Vad är HDTV och hur fungerar det?|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vad är HDTV och hur fungerar det?
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 20, 2004 - 8:35 am
sp_Permalink sp_Print

Den frågan är det nog flera av er som ställt sig den senaste tiden. Vi har här på NH rapporterat om en hel del HDTV-relaterade produkter och händelser utan att direkt förklara vad som ligger bakom förkortningen.

Även om HDTV för tillfället inte är så aktuellt för oss Svenskar kommer det förhoppningsvis bli så i framtiden och desto fler som vet om tekniken desto fler kan debattera för den.
HDTV är kort och gott framtidens TV-format som redan används i stor utsträckning i världen, t.ex. asien och USA, men vad är det som är nytt och vilka fördelar finns det med detta format?
Denna fråga har våra kollegor på eCoustics försökt svara på i en serie artiklar.
Den första som heter "What is HDTV?" svarar på just denna fråga, vi får veta mer exakt vad HDTV verkligen är och vilka specifikationer tekniken har jämför med de analoga sändningar som ofta används idag.

När man väl fått ett hum om vad HDTV betyder kan det vara dags att ta reda på hur den används och fungerar. Det är just detta man tacklat i andra delen av artikelserien på eCoustics.

Artiklarna på eCoustics är relativt korta men ger ändå en bra bild av HDTV och dess funktion. Bra läsning för dem som är intresserade eller bara är osäkra på vad HDTV verkligen står för.

Här är första delen av artikeln "What is HDTV?". Andra delen hittar man här, "How TV and HDTV work?".

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
Member Since:
June 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
725089
September 20, 2004 - 10:04 am
sp_Permalink sp_Print

SVT har planerade sändningar till vinter OS

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
725112
September 20, 2004 - 10:39 am
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: SVT har planerade sändningar till vinter OS

Var har du fått denna information från? Vad jag vet är det enbart Euro1080 som sänder HDTV här i närheten, vilket inte är det lättaste att snappa upp.

Det jag hört är att SVT fortfarande är mycket tveksamma till när HDTV ska börja sändas, mycket pga. ökade distributionskostnader osv.

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
Member Since:
June 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
725139
September 20, 2004 - 11:13 am
sp_Permalink sp_Print

Anton aka [NH wrote: Woxxman][quote=Redfaction]SVT har planerade sändningar till vinter OS

Var har du fått denna information från? Vad jag vet är det enbart Euro1080 som sänder HDTV här i närheten, vilket inte är det lättaste att snappa upp.

Det jag hört är att SVT fortfarande är mycket tveksamma till när HDTV ska börja sändas, mycket pga. ökade distributionskostnader osv.

I och med att det analoga nätet släcks i samma veva så blir det billigare att sända HDTV via digitala nätet än att sända analogt.

Euro1080 blir snart lätt att få in här med då den kommer till Sirius i oktober och fler kanaler kommer i HDTV innan årets slut. Så vi får snart HDTV vi med.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
725150
September 20, 2004 - 11:32 am
sp_Permalink sp_Print

Det analoga nätet kommer ju inte släckas förrän 2008 så att vi får HDTV snart pga. den anledningen är nog inte helt korrekt.

Även om analoga sändningar tar väldigt mycket bandbredd så blir det billigare med SDTV än HDTV. Så även om man sänder digitalt är det inte säkert att man kör med HDTV som tar mycket mer bandbredd än SDTV.

SVT har vad jag förstått stora förhoppningar på effektivare komprimeringstekniker som AVC/H.264m VC-9 eller liknande. Detta för att man inte är så förtjust i bandbreddskraven för HDTV.

Angående euro1080 läste jag precis om avtalet för Sirius satelliten och det låter ju intressant. Blir måttligt sugen på en ny HDTV-kapabel projektor.. 🙂

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
Member Since:
June 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
725178
September 20, 2004 - 12:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton aka [NH wrote: Woxxman]Det analoga nätet kommer ju inte släckas förrän 2008 så att vi får HDTV snart pga. den anledningen är nog inte helt korrekt.

Även om analoga sändningar tar väldigt mycket bandbredd så blir det billigare med SDTV än HDTV. Så även om man sänder digitalt är det inte säkert att man kör med HDTV som tar mycket mer bandbredd än SDTV.

SVT har vad jag förstått stora förhoppningar på effektivare komprimeringstekniker som AVC/H.264m VC-9 eller liknande. Detta för att man inte är så förtjust i bandbreddskraven för HDTV.

