April 17, 2005
Windows Vista kommer använda sig av en teknik kallad Superfetch som ska snabba upp användningen av operativsystemet allt eftersom det används. Superfetch övervakar nämligen den data och de program du brukar använda i din dator och laddar in dessa i ramminnet även innan du startat dem. Något som gör det betydligt snabbare att starta sina "standardprogram". För att detta ska fungera optimalt krävs det självklart en hel del minne, desto mer desto bättre helt enkelt. Vilket kan ligga bakom Microsofts rekommendation av 2GB ramminne för Vista. Microsoft är dock medvetna om att långt ifrån alla kommer sitta med så mycket systemminne och därför ska Superfetch även fungera med USB-minne.
"Superfetch adds the memory on the USB key to the system's virtual memory, which in turn is used to preload applications and data which the user accesses frequently. The USB option offers the ability to upgrade the system's memory even if there are no physical memory slots, allowing laptop users to increase system speed, according to Alchin."
Detta ska vara en av de tekniker som ska förbättra prestandan i Windows Vista och andra är automatisk defragmantering av hårddisken och ett verktyg som ska kunna hitta flaskhalsar i din dators prestanda.
Källa: vnunet
Det återstår ju att se hur effektiv denna teknik visar sig vara men jag personligen ser klara fördelar med den. Speciellt eftersom jag har ett väldigt systematiskt datoranvändande. Samma grejer man startar och jobbar med varje dag. 🙂
Tekniknörd som gillar att träna.
November 4, 2001
Anton K wrote: Det återstår ju att se hur effektiv denna teknik visar sig vara men jag personligen ser klara fördelar med den. Speciellt eftersom jag har ett väldigt systematiskt datoranvändande. Samma grejer man startar och jobbar med varje dag. 🙂
Som du säger är det riktigt praktiskt för datorer där man kör samma program hela tiden.
Problemet med det hela är att folk som kör (i huvudsak) spel och öppnar lite småprogram då och då får det lite bökigare iom att minnet kommer vara fullt med annat...
Min fråga är bara hur mycket funktionen egentligen gör.... Lite som att säga "ny effekt i BF2 patch 27 - Släng i 5GB minne så flyter det bättre"
Ganska självklart att operativsystemet och alla program går bättre med mera minne. Höjer man min-gränsen borde det gå bättre oavsett om man har några specialfunktioner eller ej.
November 27, 2003
MULLVADEN wrote: Äh.. känns ju bara onödigt att systemet ska sitta o suga ramminne fast man inte ens vill använda sina ivanligt fall stanard program.
Då vill man ju hellre ha den platsen för spel eller så...
Det kommer nog knappast generera några mängder extra FPS. Bara att spelet går igång snabbare i stort sett.
//Andreas
June 17, 2002
Delph1 wrote: [quote=MULLVADEN]Äh.. känns ju bara onödigt att systemet ska sitta o suga ramminne fast man inte ens vill använda sina ivanligt fall stanard program.
Det kommer nog knappast generera några mängder extra FPS. Bara att spelet går igång snabbare i stort sett.
//Andreas
ja jo.. det e det jag menar.. loadingtimes e en pain in the ass... =)
August 15, 2005
MULLVADEN wrote: [quote=Delph1][quote=MULLVADEN]Äh.. känns ju bara onödigt att systemet ska sitta o suga ramminne fast man inte ens vill använda sina ivanligt fall stanard program.
//Andreas
ja jo.. det e det jag menar.. loadingtimes e en pain in the ass... =)
Lär väl försvinna med de kommande flashbaserade hårddiskarna?
August 7, 2003
MULLVADEN wrote: Äh.. känns ju bara onödigt att systemet ska sitta o suga ramminne fast man inte ens vill använda sina ivanligt fall stanard program.
Det är ju bara en sorts prefetch cachning kan man säga och cache droppas ju i princip lika snabbt som vanligt minne när du behöver det. Du har en bitmap och när du behöver ladda nåt så kan du lika gärna ladda det i minne markerat "free" som i minne markerat "cache".
lite bökigare blir det ju men i jämförelse med allt annat bök i Windows är det rätt minimalt... 😕
2 Guest(s)