Varför spelkonsoler är bättre än datorer för spel|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Varför spelkonsoler är bättre än datorer för spel
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 12, 2006 - 9:36 am
sp_Permalink sp_Print

Skulle vi bara titta på namnet borde det vara rätt uppenbart att spelkonsoler
är det optimala valet för att just spela spel. Men det är knappast den generella
uppfattningen på dagens marknad där PC-spelmarknaden växer för var dag och
samtidigt driver tekniken framåt. Det är knappast för kontorslandskapen som ATI
och NVIDIA spränger nya gränser med deras grafikkretsar så mycket kan vi säga.
På Gameworld Network har man nu publicerat en, på sätt och vis, uppföljande
artikel till deras artikel "Rätt val av spelplattform: PC". Den nya artikeln
vänder på myntet och heter "Rätt val av spelplattform: Spelkonsolen".

Det är klart intressant läsning för dem som gillar data/TV-spel och tar upp flera exempel och punkter om varför den ena plattformen är bättre än den andra. Det lär aldrig finnas ett slutgiltigt svar på frågan men man kan mycket väl få ett nytt tankesätt genom läsa dessa artiklar.

Läs: "Rätt val av spelplattform: PC"
Läs: "Rätt val av spelplattform: Spelkonsolen"

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
1076873
September 12, 2006 - 9:41 am
sp_Permalink sp_Print

oh, thank God!

har en ubertråkig dag på jobbet, med absolut INGENTING att göra... det här tar kol på ett par minuter iaf

*bara 4tim kvar till hemgång*

tack, NH!

Cirap
Member
Medlem
1076879
September 12, 2006 - 10:02 am
sp_Permalink sp_Print

har läst båda artiklarna nu, och båda har sina fördelar

En riktigt FET fördel med PC är ju att alla PC spel kan spelas på alla datorer

Om jag köper en Konsol för att jag vet att ett grymt spel kommer till det (ex. Halo x), men sen kommer ett annat grymt spel till en annan konsol. Då måste jag helt enkel välja bort ett av spelen, eller köpa två konsoler (och då är man ändå uppe i priset för en bra dator). med en PC kan man spela alla PC spel, så länge datorns hårdvara stöder det

PC'n ger också mer för pengarna. Ett stort urval av program, musik-och-filmredigering och mycket, mycket mer som man inte kan göra ens med den senaste konsolen! Dessutom tycker jag att det är behagligare att spela med mus och tangenbort, speciellt i min favvo genre, FPS.
I den senare artikeln on konsoller nämner man att det är mer "socialt" att spela konsol i en soffa, iställtet för PC vid ett skrivbort. Om påstående om att det är mer socialt nu stämmer, så kan jag säga: HALLÅ! HÖRT TALAS OM TV-OUT?!?!? Det går helt OK att använda sin PC via TV...

PC FTW, KONSOL FTL

maglar
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 114
1076884
September 12, 2006 - 10:24 am
sp_Permalink sp_Print

Spelen till PCs är ofta gjorda för att spelas av en spelare, tvärt emot vad många spel till konsoller är gjorda för. Det är tom så att de plockar bort multiplayer-lägen med en skärm i datorspel, som t ex i NFS-serien. Därför håller jag med om att "konsollspel mer sociala".

Att man kan köra alla PC-spel på alla PCs är ju ingen skillnad mot att man kan köra alla PS2-spel på alla PS2-konsoller. Det är ju fler människor som har en PC, men åas har de flesta inte ett grafikkort som är tillräckligt bra för de nyaste spelen.

Cirap
Member
Medlem
1076887
September 12, 2006 - 10:35 am
sp_Permalink sp_Print

men *host host*, man kan spela många konsollspel på PC också, faktist...

maglar
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 114
1076894
September 12, 2006 - 10:47 am
sp_Permalink sp_Print

Xenomorphed wrote: men *host host*, man kan spela många konsollspel på PC också, faktist...

Eller kanske det är tvärt om?

jensa_morini
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 367
1076950
September 12, 2006 - 1:36 pm
sp_Permalink sp_Print

ja tycker att pc är mkt bättre att spela på. Kontrollen på pc i actionspel är helt oslagbar. Men på men rollspel är bättre med en handkontroll. Finns iofs till datorer med men oftast är det inget att ha.

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
1076956
September 12, 2006 - 2:17 pm
sp_Permalink sp_Print

jensa_morini wrote: ja tycker att pc är mkt bättre att spela på. Kontrollen på pc i actionspel är helt oslagbar. Men på men rollspel är bättre med en handkontroll. Finns iofs till datorer med men oftast är det inget att ha.

FPS: PC
RPG: PC
Äventyr: Konsol
Strategi: PC
Simulator ( bil/flyg) Där står det lika, dock skulle jag nog sattsa på pc då multiplayer oftast är större där.

Så jag kan inte se någon anledning varför en konsol skulle vara bättre.

Hur kan man säga att RPG är bättre på konsol ? Har du någonsin spelat Baldurs Gate eller morrowind på en konsol ?

Edit: Att killen som skrivit det hela klagar på alla bindings man har på ett tangentbord är ju rent ut sagt idiotiskt. Han påstår att han inte kommer ihåg vart alla hans binds ligger, men liksom för helvete ändra dom och skaffa minne.

Bara att ändra så att det passar just dig, med en konsol så brukar det finnas olika layouts men aldrig har jag sett så man kan binda om alla knappar till det man vill ha dom.

Killen verkar ju inte vart med när hjärnorna delades ut alls.

Vharg
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 38
1076962
September 12, 2006 - 2:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har spelat morrowind till både Pc och boxen och jag föredrar faktiskt boxen till det. Baldur's gate (1 och 2) är ju självklart till Pc imo.
Sen fightingspel och också en självklar konsolgenre (dock så finns det väl knappt till Pc).

Och har du aldrig sett att man kan binda om knapparna Death On Wings så behöver du nog spela lite mer konsol 😉

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
1076965
September 12, 2006 - 2:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Vharg wrote: Jag har spelat morrowind till både Pc och boxen och jag föredrar faktiskt boxen till det. Baldur's gate (1 och 2) är ju självklart till Pc imo.
Sen fightingspel och också en självklar konsolgenre (dock så finns det väl knappt till Pc).

Och har du aldrig sett att man kan binda om knapparna Death On Wings så behöver du nog spela lite mer konsol 😉

Har faktiskt inte det, när jag ägde en xbox så var det oftast utvaldra layouts som man fick välja mellan.

Kingsthrone
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 518
1077090
September 12, 2006 - 10:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Och ärligt talat är ju spelen betydligt billigare till PC än till konsol. I artikeln för konsol skriver han att "man kan ju vänta så sjunker spelpriserna" som ett argument för konsol. Ja, men då har ju priset för samma PC-spel sjunkit med dubbelt så mycket under samma tid.

Jag tror de flesta av oss har ett större behov av en dator än en konsol, annars skulle vi ju inte sitta här och skriva på nordichardware. Och då måste man finna ytterligare incitament för att skaffa just en konsol. Visst, det finns vissa spel som är exklusiva för konsolerna, men tänk på att ju färre spel man köper, desto större blir kostnaden för varje spel eftersom man måste ju räkna av konsolinvesteringen per spel också - den är ju bara till för just spel. För PC ska man göra likadant, fast glöm inte att räkna in allt annat du gör under datorns livstid. Jag påstår att datorn vinner med hästlängder åtminstone när det gäller den ekonomiska biten.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 324
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL