Vad bättre än Apples 30" LCD? Två stycken såklart!|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vad bättre än Apples 30" LCD? Två stycken såklart!
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 12, 2005 - 7:27 am
sp_Permalink sp_Print

För de flesta av oss är Apples monsterdisplay, Apple 30" Cinema, blott en dröm. Men för dem som funderar på att införskaffa sig en, eller flera, av dessa otroligt imponerande skapelser finns det nu en guide för den som ska använda dem på en PC.
Det är inte riktigt så enkelt som det kan tyckas att föra över Apples displayer till en PC och det stora problemet är monitorns ursprungliga upplösning som är på hissnande 2560x1600 pixlar. Denna upplösning kräver grafikkort med DVI I-link kompabilitet.


Rafael Laguna har i alla fall fått inte bara en utan TVÅ Apple 30" Cinema displayer att fungera på sin PC. Hur han löste detta har han nu publicerat en kort guide om, något vi inte är riktigt lika intresserade av.
För tillfället funderar vi på hur man hade känt sig med en 2 x 30" bildyta och en arbetsyta på 5120x160 pixlar framför sig.


[Image Can Not Be Found]

Rafael skriver att det krävs inlärning för att använda denna uppsättning optimalt, hittills har han knappt använt den andra displayen vilket, om man som oss är skamligt avundsjuka, kan ses som ett jäkla slöseri.


För er som behöver hjälp med en liknande installation (vi hoppas innerligt att ingen här har samma problem) eller som bara vill se denna makalösa setup kan ni ta er vidare till Synapps.de.

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
Member Since:
August 2, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
871714
April 12, 2005 - 8:58 am
sp_Permalink sp_Print

"5120x160" i upplösning? 🙂

Coalan
Member
Medlem
Forum Posts: 4409
Member Since:
August 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
871739
April 12, 2005 - 9:44 am
sp_Permalink sp_Print

nXsty wrote: "5120x160" i upplösning? 🙂

a.k.a. widescreen xD rejäl sådan :p

Avatar
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
871754
April 12, 2005 - 10:19 am
sp_Permalink sp_Print

Jäklar vad nice. Vill ha. Har inget mer att säga.

[NH]Aemno
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 121
Member Since:
July 21, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
871759
April 12, 2005 - 10:36 am
sp_Permalink sp_Print

[NH wrote: Aemno]Känns endå lite gammalt :P.
Fast detta är på en mac.

http://sandman.net/bilder/articleimages/DSC_2539.jpg
http://sandman.net/bilder/articleimages/DSC_2533.jpg
http://sandman.net/bilder/articleimages/DSC_2132.jpg

Sånt här blir aldrig gammalt 😉
Nä men det var just att man fixat det på en PC som var nyheten, sen att jag tappade fokus och fastnade på att det var just två 30" LCD-monitorer är ju bara mänskligt. 🙂

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
871779
April 12, 2005 - 11:44 am
sp_Permalink sp_Print

Mm de skulle man inte tacka nej till..

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
Member Since:
October 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
872039
April 12, 2005 - 6:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Den som vill läsa samma recension (typ, 99macs är tyvärr kortare), fast på svenska, kan läsa den recension svenska 99mac gjorde för några månader sedan här: http://www.99mac.se/?id=859

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
Member Since:
May 17, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
872056
April 12, 2005 - 6:32 pm
sp_Permalink sp_Print

hur stavas overkill?

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
872094
April 12, 2005 - 7:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Vitamin-C wrote: hur stavas overkill?

Hehe 😀

//Andreas

Chimaira
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 21
Member Since:
October 12, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
872598
April 13, 2005 - 4:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Ge mig 😀

Avatar
bran
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 135
Member Since:
December 3, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
872961
April 14, 2005 - 10:11 am
sp_Permalink sp_Print

Bara jag som tycker det är lite smått irriterande med alla dessa oändliga personliga reflektionerna i nyheterna?

"...något vi inte är riktigt lika intresserade av."

"För tillfället funderar vi på hur man hade känt sig.."

"vi hoppas innerligt att ingen här har samma problem"

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
872982
April 14, 2005 - 10:50 am
sp_Permalink sp_Print

bran wrote: Bara jag som tycker det är lite smått irriterande med alla dessa oändliga personliga reflektionerna i nyheterna?

"...något vi inte är riktigt lika intresserade av."

"För tillfället funderar vi på hur man hade känt sig.."

"vi hoppas innerligt att ingen här har samma problem"

Det är ingen annan som klagat tidigare men om flera tycker det är fel att vi gör nyheterna "personliga" får vi självklart titta över det hela.
Vi skriver med andra ord på detta sätt medvetet och anledningen till det är helt enkelt att vi vill få personliga nyheter och inte bara en massa faktarabblande som man ofta annars ser.
Ofta är det med glimten i ögat dessa personliga kommentarer kommer till och det är också avsiktligt.
Ibland kanske det blir "för mycket" personliga reflektioner men själv tycker jag det är väldigt tråkigt när man bara läser en faktabaserad nyhet vart det än är.

Men som sagt var, är det fler som känner på samma sätt får vi kanske tänka om. Jag skriver inte nyheterna för mig utan för er. 😉

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
873045
April 14, 2005 - 12:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton K wrote: [quote=bran]Bara jag som tycker det är lite smått irriterande med alla dessa oändliga personliga reflektionerna i nyheterna?

"...något vi inte är riktigt lika intresserade av."

"För tillfället funderar vi på hur man hade känt sig.."

