August 22, 2005
För en dryg vecka sedan publicerade vi en recension av Aseteks kompressorkylning VapoChill XE II.
En av de negativa bitarna med detta system var att kompressorn inte var lika kraftfull som den huserad i sitt syskon, VapoChill LS. Många kanske undrade hur kraftfull LS-kompressorn är och även om vi utan direkta tester inte kan ge er ett direkt svar på den frågan kan man få en hint om dess kraft i Aseteks forum.
Deras moderator och välkände överklockare Bulldog har nämligen parat ihop en VapoChill LS med Intels processorflaggskepp (Pentium 4 570J) för att se vilka resultat som gick att uppnå.
Pentium 4-processorn som original arbetar i 3.8GHz klockfrekvens har skrämts upp till svindlande 5.27GHz vid 50% stabilitet och 5.05GHz vid 100% stabilitet.
[Image Can Not Be Found]
Med tanke på att VapoChill LS är en konsumentprodukt är det mäkta imponerande resultat.
Mer information om Bulldogs resultat finns alltså i Aseteks forum och enligt honom själv finns det mer att hämta.
January 21, 2005
Snorch wrote: [quote=Fluffy-141]Nice kanske man skulle gå över till P4:a sen igen när man har blivit av med amd burken 😉
Tokig? :cy:
Nej men du kan ju få köpa den om du vill? Jäkla skräp bara strul med min måste vänta i 2-3 veckor på att dom fixar fram en thorton processor åt mig 🙁
November 27, 2003
Laglorden wrote: Om man jämför resultatet här med FX-55 är det alltså så att AMD kan överklockas ~300 Mhz medan Intel kan överklockas ~1200 Mhz så länge man har bra kylning eller 4 ggr så mycket.
Vilken processor är snabbast då? En 5Ghz P4 eller en 3 Ghz FX-55?
Nja, jag klockade en FX-55 550MHz stabilt med XE II och hade säkert kommit högre om jag haft mer tid, så jag tror nog dom går att få upp en bra bit, men jag tror nog lite som du att Intel går att klocka ganska mycket mer.
//Andreas
March 11, 2003
Laglorden wrote: Om man jämför resultatet här med FX-55 är det alltså så att AMD kan överklockas ~300 Mhz medan Intel kan överklockas ~1200 Mhz så länge man har bra kylning eller 4 ggr så mycket.
Vilken processor är snabbast då? En 5Ghz P4 eller en 3 Ghz FX-55?
Med tanke på att topp 20 i 3DMark01 kör med AMD, så skulle jag vilja påstå att AMD presterar bättre vid 3,3-3,5Ghz än vad Prescotten gör vid 5Ghz. Det är bara att inse. P4:an är gammal och trött nu.:)
March 11, 2003
Fluffy-141 wrote: Jo visst men vem är sugen på att lägga ut en 8000kr för en Vapochill kylning och så en 8000kr till på en FX-55 processor?..Inte jag i alla fall.Kanske i framtiden eller så men inte just nu 😉
Samma personer som lägger ut 8k på en Vappo och sedan 5,5k för en 570J?
Eller kanske inte ändå. Skall jag lägga över 10k på processor och kylning, då skall det banne mig vara det värsta som finns. Inte det näst bästa....;)
March 14, 2001
Delph1 wrote: [quote=UndaC]Med risk får att låta som en åsna: vad skulle 50% stabil egentligen betyda?
Hur kvantifierar man stabilitet?
Den bootar typ 😉
//Andreas
Tycker man klassar en processorn som antingen stabil eller inte.. inte att den fungerar halv bra så länge man inte rör musen för snabbt.. 🙄
November 27, 2003
Snorch wrote: [quote=Delph1][quote=UndaC]Med risk får att låta som en åsna: vad skulle 50% stabil egentligen betyda?
Hur kvantifierar man stabilitet?
Den bootar typ 😉
//Andreas
Tycker man klassar en processorn som antingen stabil eller inte.. inte att den fungerar halv bra så länge man inte rör musen för snabbt.. 🙄
Jo 50% stabil existerar inte i min mening. Den är stabil eller också inte, precis som du säger.
//Andreas
2 Guest(s)