April 17, 2005
Satsningen på processorer med flera kärnor är nu igång på allvar och efter att dubbelkärniga processorer mer eller mindre blivit standard under 2006 har nu Intel lanserat den första fyrkärniga processorn. Det stora problemet är dock att spelmarknaden, vilken ofta driver utvecklingen av prestandaprodukter framåt, fortfarande har väldigt lite att hämta av en flerkärnig processor. Spel är helt enkelt inte optimerade för att ta tillvara på parallell arbetskraft på samma sätt som bland annat renderingsprogram eller andra arbetsappliktioner. Men spelutvecklare har börjat visa intresse för flertrådsoptimering och en av de som satsar hårdast på detta är Valve.
Efter sin succé med Half-Life serien är Valve en av de hetaste spelutvecklarna på marknaden och man är inte sena på att hoppa på nya idéer och tekniker. Nu har Valve nyligen haft en pressvisning där man talat ut om sin satsning på speloptimering för flerkärniga processorer och det låter verkligen lovande för framtiden. Målet är att även fyrkärniga, åttakärniga och processorer med ännu fler kärnor ska ligga på 100% processoranvändning vid spel, vilket onekligen skulle ge helt nya möjligheter för Valve att utveckla inte bara grafiska effekter utan även andra tekniker som AI och fysikeffekter.
Genom att använda sig av en egenutvecklad flertrådsteknik, hybrid threading, har man kunnat se upp till 3.2 gånger så hög prestanda med en fyrkärnig processor jämfört med en motsvarande enkelkärnig processor. Gabe Newell hade följande att säga om arbetet på flertrådsoptimeringar för spel;
“the most significant development to PC games since the advent of the 3D card...”
Vi ser onekligen fram emot att se Valves nya tekniker implementeras i deras spel men tills dess kan man läsa mer om deras arbeta i några av de artiklar som dykt upp efter deras demonstration.
:: Ars Technica :: TweakTown ::
February 19, 2004
En dubbelkärnad processor motsvarar en enkelkärnad med 80% mer klock om jag fattat det rätt?
D vs att en dubbelkärnad 2.5ghz motsvarar en 4ghz enkelkärnad? Men värmeutveecklingen är däremot det dubbla, d vs att man förlorar prestanda per w med dubbelkärnad än singel?
Eller har jag helt fel? Hur som helst så känns det fruktansvärt idiotiskt och helt enkelt ett sätt för Intel och AMD på ett fult sätt att lura människor på pengar.
Håller med lady helt att det är ju inte riktigt klokt. Det CPU markanden behöver mest är ju mer bitar. 32bits system är 1990 talet, inte 2000 talet! De borde ta en tid på grafikkortstillverkarna och deras monster-gpu:er
May 29, 2006
Ang wrote: En dubbelkärnad processor motsvarar en enkelkärnad med 80% mer klock om jag fattat det rätt?
Till viss del ja (på ett ungefär) men även möjligheten att datorn kan jobba med 2 saker samtidigt
D vs att en dubbelkärnad 2.5ghz motsvarar en 4ghz enkelkärnad? Men värmeutveecklingen är däremot det dubbla, d vs att man förlorar prestanda per w med dubbelkärnad än singel?
Nej, helt fel. Tvärtom snarare. Mindre "hastighet" ger mindre värme. Intels prestandard per watt har nog aldrig varit lägre 😉
Egen fundering är varför spel ska bry sej om multicore, det jobbet borde ligga på operativsystemet att fördela arbetsbördan på de olika kärnorna eller vad man nu har.
August 1, 2001
Ang wrote: En dubbelkärnad processor motsvarar en enkelkärnad med 80% mer klock om jag fattat det rätt?
D vs att en dubbelkärnad 2.5ghz motsvarar en 4ghz enkelkärnad? Men värmeutveecklingen är däremot det dubbla, d vs att man förlorar prestanda per w med dubbelkärnad än singel?
Eller har jag helt fel? Hur som helst så känns det fruktansvärt idiotiskt och helt enkelt ett sätt för Intel och AMD på ett fult sätt att lura människor på pengar.
Håller med lady helt att det är ju inte riktigt klokt. Det CPU markanden behöver mest är ju mer bitar. 32bits system är 1990 talet, inte 2000 talet! De borde ta en tid på grafikkortstillverkarna och deras monster-gpu:er
Det är helt fel! hur pass mycket bättre det blir är helt upp till typen av beräkning samt de algorimter som används och hur pass väl dessa är optimerade... allt går inte att parallellisera.
Man kan se allt från en försämring av prestandan upp till i bästa fall nästan 100%
February 5, 2005
Att det blir dubbla värmeutvecklingen är ju inte heller sant, ingen av de dualcoreprocessorer som finns idag drar dubbelt så mycket som singlecoreversionen.
Och en enkelkärnad i högre frekvens skulle inte heller dra mindre, i dag finns det ingen processor som går i t.ex. 4Ghz i försäljningsutförande, och då måste den överklockas dit, och överklockad till 4Ghz+ så drar den bra mycket mer än den gör normalt (bara att kika in kinks och crotales egna tester och kylningen som behövs), alltså mer än en långsammare dualcore skulle dra.
