April 17, 2005
Ubuntu har efter det senaste styrelsemötet valt att göra vissa ändringar i den kommande versionen, Feisty Fawn. Man kommer till exempel att sluta skicka med stängda drivrutiner i den mån det är möjligt, i de fall det måste så kommer man fortfarande skicka med stängda drivrutiner. Dock så kom man även fram till att många av open source-alternativen inte heller är tillräckligt mogna för att skickas med i Ubuntu. Detta bör dock knappast ses som något uttalat negativt, man kommer istället jobba för att göra installeringen av proprietära drivrutiner enklare.
Man har även sedan tidigare funderat kring att lägga PowerPC-versionen på hyllan och så har man nu bestämt sig för att göra. Man kommer fortsätta släppa PowerPC-versioner men inte med samma prioritering som innan.
August 2, 2001
Ubuntu skickade väll inte med proprietära drivrutiner förut heller vad jag vet. Det var bara något man planerade till 7.04 men sen tydligen ångrade sig om. Så det gör ingen skillnad egentligen.
Fast jag tycker ändå det är ett dåligt beslut. Proprietära drivrutiner är bättre än inga drivrutiner.
December 9, 2006
nXsty wrote: Fast jag tycker ändå det är ett dåligt beslut. Proprietära drivrutiner är bättre än inga drivrutiner.
Dom kommer att skicka med dessa Proprietära drivrutiner där dom måste, d.v.s där dom inte har nåt val. Personligen så tycker jag att det är ett bra beslut för det kan skicka signaler till tillverkarna att dom måste var med öppna.
September 1, 2002
danjeel wrote: Personligen så tycker jag att det är ett bra beslut för det kan skicka signaler till tillverkarna att dom måste var med öppna.
Ja eller så tolkar dom det så att Linux-kärnan inte är något för dom, eftersom man måste visa upp sina hemliga tekniska lösningar och implementationer för konkurrenterna.
December 9, 2006
Gamblor wrote: [quote=danjeel]Personligen så tycker jag att det är ett bra beslut för det kan skicka signaler till tillverkarna att dom måste var med öppna.
Ja eller så tolkar dom det så att Linux-kärnan inte är något för dom, eftersom man måste visa upp sina hemliga tekniska lösningar och implementationer för konkurrenterna.
Ett mynt har ju alltid två sidor. Men kan inte patent skydda dom?
August 2, 2001
danjeel wrote: [quote=Gamblor][quote=danjeel]Personligen så tycker jag att det är ett bra beslut för det kan skicka signaler till tillverkarna att dom måste var med öppna.
Ett mynt har ju alltid två sidor. Men kan inte patent skydda dom?
Jodå, men släpper de koden under GPL måste de även släppa på patentet. Dvs. de äger tekniken men kan inte hindra att någon annan utnyttjar den.
Personligen tycker jag att det är en dålig ursäkt. Drivrutinen kan ju skrivas under ett NDA tex. så svslöjar de inte så mycket om sin teknik.
1 Guest(s)