Angående euro1080 läste jag precis om avtalet för Sirius satelliten och det låter ju intressant. Blir måttligt sugen på en ny HDTV-kapabel projektor.. 🙂

Hur kommer det sig då att SVT planerar att sända HDTV på Vinter OS. Och SVT ska väl släcka analoga 2006.

"På lång sikt finns också möjligheten att ta steget över till högupplösnings-TV (HDTV) som ger en bildkvalitet motsvarande biograffilmens."

Detta stod på http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3433&a=72045

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
725205
September 20, 2004 - 12:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: [quote=Anton aka [NH]Woxxman]Det analoga nätet kommer ju inte släckas förrän 2008 så att vi får HDTV snart pga. den anledningen är nog inte helt korrekt.

Även om analoga sändningar tar väldigt mycket bandbredd så blir det billigare med SDTV än HDTV. Så även om man sänder digitalt är det inte säkert att man kör med HDTV som tar mycket mer bandbredd än SDTV.

SVT har vad jag förstått stora förhoppningar på effektivare komprimeringstekniker som AVC/H.264m VC-9 eller liknande. Detta för att man inte är så förtjust i bandbreddskraven för HDTV.

Angående euro1080 läste jag precis om avtalet för Sirius satelliten och det låter ju intressant. Blir måttligt sugen på en ny HDTV-kapabel projektor.. 🙂

Hur kommer det sig då att SVT planerar att sända HDTV på Vinter OS. Och SVT ska väl släcka analoga 2006.

"På lång sikt finns också möjligheten att ta steget över till högupplösnings-TV (HDTV) som ger en bildkvalitet motsvarande biograffilmens."

Detta stod på http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3433&a=72045

Nä det är precis det jag undrar över därför vill jag gärna veta vart du hört det där om att SVT skulle sända vinter OS i HDTV. 🙂
Jag säger inte att det är omöjligt men som jag förstått det är det inte särskilt troligt.

Mellan 2006 och 2008 är det planerat och när det gäller sånna här grejer brukar det knappast ske tidigare än väntat.
Att man till slut går över till HDTV är ju en självklarhet i mina ögon, annars vet jag inte vart jag tar vägen. Men "på lång sikt" kan just vara ett antal år i framtiden.
Tror inte att SVT ser det som ekonomiskt försvarbart att sända HDTV 2006 när vinter OS går av stapeln. Men å andra sidan beror det mycket på hur det går för nästa generations DVD-format. Det kommer bli en drivande kraft för att få fram intresse för HDTV bland konsumenter.

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
Member Since:
June 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
725222
September 20, 2004 - 1:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Det kommer ju släppas Blue Ray apparater detta år redan samt att Sony har sagt att deras 32" LCD TV apparater ska vara ner på 10000kr helst till jul handeln.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
725235
September 20, 2004 - 1:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo men det kommer inte bli någon kommersiell genomslagskraft förrän man enas om ett format och HD-DVD har inte gett upp ännu. Därför kan det dra ut på tiden.

Kommer förresten Blu-ray-spelare till svenska marknaden i år?

Code Red
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
Member Since:
January 30, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
725889
September 21, 2004 - 6:26 am
sp_Permalink sp_Print

Kan inte hdtv-sändningen var ett joint venture men andra tv-bolag under vinter-os och därmed billigare att filma?

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
Member Since:
June 28, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
725994
September 21, 2004 - 10:00 am
sp_Permalink sp_Print

Code Red wrote: Kan inte hdtv-sändningen var ett joint venture men andra tv-bolag under vinter-os och därmed billigare att filma?

det ligger inte i mäniskans natur att sammarbeta utan att tjäna nått på det, och jag tvivlar på att tvkanlerna faktiskt skulle gå med på detta.
Tänk er 5 olika kanaler försöker styra en kamerasnubbe.

föresten, för er som vill tanka ner lite HDTVklipp och uppleva en del av den underbara upplösningen så spana in http://www.microsoft.com/windo.....wcase.aspx

krävs endel av hårdvaran dock.

Code Red
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
Member Since:
January 30, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
726243
September 21, 2004 - 3:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Du tror väl inte att allt som visas på svt under OS bara är filmat för svt? ok, vissa saker men långt ifrån allt. Varför skulle det vara 200 kamerateam som täcker simningen?

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
Member Since:
June 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
726255
September 21, 2004 - 3:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej!

SVT studerar HDTV ganska intensivt. Vi räknar med att göra en del provsändningar via satellit nästa år. Någon reguljär verksamhet med HDTV är svårt att sia om än så länge.

Med vänlig hälsning, Anneli
Publikservice
SVT Kommunikation

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 30
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL