Ubisoft släpper FarCry 1.3 patch|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ubisoft släpper FarCry 1.3 patch
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 26, 2004 - 9:02 am
sp_Permalink sp_Print

Detta kvalar knappast in som en hårvarunyhet men vi gör lite undantag här på NH ibland och detta känns som ett skäligt sådant.
Ubisoft har nämligen, efter lång väntan, äntligen släppt sin v1.3 patch till supertiteln FarCry.
Den nya patchen bjuder på en hel del förbättringar och nyheter men tyvärr saknas displacement mapping som var en av de väntade höjdpunkterna med denna patch.
Nu finns dock fullgott stöd för SM 3.0 och SM 2.0x, Normal Map Compression (genom konsolkommando) och mycket mer. Hela change logen för patch 1.3 finns här nedan.

* Fixed a crash with the ForkLift when loading some levels.
* Fixed a bug that prevented levels from loading after saving in a previous level.
* Returned surround 5.1 sound option to the menu.
* Fixed a mounted weapon traverse problem.
* Fixed problems related to shaders1.pak and scripts1.pak not being removed on installation of the patch.
* Fixed a delay relating to tagging enemies in binocular mode.
* Normal Map Compression.
* SM 3.0 and SM 2.0x are now enabled by default when graphics settings are set to ‘Very High’. To see performance increases you must have Direct X 9.0c installed.
* Improved tangent-space calculation to improve bumpmap quality.
* Anisotropic filtering disabled for some textures (light-maps, several lookup textures, fall-off maps) for increased performance.
* When attempting to connect to PunkBuster regulated servers, make sure you are not running with –DEVMODE enabled. Run the Farcry.exe itself (not a shortcut) if you are unsure.
* If you are kicked from a PunkBuster enabled server with the reason “No packet flow”, make sure the Windows XP internal firewall is disabled.
* Improved syncronization in multiplayer.
* Fixed bug in leaning with different player classes.
* Fixed an invisible wall exploit in mp_freighter.

En annan intressant nyhet i patch 1.3 är stödet för HDR (Digh Dynamic Range) som är en grafisk effekt för att göra ljussättning mer verklighetstrogen. HDR används för att simulera ljuseffekter som annars är omöjligt för dagens monitorer att visa upp. Som exempel när man tittar rakt in eller i riktning mot solen. Ett flertal användare har publicerat bilder på denna effekt i Beyond3Ds forum och vi lånade två av dessa bilder här.








[Image Can Not Be Found]
FarCry v1.3 - utan HDR aktiverat


[Image Can Not Be Found]
FarCry v1.3 - HDR aktiverat

Många användare är mycket imponerade av HDRs effekter och tycker de förhöjer spelinlevelsen rejält. Dock finns det även många som inte är lika imponerande då effekterna ska kännas onödigt överexponerade.
Men för er som har GeForce 6-baserade grafikkort är det bara att testa er fram, tyvärr är det bara GeForce 6-serien som stödjer HDR för tillfället. Det ska dock tilläggas att det inte går att använda HDR samtidigt som AA (AntiAliasing).

:: Ladda ner Farcry 1.3 patch (74MB) ::

Fler bilder med HDR aktiverat hittas här och här. Det går även att ladda ner en film som visar upp spelet med och utan HDR aktiverat.

xRaY
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 918
Member Since:
April 9, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
757194
October 26, 2004 - 9:08 am
sp_Permalink sp_Print

synd att ja inte ser någon skillnad på bilderna, kanske är min dator =)
men det är nog bra mycket snyggare i spelet =)

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
757198
October 26, 2004 - 9:12 am
sp_Permalink sp_Print

X---Ray wrote: synd att ja inte ser någon skillnad på bilderna, kanske är min dator =)
men det är nog bra mycket snyggare i spelet =)

Men.. du måste skämta väl? 🙂

Ser du inte skillnad på hur ljuset bryter in genom taket? Det är mycket starkare ljus på den andra bilden, intensivare helt enkelt.

miloheke
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 828
Member Since:
November 15, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
757203
October 26, 2004 - 9:26 am
sp_Permalink sp_Print

Ser ut som om ni har länkat till samma bild i nyheten.
Här är iaf en länk till den andra bilden; den med HDR!

http://img79.exs.cx/img79/1028.....ry6HDR.jpg

.

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
757206
October 26, 2004 - 9:31 am
sp_Permalink sp_Print

Ja ni har länka till samma bild.. ändra andra bilden till "farcryHDR.jpg" stället för "farcrynoHDR.jpg" så funkar de..

Avatar
Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
March 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
757207
October 26, 2004 - 9:32 am
sp_Permalink sp_Print

Jo, har blivit ett fel i nyheten. Rätt bild : https://www.nordichardware.se/.....cryHDR.jpg

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Avatar
Marquzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1433
Member Since:
August 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
757220
October 26, 2004 - 9:58 am
sp_Permalink sp_Print

ok, ja nu ser man skillnaden, men tyckte det såg alldeles för överexponerat ut på den andra bilden, måste säga att jag föredrar den första....

