April 17, 2005
Epics Mark Rein har i samtal med spelsajten Kotaku avslöjat lite trevliga detaljer kring företagets nästa generations spelmotor. Unreal Engine 4 som är under utveckling för närvarande kommer att rikta sig mot nästa generations PC-plattformar, något Epic förutspår kommer baseras på så kallade "massivly multi-core" processorer. Det handlar om extrem flertrådsprestanda och även om Mark Rein inte ville specifiera antalet kärnor som krävs för att en processor ska räknas in i detta segment är det nog en hel del.
Intel avslöjade redan under 2006 att man arbetade på en så kallad massivly multi-core arkitektur med över 80-kärnor och senast i december 2009 visade man upp en ny milstolpe i Tera-scale satsningen genom att visa upp en fungerande processor med 48 kärnor.
[Image Can Not Be Found]
Precis som Intels Tera-Scale arkitektur ligger dock Unreal Engine 4 en bra bit in i framtiden och Mark Rein hävdar att lanseringen av den nya grafikmotorn ligger en bra bit in i framtiden. Men vi ser i alla fall hur utvecklingen för hårdvara och mjukvara börjar falla mer i linje än tidigare, vilket givetvis är mycket positivt.
February 14, 2003
Jag gillar (gillade?) Epics devis att anpassa sina spel för olika plattformar (bla OpenGL). De gjorde också det enligt mig bästa shooterspelet - Unreal Tournament. Därefter kom ett i mångt och mycket annorlunda UT2004 (efter UT2003-floppen), som jag inte alls gillade till en början, men nu har kommit till att spela oftast. UT3 är en medioker lösning där de satsat allt på grafik (utan att det för den skulle blivit särskilt snyggt - enligt mig) och anpassa för konsol, vilket blöder igenom till PC-versionen. Trots en återgång till det gamla beprövade, blev spelkänslan lidande och någon stark community ville aldrig bildas.
Hoppas de lärt sig av sina misstag och ser till att skapa något lir som är skönt att spela. Inte göra misstaget att bara satsa på flashig grafik (fuskgrafik) och göra liret för enkelt, kidsen lär sig otroligt fort idag. Se istället till att det finns utmaningar nog att skapa ett professionellt tävlande, vilket då lockar ännu fler att börja lira.
1 Guest(s)