August 22, 2005
Detta kvalar knappast in som en hårvarunyhet men vi gör lite undantag här på NH ibland och detta känns som ett skäligt sådant.
Ubisoft har nämligen, efter lång väntan, äntligen släppt sin v1.3 patch till supertiteln FarCry.
Den nya patchen bjuder på en hel del förbättringar och nyheter men tyvärr saknas displacement mapping som var en av de väntade höjdpunkterna med denna patch.
Nu finns dock fullgott stöd för SM 3.0 och SM 2.0x, Normal Map Compression (genom konsolkommando) och mycket mer. Hela change logen för patch 1.3 finns här nedan.
* Fixed a crash with the ForkLift when loading some levels.
* Fixed a bug that prevented levels from loading after saving in a previous level.
* Returned surround 5.1 sound option to the menu.
* Fixed a mounted weapon traverse problem.
* Fixed problems related to shaders1.pak and scripts1.pak not being removed on installation of the patch.
* Fixed a delay relating to tagging enemies in binocular mode.
* Normal Map Compression.
* SM 3.0 and SM 2.0x are now enabled by default when graphics settings are set to ‘Very High’. To see performance increases you must have Direct X 9.0c installed.
* Improved tangent-space calculation to improve bumpmap quality.
* Anisotropic filtering disabled for some textures (light-maps, several lookup textures, fall-off maps) for increased performance.
* When attempting to connect to PunkBuster regulated servers, make sure you are not running with –DEVMODE enabled. Run the Farcry.exe itself (not a shortcut) if you are unsure.
* If you are kicked from a PunkBuster enabled server with the reason “No packet flow”, make sure the Windows XP internal firewall is disabled.
* Improved syncronization in multiplayer.
* Fixed bug in leaning with different player classes.
* Fixed an invisible wall exploit in mp_freighter.
En annan intressant nyhet i patch 1.3 är stödet för HDR (Digh Dynamic Range) som är en grafisk effekt för att göra ljussättning mer verklighetstrogen. HDR används för att simulera ljuseffekter som annars är omöjligt för dagens monitorer att visa upp. Som exempel när man tittar rakt in eller i riktning mot solen. Ett flertal användare har publicerat bilder på denna effekt i Beyond3Ds forum och vi lånade två av dessa bilder här.
[Image Can Not Be Found] | [Image Can Not Be Found] |
Många användare är mycket imponerade av HDRs effekter och tycker de förhöjer spelinlevelsen rejält. Dock finns det även många som inte är lika imponerande då effekterna ska kännas onödigt överexponerade.
Men för er som har GeForce 6-baserade grafikkort är det bara att testa er fram, tyvärr är det bara GeForce 6-serien som stödjer HDR för tillfället. Det ska dock tilläggas att det inte går att använda HDR samtidigt som AA (AntiAliasing).
:: Ladda ner Farcry 1.3 patch (74MB) ::
Fler bilder med HDR aktiverat hittas här och här. Det går även att ladda ner en film som visar upp spelet med och utan HDR aktiverat.
X---Ray wrote: synd att ja inte ser någon skillnad på bilderna, kanske är min dator =)
men det är nog bra mycket snyggare i spelet =)
Men.. du måste skämta väl? 🙂
Ser du inte skillnad på hur ljuset bryter in genom taket? Det är mycket starkare ljus på den andra bilden, intensivare helt enkelt.
Tekniknörd som gillar att träna.
November 15, 2002
Ser ut som om ni har länkat till samma bild i nyheten.
Här är iaf en länk till den andra bilden; den med HDR!
http://img79.exs.cx/img79/1028.....ry6HDR.jpg
.
March 14, 2001
Ja ni har länka till samma bild.. ändra andra bilden till "farcryHDR.jpg" stället för "farcrynoHDR.jpg" så funkar de..
March 10, 2003
Jo, har blivit ett fel i nyheten. Rätt bild : https://www.nordichardware.se/.....cryHDR.jpg
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
Aha, kollade bara på thumbnailsen. Sorry såg inte att det var fellänkat i för de stora. Det är fixat nu dock!
Måste också säga att det vid flera tillfällen ser för överexponerat ut, men å andra sidan har jag ingen möjlighet att testa det "in-game" heller.
Tekniknörd som gillar att träna.
conny_69 wrote: Patchen funkar bra, men jag ser ärligt inte så mycket skillnad. Jo, jag har DirectX 9.0c, Nvidia Forceware 66.72, men det hjälper ändå inte..(inte som jag märker i alla fall). Jag kör också alla inställningar på very high i 1600x1200 med AA avslagen.
Har du aktiverat HDR på rätt sätt också? Det är inte aktiverat från början utan det får göras manuellt.
"you can enable it using the CVAR r_HDRRendering = 7. There are 11 different types of glare which can be turned on. 7 is one of them and probably is a most distinguishable.
The video spec should be set to Very High to use HDR. HDR is not compatible with AA, so AA should be set to none"
Tekniknörd som gillar att träna.
Fackamato wrote: Hm, HDR fattar jag men vad är Displacement Mapping? Pallar inte att surfa in på Beyond3D just nu 😉
Men herregud, det är ju bara att spana i vår grafiktermsartikel! 🙂
Tekniknörd som gillar att träna.
March 5, 2002
Anton aka [NH wrote: Woxxman][quote=Fackamato]Hm, HDR fattar jag men vad är Displacement Mapping? Pallar inte att surfa in på Beyond3D just nu 😉
Men herregud, det är ju bara att spana i vår grafiktermsartikel! 🙂
I've a slow mind 😉
Tack
November 26, 2003
Anton aka [NH wrote: Woxxman][quote=conny_69]Patchen funkar bra, men jag ser ärligt inte så mycket skillnad. Jo, jag har DirectX 9.0c, Nvidia Forceware 66.72, men det hjälper ändå inte..(inte som jag märker i alla fall). Jag kör också alla inställningar på very high i 1600x1200 med AA avslagen.
Har du aktiverat HDR på rätt sätt också? Det är inte aktiverat från början utan det får göras manuellt.
"you can enable it using theCVAR r_HDRRendering = 7. There are 11 different types of glare which can be turned on. 7 is one of them and probably is a most distinguishable.
The video spec should be set to Very High to use HDR. HDR is not compatible with AA, so AA should be set to none"
Hur gör man och var går man in och gör det?
August 22, 2001
Anton aka [NH wrote: Woxxman][quote=Fackamato]Hm, HDR fattar jag men vad är Displacement Mapping? Pallar inte att surfa in på Beyond3D just nu 😉
Men herregud, det är ju bara att spana i vår grafiktermsartikel! 🙂
Bilderna verkar inte funka så bra i den artikeln heller...
June 30, 2003
Jag kollade in lite prestandatester på 1.3 patchen
http://www.elitebastards.com/p.....comments=1
sen så kollade jag på den lilla slideshowen där dom jämför HDR av/på. jag tycker att det blir en himla överexponering. Men DM verkar ju göra susen iaf =)
2 Guest(s)