August 22, 2005
3DLabs lade nyligen upp specifikationerna för sitt nya Wildcat Realizm 800. Vi låter specifikationslistan tala för sig själv:
- 2 VPU's med 12 pipelines vardera
- 640 MB GDDR3 på 512 bits minnesinterface
- Pixel Shaders med stöd för FP32
- Vertex Shaders med stöd för FP36 [/list]
Om vi jämför detta med ATi och nVidias senaste slagskepp kan vi se följande:
- 8 fler pipelines än X800XT/6800Ultra
- 384 MB mer minne än X800XT/6800 Ultra*
- 8 bits högre precision än X800 XT
- 4 bits högre precision än X800 XT/6800 Ultra [/list]
* Egentligen bara 128 MB mer eftersom 6800/X800 "inom kort" kommer i 512 MB-varianter.
Galna grejer men tyvärr helt värdelösa om man vill spela spel eftersom drivrutinerna inte alls är gjorda för det. Det ska också bli intressant och se om 3DLabs äntligen fått fart på någon ordentlig metod av Hidden Surface Removal.
May 17, 2004
😮 Hammnade i chock ett tag, trodde att den nya generationens grafikkort skulle bli sönder ätna av en ny uppkomling, sen såg jag att det stod "VPU".. Lär ge prestanda av tusen 😀 nån kanske saknar 3.0 men de klarat har klarat sig fint än så länge, 3an var inte en revolotion precis
May 17, 2004
x-per wrote: Vad är VPU för något?
VPU är svaret på Nvidias GPU (Graphic Processing Unit). VPU står för Visual Processing Unit. GPU och VPU är namnen som nvidia och ati ger på sina chip.
Se VPU på susning: http://susning.nu/VPU
Se GPU på susning: http://susning.nu/GPU
November 29, 2001
Vitamin-C wrote: [quote=x-per]Vad är VPU för något?
VPU är svaret på Nvidias GPU (Graphic Processing Unit). VPU står för Visual Processing Unit. GPU och VPU är namnen som nvidia och ati ger på sina chip.
Se VPU på susning: http://susning.nu/VPU
Se GPU på susning: http://susning.nu/GPU
vill passa på och rätta susning, VPU är 3Dlabs begrepp i grunden, inte ATi, ghey att man inte kan redigera texter där längre, de lämnar ju inte ens någon kontaktinfo för att informera om fel
November 29, 2001
LuckyLuke wrote: Lär juh kosta shortan.... Eller?
När kommer tester nh? 😀
något test lär det nog inte bli för vår del, vi har helt enkelt inte den läsarkretsen (än?)
kortet kommer kosta strax över 20 tusen så så himla farligt är det ju inte (inte för ett profesionellt high end 3d-kort dvs.)
May 28, 2003
UndaC wrote: [quote=LuckyLuke]Lär juh kosta shortan.... Eller?
När kommer tester nh? 😀
något test lär det nog inte bli för vår del, vi har helt enkelt inte den läsarkretsen (än?)
kortet kommer kosta strax över 20 tusen så så himla farligt är det ju inte (inte för ett profesionellt high end 3d-kort dvs.)
NI har juh många mer reggade personer i forumet än tex swec, 64 bitar etc.... NH borde väl ändå vara ett bästa alternativet för grafikkortstillverkare att få visa upp sig på...?
December 7, 2001
LuckyLuke wrote: [quote=UndaC][quote=LuckyLuke]Lär juh kosta shortan.... Eller?
När kommer tester nh? 😀
något test lär det nog inte bli för vår del, vi har helt enkelt inte den läsarkretsen (än?)
kortet kommer kosta strax över 20 tusen så så himla farligt är det ju inte (inte för ett profesionellt high end 3d-kort dvs.)
NI har juh många mer reggade personer i forumet än tex swec, 64 bitar etc.... NH borde väl ändå vara ett bästa alternativet för grafikkortstillverkare att få visa upp sig på...?
nja mer än swec vet ja inte..
November 29, 2001
Blaxxor wrote: [quote=Nyhet]Galna grejer men tyvärr helt värdelösa om man vill spela spel eftersom drivrutinerna inte alls är gjorda för det.
Tänk om dom gjorde spelbara drivrutiner då. Borde inte det kortet sopa banan när det gäller prestanda då ? 🙄
Inte helt säkert, 3Dlabs har visat sig ha värdelös HSR, något som är väldigt viktigt för bra spelprestanda och sedan finns det ju andra faktorer som också väger in.
I vilket fall kommer de inte optimera några drivrutiner för spel inom en överskådlig framtid det är helt enkelt för mycket jobb för ett så pass litet företag.
Creative äger dem nuförtiden och de hade ju kunnat skjuta till pengar men hittills verkar de inte alls sugna.
November 29, 2001
LuckyLuke wrote:
NI har juh många mer reggade personer i forumet än tex swec, 64 bitar etc.... NH borde väl ändå vara ett bästa alternativet för grafikkortstillverkare att få visa upp sig på...?
reggade personer spelar föga roll
medelåldern är ganska låg överlag (jag tror iofs NH har betydligt högre genomsnittsålder än de andra siterna du nämner om man ska döma av diverse publika omröstningar)
folk i den här åldern köper inte profesionella grafikkort för 20 papp
de få som gör det lär läsa specialiserade tidsskrifter och branchtidningar
NH, swe och 64 bits är mer "gaminghårdvara"
nu vet jag att det finns en hel del läsare här som är i branchen men de är helt enkelt för få för att det ska vara lönt för 3dlabs att skicka något
å andra sidan kan de skicka korten till en liten tidning med kanske bara 10 tusen prenumeranter och ändå få mycket större genomslagskraft än vad de fått om de skickat det till oss som har betydligt fler "prenumeranter" än så
November 29, 2001
bloodman wrote: [quote=UndaC][quote=bloodman]då var det inte intressant längre med bara 2.0
hehe varför då, SM3.0 lär inte göra någon vesäntlig skilland på ett bra tag
troligen inte men varför kosta på det så mycket och inte ta med det ?
för att det skulle kräva massvis med fler transistorer, det är krångligt att implementera, det hade betydit ytterligare kostnader, förmodligen började de jobba på kortet innan SM3.0 var riktigt ordentligt framtaget osv.
November 29, 2001
Hmm såg precis i en pressrelease för Realizm 200 (sama teknik fast med bara en VPU) att det står Vertex Shader 2.0/Pixel Shader 3.0 där
it's looking bette rby the minute =)
jag vill ha
ska anställa en hel staff med drivrutinsprogrammerare från ATi och NVidia 😉 så kanske man kan få sig ett gamingkort
1 Guest(s)