May 17, 2004
lady, varför det här jävla tjatet om 64-bitars spel!? det finns knapp nått att tjäna där!
servrar gillar 64bitar! de får mer minne att leka med!
tror du att du vet mer än vad valve vet om att skriva program?
🙂 kanske något av ett påhopp, men jag blir förjävligt iriterad när folk vill ha allt vad som låter coolt men har ingen aning om vad de pratar om
August 1, 2001
Vitamin-C wrote: lady, VARFÖR DET HÄR JÄVLA TJATET OM 64-BITARS SPEL!? DET FINNS KNAPPT NÅTT ATT TJÄNA DÄR!
SERVRAR GILLAR 64BITAR! DE FÅR MER MINNE ATT LEKA MED!tror du att du vet mer än vad valve vet om att skriva program?
🙂 kanske något av ett påhopp, men jag blir förjävligt iriterad när folk vill ha allt vad som låter coolt men har ingen aning om vad de pratar om
nurär det iofs många fler fördelar än bara adresserbart minne som 64bitar ger ...
dubbelordlängd kan i vissa fall ge 100% bättre prestanda 🙂
problemet är att istort sätt inga kör med XP x64 så det finns inge underlag för att börja implementera x64 i spel
May 17, 2004
skiroy wrote: [quote=Vitamin-C]lady, VARFÖR DET HÄR JÄVLA TJATET OM 64-BITARS SPEL!? DET FINNS KNAPPT NÅTT ATT TJÄNA DÄR!
SERVRAR GILLAR 64BITAR! DE FÅR MER MINNE ATT LEKA MED!
Lite mindre Caps Lock tack ! 👿
bättre så? 🙂
Ondjultomte wrote: nurär det iofs många fler fördelar än bara adresserbart minne som 64bitar ger ...
dubbelordlängd kan i vissa fall ge 100% bättre prestanda 🙂problemet är att istort sätt inga kör med XP x64 så det finns inge underlag för att börja implementera x64 i spel
jo det finns mer fördelar där, utan tvekan prestanda att vinna. men 64 bitar är mer att flytta gränsen frammåt än att göra snabbare spel. 🙂
August 1, 2001
Vitamin-C wrote: [quote=skiroy][quote=Vitamin-C]lady, VARFÖR DET HÄR JÄVLA TJATET OM 64-BITARS SPEL!? DET FINNS KNAPPT NÅTT ATT TJÄNA DÄR!
SERVRAR GILLAR 64BITAR! DE FÅR MER MINNE ATT LEKA MED!
Lite mindre Caps Lock tack ! 👿
bättre så? 🙂
Ondjultomte wrote: nurär det iofs många fler fördelar än bara adresserbart minne som 64bitar ger ...
dubbelordlängd kan i vissa fall ge 100% bättre prestanda 🙂problemet är att istort sätt inga kör med XP x64 så det finns inge underlag för att börja implementera x64 i spel
jo det finns mer fördelar där, utan tvekan prestanda att vinna. men 64 bitar är mer att flytta gränsen frammåt än att göra snabbare spel. 🙂
och vad tror du driver utvecklingen för prestanda av hem datorer? 🙂
May 17, 2004
Ondjultomte wrote: och vad tror du driver utvecklingen för prestanda av hem datorer? 🙂
😛 snarare så att jag menade att gränsen flyttades frammåt av andra skäl.
det finns andra drivmedel än bensin som ger mycket högre prestanda men de används för speciella ändamål men har utväcklats för att pressa sig vidare då det som fanns inte räckte.
sammtidigt så utväcklar man den vanliga förbränningsmotorn men i ett annat syfte 🙂
vi har ännu ingen anledning att köra en volvo på raketbränsle 🙂
December 3, 2003
Så.. De tog två existerande metoder och förde samman dem? Låter inte som det krävdes nå super-geni för det där egentligen. 😛 Men men, all good..
Dock kom jag att tänka på, vad gör de när de inte kan fördela arbetet på fler trådar? En tråd är låst till en kärna, no? Det är därför de måste fördela det på fler trådar/kärnor? De kan ju inte bryta upp arbetet i hur många trådar som hellst liksom.. Det snackades om 80 kärnor till 2011, det kan bli tugnt att hitta arbete till var och en av dessa.
Det kanske är detta det där super-geniet behövs för iof, så jag förväntar mig väl inget svar ändå.. 😀
February 19, 2004
Så detta är vad jag har förstått.
Man bygger dubbelkärniga cpu:er pga att man inte ha kommit tillräckligt långt med utvecklingen av en singelkärnad som skulle ha dubbla mhz av en av kärnorna på den dubbelkärnade?
Vitamin-C:
Grafikkorten har ju ökat sina bitar samt lite annat gott med tiden och deras prestanda-ökningar är skrattretande stora jämfört med CPU:erna.
Iofs är det nog som du säger att det ger mest överföringshastighet, men kanske det hade också varit något? Att ha kanske ett 256bit modekort skulle ge grafikortet otroligt ökad hastighet till ramminnet, och även CPU:n borde kunna ta stor fördel av det.
1 Guest(s)