Upphovsrättslagen skrivs om frpn grunden|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Upphovsrättslagen skrivs om frpn grunden
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 26, 2005 - 2:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Vi har tidigare idag rapporterat om det lagförslag som gjorde tydliga förändringar i upphovsrättslagen angående piratkopiering. Bland annat att nerladdning av upphovsrättsskyddat material utan tillstånd blir olagligt efter den 1 juli. Det lagförslag som lades fram har fått svidande kritik om att det först och främst är svårt att tyda och att man helt enkelt inte borde förbjuda nerladdning för privat bruk. Nu har lagrådet bestämt att hela upphovsrättslagen ska skrivas om vilket gör att bland andra Jens of Sweden och Centerpartiet hoppas på att få in faktiska ändringar i lagen, som att just privat nerladdning ska fortsätta att vara lagligt.

Primärt är omskrivningen för att göra lagen mer lättförstådd lagtekniskt men vi kan alltså även hoppas på faktiska förändringar i lagen. Johan Linander på Centerpartiet tycker både att det är väldigt svårt att driva en lag mot privat nerladdning och säger samtidigt att film och musik industrin borde hänga med bättre i den tekniska utvecklingen och att priserna på nerladdad musik är allt för hög, istället för 10kr per låt skulle 2 kr vara rimligt.

Mycket synda åsikter enligt oss på NH och förhoppningsvis kan dessa få till förändringar i den nya upphovsrättslagen.

Källa: IDG

Dund
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 84
Member Since:
October 9, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
898033
May 26, 2005 - 2:32 pm
sp_Permalink sp_Print

äntligen nån som tänker rätt, räcker med lagar som vi har

ren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 833
Member Since:
January 15, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
898059
May 26, 2005 - 3:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Gött, då kanske dom kan fixa så det blir tillåtet att sno bilar för privat bruk också.

agge
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 141
Member Since:
January 12, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
898066
May 26, 2005 - 3:55 pm
sp_Permalink sp_Print

ren wrote: Gött, då kanske dom kan fixa så det blir tillåtet att sno bilar för privat bruk också.

http://www.yttermera.se/fiskpinne/

Var finns likheterna mellan nerladdning och bilstöld? Förklara gärna.

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
Member Since:
May 17, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
898074
May 26, 2005 - 4:11 pm
sp_Permalink sp_Print

ren wrote: Gött, då kanske dom kan fixa så det blir tillåtet att sno bilar för privat bruk också.

det är lite fel det där. du själ inte en fil utan du kopierar den från någon annan och då du gör det så får inte upphovsmannen betalt för sin skapelse.

Caze
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 144
Member Since:
December 5, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
898109
May 26, 2005 - 5:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Det här är väldigt goda nyheter om de faktiskt bestämmer sig att ändra lagen. Fast personligen skulle jag vela att de ändrade på kasettersättningen istället. Eller allra helst båda. 😀

mitrix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
Member Since:
February 5, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
898246
May 26, 2005 - 8:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Härligt att iaf några inser att lagförslaget är helt uppåt väggarna.
Synd bara att inte fler röstar på centern 😉
Kan kanske bli en grym valfråga för dem förresten om alla andra partier är för den här lagen men C kommer att motarbeta den och går ut med det så kommer de säkert att vinna många väljare! 😉

Och nerladdning går ju inte att likställa med stöld genom att originalkopian fortfarande finns kvar hos den ursprungliga källan, och ska alltså hantaras just som kopiering och inte som stöld, stora skillnader.

Dead Glory
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 927
Member Since:
October 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
898291
May 26, 2005 - 9:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad händer om jag går in på en site där de spelar musik? När musiken spelas så har den redan laddats in på min dator. Om ägaren av sidan inte har upphovsrättsinnehavarens personliga tillstånd, innebär detta att jag har begått ett brott? Vad händer med alla bilder och animationer som folk knycker hit å dit på nätet, så fort du går in på en site så kan du ha massor med upphovsrättsskyddade bilder på din hårddisk.

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
Member Since:
September 3, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
898401
May 27, 2005 - 7:38 am
sp_Permalink sp_Print

Nya lagar kan väl bli både bättre eller sämre? Men förhoppningsvist så ser dom ju hur korkat det mesta är.

http://www.undertexter.se/?p=n.....8;file=202
http://www.aftenposten.no/kul_.....ce?rfid=bm

verkar som att våra grannar har kommit längre i evolutionen.

Collateral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1760
Member Since:
December 28, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
898403
May 27, 2005 - 7:42 am
sp_Permalink sp_Print
Avatar
macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
Member Since:
June 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
898452
May 27, 2005 - 9:39 am
sp_Permalink sp_Print

Skönt att några "högre" uppsatta reagerar.
Dock tror jag inte dom får igenom sin vilja. Helt plötsligt vill jag inte bo kvar i det här landet.

Avatar
GauntMan
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 163
Member Since:
July 21, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
898653
May 27, 2005 - 4:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Dead Glory: Jag var faktiskt i riksdagen i onsdag när de debatterade den nya lagen och man borde klara sig undan de exempel som du ger då det i lagen tydligen står att man måste ha uppsåt för att kunna dömas vilket betyder att du kunde ju inte veta att personen bakom sidan inte hade upphovsmannens tillstånd.

Detta blir ju också samtidigt ett kryphål i lagen för enstaka individer.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 63
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL