Ubuntu får massivt stöd av Sun?|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ubuntu får massivt stöd av Sun?
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 18, 2006 - 1:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Ubuntu är väl troligen den snabbast växande och framförallt en av de mest populära Linux-distributionerna du kan hitta idag. Ubuntu är baserat på Debian, men ett av de störa målen med Ubuntu är att alla ska kunna använda det, inte bara de inbitna linux-fantasterna. Linux har ju trotsallt fortfarande ett visst rykte om sig att vara något exotiskt och främmande. Ubuntu med sin slogan "Linux for human beings" har tänkt ändra på detta lite felaktiga rykte och nu när Sun har valt att ställa sig bakom Ubuntu så kan det väl förhoppningsvis bara innebära gott för distributionen.

Även om det inte sagts rakt ut så verkar det som om det kommande Dapper Drake (Ubuntu 6.4 just nu) kommer stöda Suns multi-core processor Niagara, tillsammans med x86, x86-64 och PowerPC-arkitekturerna när det anländer i Juni. Exakt hur Sun kommer bidra till utvecklingen av Ubuntu är oklart, men vad det verkar kommer det röra sig om en ordentlig satsning.

"The odds are quite good that we will be aggressively supporting the work that Ubuntu is doing, /.../ In the hardware we ship, I don't want to be Solaris only, because then I will just define my market to be smaller than the opportunity…I think you should expect to see more of the relationship, and stay tuned."

Som tack för detta så kommer Ubuntu att stöda Sun och dess utveckling av Java. Sun har letat en ny partner sedan Microsoft dragit sig tillbaka och slutat inkludera Java med sina operativsystem och de verkar ha hittat den i Ubuntu.

Dry_Ice
Member
Medlem
Forum Posts: 2611
1042247
May 18, 2006 - 1:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag gillar inte linux alls pga att jag inte har orkat lära mig, men Ubuntu har jag faktiskt testat på några gånger!

Gillar det skarpt!

johan_lojan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 925
1042276
May 18, 2006 - 3:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Kör Kubuntu lite då och då, alltså Ubuntu med KDE istället för Gnome. Gör det för att slippa Windowskrascher men framförallt för att få använda amaroK. Älskar det programmet djupt!

Gambit_2K
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 73
1042284
May 18, 2006 - 4:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Låter positivt, då kanske man kommer kunna köra Linux snart då om några år 🙂

BTW mkt stavfel i nyheten.

Caso
Member
Medlem
Forum Posts: 3507
1042304
May 18, 2006 - 5:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag körde ubunto för nån vecka sen. Skönaste som finns. Det är som att köra win, fast det känns bättre/snabbare etc etc. Det enda som saknas är MER användarvänligheten. Annars, väldigt skön. För mig är det linux som kommer gälla efter sommaren.

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
1042427
May 19, 2006 - 5:24 am
sp_Permalink sp_Print

Synd bara att Ubuntu inte fungerar med vissa ATI X800 grafikkort. Eller fönsterhanteraren fungerar inte. Min dator vill inte ens ta i liave CDn. Lite synd.

Hypno Toad
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 694
1042854
May 20, 2006 - 11:17 am
sp_Permalink sp_Print

Gambit_2K wrote: Låter positivt, då kanske man kommer kunna köra Linux snart då om några år 🙂

Varför just då, när man kan nu? Det är precis inte så att Linux behöver mogna laugh

Har inte Sun redan stötjat nått Linux tidigare?

Gambit_2K wrote: BTW mkt stavfel i nyheten.

Och?

GurkGager wrote: Synd bara att Ubuntu inte fungerar med vissa ATI X800 grafikkort. Eller fönsterhanteraren fungerar inte. Min dator vill inte ens ta i liave CDn. Lite synd.

Vet du vilka? Funderar på att dra in det på min 24/7.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 300
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL