April 17, 2005
UPC är en av de aktörer som erbjuder bredbandsuppkoppling över kabeltvnätet och konkurrensen från super-adsl har blivit allt hårdare den senaste tiden. UPC har som svar på detta lanserat nya tjänster med kraftigt ökad hastighet uppströms. De adsl-tjänster man ser i dagsläget toppar 1 Mbps i uppströmshastighet. Med UPC har nu lanserat en tjänst som erbjuder 8 Mbps både upp och nerströms. Man lanserar även en tjänst på 24 Mbps nerströms och 8 Mbps uppströms hastighet. Klart är i alla fall att uppladdning nu ska gå snabbare än någonsin.
Priserna för de nya tjänsterna är dock relativt höga. UPC har gjort ett påslag på 89kr i månaden för den ökade hastigheten uppströms. Det betyder att deras 24/8 Mbps tjänst kostar 518kr i månaden medan dess symmetriska tjänst 8/8 Mbps kostar 438kr. Tjänsterna blir inte tillgängliga förrän den 1 juni men går att beställa redan nu enligt UPC själva.
Högre hastighet uppströms är något många adsl-användare suktat efter men nu är det alltså UPCs kunder som får känna på den ökade bandbredden. Hur det blir på adsl-nätet återstår att se men vi håller tummarna.
November 27, 2003
Ondjultomte wrote: du glömde nog en nolla där 🙂 ser ut som telia kunde ge 8mbit ut, när de har 0.8 mbit för sin 8Mbit adsl tjänst
"Hur det blir på adsl-nätet återstår att se men vi håller tummarna."
du får ni nog hålla tummarna jävligt länge 😉 då adsl stödjer bara max 1Mbit upp ...
Nah, vanans makt att bara skriva ,8 😉 Man är ju naturvetare trots allt 🙂
//Andreas
Ondjultomte wrote: du glömde nog en nolla där 🙂 ser ut som telia kunde ge 8mbit ut, när de har 0.8 mbit för sin 8Mbit adsl tjänst
"Hur det blir på adsl-nätet återstår att se men vi håller tummarna."
du får ni nog hålla tummarna jävligt länge 😉 då adsl stödjer bara max 1Mbit upp ...
Jag är så långt ifrån expert på detta man kan komma med tanke på att jag fortfarande är modemryttare (påtvingat kan tilläggas!) men är det inte så att ADSL2+ har högre kapacitet än 1 Mbps i uppströms?
Tekniknörd som gillar att träna.
January 19, 2003
ADSL2+ har högre kapacitet på uploaden än 1mbit har jag för mig men jag kommer inte ihåg exakt vad den var. Tycker det är dumt att BBB slopade deras satsning på VDSL (12/9) Den kanske inte hade lika hög teoretisk download (skiljer nån futtig mbit) men den var vida överlägsen på upload.
Jo sen är det väl Telia som stryper den tillgängliga upploaden för ADSL2+?
Tekniknörd som gillar att träna.
August 1, 2001
det finns vissa av arter av adsl2+ som med ger högre upload, men det finns istortsätt inte tillgängligt idag ...
jag har hörttalas om nån enstaka liten operatör i någonglesbygd som har eerbjudidt det .. men inga stora operatörer har installerat sådan utrustning så det är tyvärr kört ...
ni får skaffa UPC om ni kan , medans vi alla väntar på ftth (stadsnät)
January 25, 2004
1 Guest(s)