"vi hoppas innerligt att ingen här har samma problem"

Det är ingen annan som klagat tidigare men om flera tycker det är fel att vi gör nyheterna "personliga" får vi självklart titta över det hela.
Vi skriver med andra ord på detta sätt medvetet och anledningen till det är helt enkelt att vi vill få personliga nyheter och inte bara en massa faktarabblande som man ofta annars ser.
Ofta är det med glimten i ögat dessa personliga kommentarer kommer till och det är också avsiktligt.
Ibland kanske det blir "för mycket" personliga reflektioner men själv tycker jag det är väldigt tråkigt när man bara läser en faktabaserad nyhet vart det än är.

Men som sagt var, är det fler som känner på samma sätt får vi kanske tänka om. Jag skriver inte nyheterna för mig utan för er. 😉

Nej fortsätt precis som ni gör nu, bara intressantare att se vad ni tycker om alla nyheter.. Utan det vore det som om ni skulle saxa allt från diverse tillverkares sidor och då skulle alla varor/nyheter låta som om det vore det bästa som har hänt..
Vill man sen skaffa sig en egen uppfattning om varan/nyheten så läser man vidare på den ofta bifogade länken..

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
873073
April 14, 2005 - 1:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej fortsätt precis som ni gör nu, bara intressantare att se vad ni tycker om alla nyheter.. Utan det vore det som om ni skulle saxa allt från diverse tillverkares sidor och då skulle alla varor/nyheter låta som om det vore det bästa som har hänt..
Vill man sen skaffa sig en egen uppfattning om varan/nyheten så läser man vidare på den ofta bifogade länken..

Jo det är precis så jag känner också, sen är det ju faktiskt så att vi ofta har en hel del "bakgrundsinfo" som inte alltid står i själva nyheten vi länkar till men som kan ge ett mervärde just i våra nyheter.
Det är inte alla som har full koll på allting och då tror i alla fall jag att det är bra om vi hjälper till lite på traven, om inte annat skapar det diskussioner vilket aldrig är fel. Även om det är "Hur fasen kan ni tycka den där spelaren är snygg??" eller liknande.
Jag hoppas även du Bran förstår hur vi/jag tänker, sen begär jag inte att du ska hålla med. Men så länge majoriteten av våra läsare gör det kommer vi inte göra några ändringar, även om det hade varit mycket enklare för mig att bara posta rent faktabaserade nyheter eller pressreleaser utan att själva kommentera det.

Avatar
bran
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 135
Member Since:
December 3, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
873482
April 15, 2005 - 9:27 am
sp_Permalink sp_Print

Anton K wrote:

Nej fortsätt precis som ni gör nu, bara intressantare att se vad ni tycker om alla nyheter.. Utan det vore det som om ni skulle saxa allt från diverse tillverkares sidor och då skulle alla varor/nyheter låta som om det vore det bästa som har hänt..
Vill man sen skaffa sig en egen uppfattning om varan/nyheten så läser man vidare på den ofta bifogade länken..

Jo det är precis så jag känner också, sen är det ju faktiskt så att vi ofta har en hel del "bakgrundsinfo" som inte alltid står i själva nyheten vi länkar till men som kan ge ett mervärde just i våra nyheter.
Det är inte alla som har full koll på allting och då tror i alla fall jag att det är bra om vi hjälper till lite på traven, om inte annat skapar det diskussioner vilket aldrig är fel. Även om det är "Hur fasen kan ni tycka den där spelaren är snygg??" eller liknande.
Jag hoppas även du Bran förstår hur vi/jag tänker, sen begär jag inte att du ska hålla med. Men så länge majoriteten av våra läsare gör det kommer vi inte göra några ändringar, även om det hade varit mycket enklare för mig att bara posta rent faktabaserade nyheter eller pressreleaser utan att själva kommentera det.

Jorå jag förstår mkt väl hur ni tänker, och jag ville bara göra min åsikt hörd. Klart som korvspad att ni inte kan ändra bara för att en person tycker så, men som sagt, man måste ju få säga vad man tycker. Jag tycker också det blir roligare och läsa nyheter när det inte bara är ett nyhetstelegram rakt upp och ner, men menar bara att ibland (som i den här nyheten) blir det lite väl mkt egna reflektioner o tyckanden (enligt min mening).

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
873503
April 15, 2005 - 10:37 am
sp_Permalink sp_Print

bran wrote: Jorå jag förstår mkt väl hur ni tänker, och jag ville bara göra min åsikt hörd. Klart som korvspad att ni inte kan ändra bara för att en person tycker så, men som sagt, man måste ju få säga vad man tycker. Jag tycker också det blir roligare och läsa nyheter när det inte bara är ett nyhetstelegram rakt upp och ner, men menar bara att ibland (som i den här nyheten) blir det lite väl mkt egna reflektioner o tyckanden (enligt min mening).

Yea, men om man väger coolhetsfaktorn mot nyhetsfaktorn i detta läge så kommer nog den första ganska rejält i lä här 😉

//Andreas

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
873896
April 16, 2005 - 10:03 am
sp_Permalink sp_Print

Jorå jag förstår mkt väl hur ni tänker, och jag ville bara göra min åsikt hörd. Klart som korvspad att ni inte kan ändra bara för att en person tycker så, men som sagt, man måste ju få säga vad man tycker. Jag tycker också det blir roligare och läsa nyheter när det inte bara är ett nyhetstelegram rakt upp och ner, men menar bara att ibland (som i den här nyheten) blir det lite väl mkt egna reflektioner o tyckanden (enligt min mening).

Du har helt rätt, man måste självklart få säga vad man tycker och detta var klart konstruktiv kritik som vi alltid uppskattar. Dock är det inte så ofta kritiken är just konstruktiv.

Som delph1 är inne på är det dock lite skillnad på hur vissa nyheter skrivs, detta var mer som en "cool" grej än en nyhet och sen är det mycket möjligt att jag blev lite "carried away" med mina egna kommentarer. 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 51
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL