April 17, 2005
Ubuntu används av nästan en tredjedel av alla Linux-användare enligt en marknadsundersökning som utförts på Linux-sajten Desktoplinux.com. I undersökningen som man själva hävdar inte är vetenskaplig har över 15 000 Linux-användare svarat på vilken distribution av Linux man använder. 29.2 procent av de svarande använde sig av Ubuntu vilket, inte helt oväntat, gav en klar seger. På andra plats hittade man Debian med 12.2 procent av rösterna. Efter detta började det bli tajtare mellan de olika distarna och för att få en bättre överblick har vi samlat resultaten i en lista.
- 29.2% - Ubuntu
- 12.2% - Debian
- 10.1% - openSUSE (13 procent med SLED inräknat)
- 9.6% - Gentoo
- 7% - Fedora
- 4.8% - Mandriva (inkl. Mandrake, Lycoris och Connectiva)
- 2.2% -Red Hat
- 1% - Linspire
- 0.8% - Xandros
- resterande procent uppdelat på mindre distar [/list]
Enligt DesktopLinux.com ser man ett tydligt mönster i rösterna och man tror helt enkelt att de som använder sig av communitybaserade Linux-distar är mer benägna att rösta. Men utan tvekan verkar det som att Ubuntu verkligen är nummer ett hos Linux-användarna.
March 11, 2003
OK, om det nu ändå är så pass många som använder Ubuntu, kan de inte se tilll att komma överens om en hyffs standard för speltillverkarna att utgå ifrån?
Allvarligt talat, vad är anledningen att inte Linux slår igenom på bred front? Jo just att alla gamers måste köra Windows......
Ibland känns det som att Linux har lite väl mycket polsk riksdag i sig. Alla vill synas och envisas med att deras egna lösningar alltid är bäst. Kom till skott någon gång!
May 27, 2006
denstore wrote: OK, om det nu ändå är så pass många som använder Ubuntu, kan de inte se tilll att komma överens om en hyffs standard för speltillverkarna att utgå ifrån?
Allvarligt talat, vad är anledningen att inte Linux slår igenom på bred front? Jo just att alla gamers måste köra Windows......
Ibland känns det som att Linux har lite väl mycket polsk riksdag i sig. Alla vill synas och envisas med att deras egna lösningar alltid är bäst. Kom till skott någon gång!
Vadå för slags standard menar du? OpenGL finns ju redan och det finns massvis med bibliotek som gör att man kan köra sina alster på Windows+Linux och ibland även andra plattformar (främst Mac OS X då).
Att gamers måste köra Windows tror jag har ganska liten betydelse för Linux, så många använder inte datorn till spel. Däremot är det ju så att väldigt många program till Linux går att köra i Windows men inte tvärt om, det är ju en stor anledning till att köra Windows. Sen även om alla program gick att köra under alla OS så skulle ändå många (de flesta?) hålla kvar vid Windows för att det är såpass mycket enklare.
March 11, 2003
maglar wrote:
Vadå för slags standard menar du? OpenGL finns ju redan och det finns massvis med bibliotek som gör att man kan köra sina alster på Windows+Linux och ibland även andra plattformar (främst Mac OS X då).Att gamers måste köra Windows tror jag har ganska liten betydelse för Linux, så många använder inte datorn till spel. Däremot är det ju så att väldigt många program till Linux går att köra i Windows men inte tvärt om, det är ju en stor anledning till att köra Windows. Sen även om alla program gick att köra under alla OS så skulle ändå många (de flesta?) hålla kvar vid Windows för att det är såpass mycket enklare.
Det handlar ju inte bara om om möjlighet att köra spel. Det handlar om användarvänlighet.
Sist jag installerade en Linuxdist, så höll jag på ett tre fyra dagar för att få mitt ljudkort att fungera. Och inte ens när det gjorde det, så fungerade det i alla spel som ändå ansågs vara bra för Linux.
Vilken hårdvara är känd för att ha bättre eller sämre stöd i Linux? ATi-kort? Ljudkort? En del optiska läsare? O.s.v, o.s.v. Antingen är sakerna för nya, eller så är de för gamla. Den disten funkar bra med de grejerna, en annan med annat. Bara Linuxfolk vill ha det så. Personligen tror jag att många just gillar det. Det utmärker dem nämligen som "insatta", och ger dem medlemskap i Linux-subkulturen. Hur ofta har man inte fått en nervärderande blick från en Linuxanvändare, när man säger att man tycker att XP funkar bra.
Visst är det som du säger att inte alla spelar, men de flesta kanske vill kunna göra det om andan falller på, och i dagsläget så är det mer eller mindre omöjligt att gå till spelaffären och köpa ett spel som garanterat fungerar i alla Linuxdistar. Hur är det då med Windows? Jo, med hyffsat stor sannolikhet kan du köpa vilket spel som helst, knata hem, och oavsett vilken version, så länge den är nyare än 5 år, så fungerar spelet. Samma sak gäller för många andra program.
Jag har sysslat med datorer i drygt 25 år, och anser mig inte helt tafatt. Ändå ser jag inte någon anledning att ständigt utsätta mig för problem varje gång jag köper ett nytt program, och jag tror inte jag är ensam om det.
March 11, 2003
Luxh wrote: Jag tycker det ska markeras att sidan handlar framför allt om linux i desktopOS. "Articles & white papers about Linux on the desktop ..."
Många som kör linuxbaserat kanske gör det på en server utan X. De kanske då inte besöker denna sida så mycket 🙂
Jo, fast det är kanske precis det som är både Linux svaga och starka sida. Det är jättebra som server-OS, men kanske lite tveksamt som desktop-OS. Mångfald kan vara bra ibland, men ibland borde uniform vara ledordet.
1 Guest(s)