:
October 24, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
619280
May 13, 2004 - 5:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Pim_ wrote: [quote=johan_lojan][quote=Laglorden]Glöm inte beställa ett 960W kraftagg samtidigt 😉

Haha! :rollsmile:

I och med detta kanske det kommer ytterligare nån slags standard som gör att man kan koppla ihop upp till 5 st nätagg (självklart av olika tillverkare). Vem vet? 😛

Det kan du göra redan idag, finns "många" som använder extra nätagg för att köra tex hårddiskar.

Jaså? Hade jag ingen aning om! :banghead:

Man lär sig nåt nytt varje dag =)

miloheke
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 828
Member Since:
November 15, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
619872
May 14, 2004 - 12:25 pm
sp_Permalink sp_Print

johan_lojan wrote: [quote=Pim_][quote=johan_lojan][quote=Laglorden]Glöm inte beställa ett 960W kraftagg samtidigt 😉

Haha! :rollsmile:

I och med detta kanske det kommer ytterligare nån slags standard som gör att man kan koppla ihop upp till 5 st nätagg (självklart av olika tillverkare). Vem vet? 😛

Det kan du göra redan idag, finns "många" som använder extra nätagg för att köra tex hårddiskar.

Jaså? Hade jag ingen aning om! :banghead:

Man lär sig nåt nytt varje dag =)

Går även att parallellkoppla två "identiska" nätagg på samma utgång. Vanligt vid extrem överklockning.

[Image Can Not Be Found]

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 35
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL