Unreal Engine 4 optimeras för processorer med massvis av kär|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Unreal Engine 4 optimeras för processorer med massvis av kär
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 24, 2010 - 10:26 am
sp_Permalink sp_Print

Epics Mark Rein har i samtal med spelsajten Kotaku avslöjat lite trevliga detaljer kring företagets nästa generations spelmotor. Unreal Engine 4 som är under utveckling för närvarande kommer att rikta sig mot nästa generations PC-plattformar, något Epic förutspår kommer baseras på så kallade "massivly multi-core" processorer. Det handlar om extrem flertrådsprestanda och även om Mark Rein inte ville specifiera antalet kärnor som krävs för att en processor ska räknas in i detta segment är det nog en hel del.

Intel avslöjade redan under 2006 att man arbetade på en så kallad massivly multi-core arkitektur med över 80-kärnor och senast i december 2009 visade man upp en ny milstolpe i Tera-scale satsningen genom att visa upp en fungerande processor med 48 kärnor.


[Image Can Not Be Found]

Precis som Intels Tera-Scale arkitektur ligger dock Unreal Engine 4 en bra bit in i framtiden och Mark Rein hävdar att lanseringen av den nya grafikmotorn ligger en bra bit in i framtiden. Men vi ser i alla fall hur utvecklingen för hårdvara och mjukvara börjar falla mer i linje än tidigare, vilket givetvis är mycket positivt.

Rogerpontare
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 57
Member Since:
August 8, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1243937
February 24, 2010 - 12:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton K wrote: Precis som Intels Tera-Scale arkitektur ligger dock Unreal Engine 4 en bra bit in i framtiden och Mark Rein hävdar att lanseringen av den nya grafikmotorn ligger en bra bit in i framtiden.

Hm.. 😛

Kingsthrone
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 518
Member Since:
February 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1243964
February 24, 2010 - 7:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag gillar (gillade?) Epics devis att anpassa sina spel för olika plattformar (bla OpenGL). De gjorde också det enligt mig bästa shooterspelet - Unreal Tournament. Därefter kom ett i mångt och mycket annorlunda UT2004 (efter UT2003-floppen), som jag inte alls gillade till en början, men nu har kommit till att spela oftast. UT3 är en medioker lösning där de satsat allt på grafik (utan att det för den skulle blivit särskilt snyggt - enligt mig) och anpassa för konsol, vilket blöder igenom till PC-versionen. Trots en återgång till det gamla beprövade, blev spelkänslan lidande och någon stark community ville aldrig bildas.

Hoppas de lärt sig av sina misstag och ser till att skapa något lir som är skönt att spela. Inte göra misstaget att bara satsa på flashig grafik (fuskgrafik) och göra liret för enkelt, kidsen lär sig otroligt fort idag. Se istället till att det finns utmaningar nog att skapa ett professionellt tävlande, vilket då lockar ännu fler att börja lira.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 64
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL