Varför PlayStation 3s handkontroller inte stödjer vibrations|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Varför PlayStation 3s handkontroller inte stödjer vibrations
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 19, 2006 - 12:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Sony förvånade många, inklusive spelutvecklare, när man meddelade att PS3 hankontrollern inte skulle stödja vibrationseffekter vilket var ett av de första knepen bland PC och konsolspelstillverkare för att ge gamers en djupare inlevelse i sitt spelande. Att kontrollern förmedlar fysiska känslor för vad som händer i spelet är enligt de flesta ett mycket effektivt sätt att höja inlevelsen och nu är det många som påstår att Sony tagit ett steg tillbaka i utvecklingen när man slopat stöd för vibrationseffekter i sin PS3-handkontroll. På Gamasutra har man publicerat en intervju med Victor Viegas som är vd på företaget Immersion. Ett företag som i september 2005 fick 90 miljoner dollar efter en stämning av Sony just för att Sony skulle missbrukat Immersions force-feadback tekniker.

I intervjun diskuterar man anledningen till att Sony slopat vibrationsstöd och enligt Viegas ska den officiella förklaringen att vibrationsmotorerna och rörelsesensorerna inte fungerar tillsammans helt enkelt inte stämma. Viegas och Immersion ska ha gett Sony flera förslag på hur man skulle kunna lösa detta. Utan tvekan fortsätter Sonys handkontroller för PS3 att skapa rubriker och den stora frågan är väl kanske om detta är sista versionen av handkontrollern eller om Sony försöker lösa vibrationsstödet innan konsolens lansering trots allt.

:: Läs hela intervjun på Gamasutra

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
1042540
May 19, 2006 - 12:29 pm
sp_Permalink sp_Print

fan va illa :'(

patent och skit suger!!!!!

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
1042544
May 19, 2006 - 12:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Iom att konsollen verkar bli så dyr är det inte konstigt att sony vill slippa "onödiga patentsavgifter". Man kanske jobbar på en egen teknik men vill vara tyst innan den är klar så det inte blir någa problem innan lanseringan.

Poontus
Member
Medlem
1042547
May 19, 2006 - 12:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Sony = mycket pengar på banken + göra något eget = bra produkt = nöjda kunder 😀
bara att hoppas att du har rätt

leidi
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 78
1042559
May 19, 2006 - 1:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Bara till att inse Ms kommer vara Nr1 hädanefter!!! laugh

Poontus
Member
Medlem
1042562
May 19, 2006 - 1:09 pm
sp_Permalink sp_Print

hahaha, nee, dom må ha stort försprång nu, men PS3 kommer nog igen starkt, så dom kommer nog ligga ganska så lika sen.
(jag har varit en trogen M$ anhängare)

Mr.Garrison
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 77
1042600
May 19, 2006 - 3:34 pm
sp_Permalink sp_Print

"trogen anhängare" av ett teknikföretag t ex AMD, Intel och liknande är i mitt tycke extremt fjolligt, vad fyller det för funktion när man istället kan ha ett öppet hjärta för all ny teknik?

anyways tycker var det bra av sony att dumpa rumble-funktionen, jag tycker mest det känns krystat med rumble-effekter i spel.

CyberDyne
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 211
1042604
May 19, 2006 - 3:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Mr.Garrison wrote: "trogen anhängare" av ett teknikföretag t ex AMD, Intel och liknande är i mitt tycke extremt fjolligt, vad fyller det för funktion när man istället kan ha ett öppet hjärta för all ny teknik?

anyways tycker var det bra av sony att dumpa rumble-funktionen, jag tycker mest det känns krystat med rumble-effekter i spel.

I vissa spel fyller det ingen funktion det kan jag hålla med om, men i vissa spel som t.ex bilspel är rumble-funktionen ibland ovärdelig när det gäller att signalera hur bilen beter sig i kurvor osv. Hellre att de har med den än inte i mitt tycke. Om man inte gillar den så kan Konsolltillverkaren helt enkelt lägga till en funktion som helt sonika stänger av den. 🙂

Mr.Garrison
Siktar mot toppen
Medlem
1042607
May 19, 2006 - 3:56 pm
sp_Permalink sp_Print

CyberDyne wrote: [quote=Mr.Garrison]"trogen anhängare" av ett teknikföretag t ex AMD, Intel och liknande är i mitt tycke extremt fjolligt, vad fyller det för funktion när man istället kan ha ett öppet hjärta för all ny teknik?

I vissa spel fyller det ingen funktion det kan jag hålla med om, men i vissa spel som t.ex bilspel är rumble-funktionen ibland ovärdelig när det gäller att signalera hur bilen beter sig i kurvor osv. Hellre att de har med den än inte i mitt tycke. Om man inte gillar den så kan Konsolltillverkaren helt enkelt lägga till en funktion som helt sonika stänger av den. 🙂

mK. Har aldrig riktigt varit en bilspelsfanatiker men det är säkert så som du säger. However så är jag sjukt trött på det i de spel jag spelar så jag står fortfarande vid min åsikt att Sonys beslut om att plocka bort rumble-funktionen är bra.
Rumble borde enbart finnas med som tillägg a-la Nintendo 64.

Poontus
Member
Medlem
1042611
May 19, 2006 - 4:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Mr.Garrison,..... är kanske inte så mycket trogen anhängare i det här fallet, jag har ju bara en Xbox, och jag tycker att alla PlayStation versionerna har varit skit kassa tills nu, spelen har hackat, handkontrollen mest obekväm osv. men nu tycker jag att Xbox360 inte uppfyller mina krav men att det verkar som att Ps3 komer göra det och att jag då kommer köpa den istället. så jag tycker att jag har ett hjärta för ny teknik

Mr.Garrison
Siktar mot toppen
Medlem
1042630
May 19, 2006 - 4:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Okay okay var inte meningen att dra några snabba slutsatser om dig som person.

Poontus
Member
Medlem
1042634
May 19, 2006 - 4:57 pm
sp_Permalink sp_Print

tack 😉

btw. fixa din signatur innan Skiroy tar bort den helt då dom inte gillar signaturer med för många rader, ska finnas en tråd med varning om detta någonstanns

Calle2003
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 327
1042649
May 19, 2006 - 5:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Läste en artikel för länge sen att vibrationerna är dåligt för lederna. Man har ju inte vibrationer i en datormus, då behövs ingen i en kontroll.

Poontus
Member
Medlem
1042693
May 19, 2006 - 8:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Calle2003, det är mest skadligt om man sitter och spelar hela tiden, om man spelar måttligt så är det ingen fara.

boep
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 21
1042714
May 19, 2006 - 8:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker det är mest positivt att de har slopat det. Bara jobbigt när kontrollen skakar till, ungefär som de där hörlurarna som skakar. Bara drygt.

Poontus
Member
Medlem
1042721
May 19, 2006 - 9:05 pm
sp_Permalink sp_Print

boep, positivt är det något inte för många. och även om den hade skakfunktioner så kan man ju stänga av dom, antingen via kolsol/spel eller på handkontrollen. men om det är såhär så har man ju inte någon valmöjlighet alls 🙁

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 54
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL