April 17, 2005
Mer eller mindre alla som ser på film eller spelar datorspel, inom Science Fiction genren i alla fall, har sett de futuristiska 3D-displayer som visar upp bilden genom att projicera en 3D-bild direkt i luften. Nu verkar det som att den första 3D-displayen verkligen kommit till marknaden genom I02 Technology som lanserat sin HelioDisplay. HelioDisplay använder laser för att skapa 3D-bilder i luften och kan ta emot signaler från datorer, TVn, DVD m.m. Man kan även styra bilderna genom att dra ett finger i 3D-bilden, likt en 3D-mus. Detta är företagets första produktionsmodell och man kommer sälja ett mindre antal enheter, till vad vi förmodar en smärre förmögenhet. Framtidens displayer verkar dock vara här och det ska bli intressant att se hur 3D-displayerna utvecklas.
Jo deras sajt har tydligen gått upp och ner som en jojo vad jag förstått.
Tekniknörd som gillar att träna.
Hehe jag tror inte att du ska vänta på 3D-TV direkt. Det lär inte komma på många år/årtionde. Tror inte tekniken hade lämpat sig så väldigt bra i vanlig användning ännu och samtidigt lär det kosta multum.
Tekniknörd som gillar att träna.
June 28, 2001
jag förstår inte hur det kan vara fysiskt möjligt, eftersom det finns vad jag vet inget sätt att få ljus att stanna i luften, men tydligen har dessa nissar lyckats.
utan att ha läst artikeln skulle jag gissa på att dom har gått runt problemet med att skicka olika färgade laserstrålar i olika riktningar, men det borde ju vara enormt riktningskänslig.
June 28, 2001
Ctrl wrote: Det är inte en variant av den där ång tekniken då ? (hologrammet på tvserien SeaQuest)
hmm, det skulle ju kunna funka, men kan man få laserljuset att stanna vid en viss punkt genom att reglera våglängden om det ens finns inom ljusbegreppet.
Edit: ingen som har kommit in på sidan och kan spara ner den och lägga upp en spegel nånstans ?
November 27, 2003
Mind wrote: [quote=Ctrl]Det är inte en variant av den där ång tekniken då ? (hologrammet på tvserien SeaQuest)
hmm, det skulle ju kunna funka, men kan man få laserljuset att stanna vid en viss punkt genom att reglera våglängden om det ens finns inom ljusbegreppet.
Edit: ingen som har kommit in på sidan och kan spara ner den och lägga upp en spegel nånstans ?
Tja, laser ju en rätt vag besrkrivning tyvärr för att man ska kunna ge något vettigt eller mer utförligt svar tyvärr, men något måste vi ju ha som agerar energibarriär så att färgerna/bilderna kommer fram.
Ljusenergin avtar ju inte heller direkt hur som helst och den mån man kan reglerar våglängden för laser är väldigt lite egentligen, om man nu ska kunna göra det på ett effektivt sätt, men det kan dom ju iofs ha löst. Skulle vara intressant att faktiskt se den för när jag skriver det här har jag fortfarande inte lyckats ta mig in på sidan.
//Andreas
November 27, 2003
AnonymousKiller wrote: [quote=desdecado]Är det inte fel att kalla det för 3d display? Den visar ju 2d...
Har du sett bilder på detta system?
Sidan fungerar nu och huiruvida det är en 3D-display eller inte går ju att diskutera. Det är ju en platt bild som visas, men det är ju direkt i rymden och fritt roterbar med enbart en fingerrörelse.
//Andreas
August 16, 2003
MENVAFAN !!!!!!!!!!!!!!
jag vill verkligen se det där.
tidigare så funkade ju inte sidan alls, men nu kommer jag in, men självklart så finns inte filerna kvar på servern :/
detta påminner lite om när jag laddade ner den där dualview-TV videon i under 0.5 kb/s sen efter 44% så togs filen bort från servern, tur att man har VLC så att man fick se lite i alla fall...
1 Guest(s)