Unreal-motorns skapare sörjer Intels Larrabee-försening|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Unreal-motorns skapare sörjer Intels Larrabee-försening
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 9, 2009 - 5:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Tim Sweeney från Epic-games är en av de mest framstående spelprogrammerarna i världen med bland annat Unreal-grafikmotorn på sin meritlista. När Intel släppte bomben, en inte helt oväntad sådan, att deras Larrabee-grafikkrets blev skjuten på framtiden var Tim Sweeney en av dem som sörjde. I samtal med Bright side of news har Sweeney förklarat att Intels grundtanke med Larrabee skulle kunna vara den heliga graalen för mjukvaruutvecklare, men att man tappade tråden någonstans på vägen.

Just det faktum att Larrabee ska ta det bästa från två världar, programmeringsbarheten från en CPU och GPU-kretsens matematiska beräkningskraft, gör denna blandade kretsarkitektur extra spännande enligt Sweeney.


"I see the instruction set and mixedscalar/vector programming model of Larrabee as the ultimate computingmodel, delivering GPU-class numeric computing performance and CPU-classprogrammability with an easy-to-use programming model that willultimately crush fixed-function graphics pipelines. The model will berevolutionary whether it's sold as a Express add-in card, an integratedgraphics solution, or part of the CPU die."

Oavsett beräkningsprestanda finns det ingen mängd teraflops som kan överväga fördelarna med sammanhängande minnesutrymme, dynamisk sändning (dynamic dispatch) och en full  C++ programmeringsmodell. 


[Image Can Not Be Found]

Intel verkar med andra ord inte vara de enda som tror på sin Larrabee-arkitektur och den stora frågan är nog när och i vilken form vi får se de första konsumentkretsarna baserade på Larrabee. Det enda vi vet idag är att det blir tidigast 2011.

this
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1179
Member Since:
July 4, 2008
sp_UserOfflineSmall Offline
1239002
December 10, 2009 - 12:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Man undrar ju hur stort Intel kan bli, om larrabee tar marknadsandelar från Nvidia och ATi kan det bli tajt.

perzy
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 96
Member Since:
January 12, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1239062
December 11, 2009 - 12:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Sweeney är en programmerargud. Så om han sörjer Larabee har vi nog missat något roligt.

Själv tänkte jag från början på hur attans mycket ström alla dessa processorer måste dra...
Dessutom, vilket jobba att skriva drivrutinerna för en sån massiv paralellisation!

I5, 8 Gb RAM, 750W Crucial, Win 8.

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1239074
December 11, 2009 - 5:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Sweeney är också en stor mediahora. Ge han en mikrofon och killen håller ett 1½h tal om en fråga som krävde ett svar på 1 minu. 😉

//Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 43
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL