April 17, 2005
NVIDIA rönte stora framgångar med sin nya GeForce 7800-serie när den lanserades, inte minst prestandamässigt. Men samtidigt dröjde det inte speciellt länge förrän en tysk hårdvarusajt hittade en betydelsefull bugg i 7800-seriens hantering av anisotropisk filtrering. Buggen dök upp i drivrutiner även för GeForce 6-serien och ger upphov till vad som kallas "Texture Shimmering". Med andra ord ser det ut som att texturer flimrar och har sitt eget liv, vilket helt klart drar ner bildkvalitén och spelupplevelsen. I GeForce 6-serien gick dessa effekter att komma förbi genom att aktivera "High Quality" i drivrutinerna, men detta fungerade inte på den nya 7800-serien.
På Hexus.net har man tittat närmare på Anisotropisk filtrering och vad NVIDIA lyckats göra för fel med drivrutinerna för sin 7800-serie. Man har även gått igenom NVIDIAs ForceWare 78.03 drivrutin som ska lösa problemen och med andra ord ta död på denna bugg. Man undersöker även vilka prestandaskillnader vi ser med de nya drivrutinerna som ger bättre bildkvalité än tidigare versioner. Klart intressant läsning för den som sitter på ett 7800-baserat grafikkort och besväras av denna bugg.
1 Guest(s)