April 17, 2005

Sony förvånade många, inklusive spelutvecklare, när man meddelade att PS3 hankontrollern inte skulle stödja vibrationseffekter vilket var ett av de första knepen bland PC och konsolspelstillverkare för att ge gamers en djupare inlevelse i sitt spelande. Att kontrollern förmedlar fysiska känslor för vad som händer i spelet är enligt de flesta ett mycket effektivt sätt att höja inlevelsen och nu är det många som påstår att Sony tagit ett steg tillbaka i utvecklingen när man slopat stöd för vibrationseffekter i sin PS3-handkontroll. På Gamasutra har man publicerat en intervju med Victor Viegas som är vd på företaget Immersion. Ett företag som i september 2005 fick 90 miljoner dollar efter en stämning av Sony just för att Sony skulle missbrukat Immersions force-feadback tekniker.
I intervjun diskuterar man anledningen till att Sony slopat vibrationsstöd och enligt Viegas ska den officiella förklaringen att vibrationsmotorerna och rörelsesensorerna inte fungerar tillsammans helt enkelt inte stämma. Viegas och Immersion ska ha gett Sony flera förslag på hur man skulle kunna lösa detta. Utan tvekan fortsätter Sonys handkontroller för PS3 att skapa rubriker och den stora frågan är väl kanske om detta är sista versionen av handkontrollern eller om Sony försöker lösa vibrationsstödet innan konsolens lansering trots allt.
November 2, 2003

"trogen anhängare" av ett teknikföretag t ex AMD, Intel och liknande är i mitt tycke extremt fjolligt, vad fyller det för funktion när man istället kan ha ett öppet hjärta för all ny teknik?
anyways tycker var det bra av sony att dumpa rumble-funktionen, jag tycker mest det känns krystat med rumble-effekter i spel.
September 22, 2005

Mr.Garrison wrote: "trogen anhängare" av ett teknikföretag t ex AMD, Intel och liknande är i mitt tycke extremt fjolligt, vad fyller det för funktion när man istället kan ha ett öppet hjärta för all ny teknik?
anyways tycker var det bra av sony att dumpa rumble-funktionen, jag tycker mest det känns krystat med rumble-effekter i spel.
I vissa spel fyller det ingen funktion det kan jag hålla med om, men i vissa spel som t.ex bilspel är rumble-funktionen ibland ovärdelig när det gäller att signalera hur bilen beter sig i kurvor osv. Hellre att de har med den än inte i mitt tycke. Om man inte gillar den så kan Konsolltillverkaren helt enkelt lägga till en funktion som helt sonika stänger av den. 🙂
November 2, 2003

CyberDyne wrote: [quote=Mr.Garrison]"trogen anhängare" av ett teknikföretag t ex AMD, Intel och liknande är i mitt tycke extremt fjolligt, vad fyller det för funktion när man istället kan ha ett öppet hjärta för all ny teknik?
I vissa spel fyller det ingen funktion det kan jag hålla med om, men i vissa spel som t.ex bilspel är rumble-funktionen ibland ovärdelig när det gäller att signalera hur bilen beter sig i kurvor osv. Hellre att de har med den än inte i mitt tycke. Om man inte gillar den så kan Konsolltillverkaren helt enkelt lägga till en funktion som helt sonika stänger av den. 🙂
mK. Har aldrig riktigt varit en bilspelsfanatiker men det är säkert så som du säger. However så är jag sjukt trött på det i de spel jag spelar så jag står fortfarande vid min åsikt att Sonys beslut om att plocka bort rumble-funktionen är bra.
Rumble borde enbart finnas med som tillägg a-la Nintendo 64.

August 16, 2003

Mr.Garrison,..... är kanske inte så mycket trogen anhängare i det här fallet, jag har ju bara en Xbox, och jag tycker att alla PlayStation versionerna har varit skit kassa tills nu, spelen har hackat, handkontrollen mest obekväm osv. men nu tycker jag att Xbox360 inte uppfyller mina krav men att det verkar som att Ps3 komer göra det och att jag då kommer köpa den istället. så jag tycker att jag har ett hjärta för ny teknik
1 Guest(s)