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
757224
October 26, 2004 - 10:06 am
sp_Permalink sp_Print

Aha, kollade bara på thumbnailsen. Sorry såg inte att det var fellänkat i för de stora. Det är fixat nu dock!

Måste också säga att det vid flera tillfällen ser för överexponerat ut, men å andra sidan har jag ingen möjlighet att testa det "in-game" heller.

jarlen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1233
Member Since:
November 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
757229
October 26, 2004 - 10:09 am
sp_Permalink sp_Print

Verkar lite tråkigt att det inte fungerar tillsammans
med antialising. Utan FSAA så ser ju nya spel bara dåliga ut.

ocz
Member
Medlem
Forum Posts: 3178
Member Since:
March 15, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
757251
October 26, 2004 - 10:42 am
sp_Permalink sp_Print

Kan man inte använda AA? Då gör det inget för mig att inte X800-serien inte har stöd för detta.

conny_69
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 664
Member Since:
November 26, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
757302
October 26, 2004 - 11:57 am
sp_Permalink sp_Print

Patchen funkar bra, men jag ser ärligt inte så mycket skillnad. Jo, jag har DirectX 9.0c, Nvidia Forceware 66.72, men det hjälper ändå inte..(inte som jag märker i alla fall). Jag kör också alla inställningar på very high i 1600x1200 med AA avslagen.

Avatar
fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
Member Since:
March 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
757342
October 26, 2004 - 12:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Hm, HDR fattar jag men vad är Displacement Mapping? Pallar inte att surfa in på Beyond3D just nu 😉

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
757350
October 26, 2004 - 12:48 pm
sp_Permalink sp_Print

conny_69 wrote: Patchen funkar bra, men jag ser ärligt inte så mycket skillnad. Jo, jag har DirectX 9.0c, Nvidia Forceware 66.72, men det hjälper ändå inte..(inte som jag märker i alla fall). Jag kör också alla inställningar på very high i 1600x1200 med AA avslagen.

Har du aktiverat HDR på rätt sätt också? Det är inte aktiverat från början utan det får göras manuellt.

"you can enable it using the CVAR r_HDRRendering = 7. There are 11 different types of glare which can be turned on. 7 is one of them and probably is a most distinguishable.

The video spec should be set to Very High to use HDR. HDR is not compatible with AA, so AA should be set to none"

Jiggly
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1103
Member Since:
October 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
757357
October 26, 2004 - 12:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Alltså jag kan inte installera patchen, det händer inget när jag har valt rätt katalog och trycker på Next, någon annan som har varit med om det här? Ytterst störande. :arg:

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
757358
October 26, 2004 - 12:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Fackamato wrote: Hm, HDR fattar jag men vad är Displacement Mapping? Pallar inte att surfa in på Beyond3D just nu 😉

Men herregud, det är ju bara att spana i vår grafiktermsartikel! 🙂

Avatar
fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
Member Since:
March 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
757362
October 26, 2004 - 12:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton aka [NH wrote: Woxxman][quote=Fackamato]Hm, HDR fattar jag men vad är Displacement Mapping? Pallar inte att surfa in på Beyond3D just nu 😉

Men herregud, det är ju bara att spana i vår grafiktermsartikel! 🙂

I've a slow mind 😉

Tack

conny_69
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 664
Member Since:
November 26, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
757363
October 26, 2004 - 1:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton aka [NH wrote: Woxxman][quote=conny_69]Patchen funkar bra, men jag ser ärligt inte så mycket skillnad. Jo, jag har DirectX 9.0c, Nvidia Forceware 66.72, men det hjälper ändå inte..(inte som jag märker i alla fall). Jag kör också alla inställningar på very high i 1600x1200 med AA avslagen.

Har du aktiverat HDR på rätt sätt också? Det är inte aktiverat från början utan det får göras manuellt.

"you can enable it using theCVAR r_HDRRendering = 7. There are 11 different types of glare which can be turned on. 7 is one of them and probably is a most distinguishable.

The video spec should be set to Very High to use HDR. HDR is not compatible with AA, so AA should be set to none"

Hur gör man och var går man in och gör det?

Binaryian
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 219
Member Since:
August 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
757537
October 26, 2004 - 4:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton aka [NH wrote: Woxxman][quote=Fackamato]Hm, HDR fattar jag men vad är Displacement Mapping? Pallar inte att surfa in på Beyond3D just nu 😉

Men herregud, det är ju bara att spana i vår grafiktermsartikel! 🙂

Bilderna verkar inte funka så bra i den artikeln heller...

Viki
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 178
Member Since:
May 5, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
757598
October 26, 2004 - 5:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm, varför skulle inte X800-serien stödja detta?

don
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1027
Member Since:
June 30, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
757712
October 26, 2004 - 5:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kollade in lite prestandatester på 1.3 patchen
http://www.elitebastards.com/p.....comments=1

sen så kollade jag på den lilla slideshowen där dom jämför HDR av/på. jag tycker att det blir en himla överexponering. Men DM verkar ju göra susen iaf =)

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 60
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL