April 17, 2005
I skaplig tajming till Sveriges antagande av den nya upphovsrättslagen har man gjort omfattande tillslag mot piratorganisationer världen över. Under gårdagen tillkännagav USAs regering att man slagit till hos piratkopierare i 11 olika länder och bland annat sökt efter kopior av den senaste Star Wars-filmen och andra spel och mjukvara till ett sammanlagt värde av $50 miljoner (390 miljoner kronor). FBI agenter och andra tjänstemän gjorde över 90 genomsökningar och man arresterade fyra personer, beslagtog hundratals datorer och stängde ner åtta stora onlineservrar för piratkopierat material. Tillslagen ska ha varit riktade mot de största piratligorna i världen och privatpersoner lär knappast ha en FBI-agent knackandes på dörren inom en snar framtid.
Källa: MSNBC
Det jag stör mig mest på är att just musikbranschen ofta klagar. Hade man förstått redan för ett par år sedan att nerladdningsbaserad musikförsäljning kunde vara något att satsa på hade den situation vi är i nu aldrig uppstått. Det är jag övertygad om i alla fall. Personligen kan jag absolut köpa nerladdad musik, det ska dock vara bra kvalité (absolut minst 192kpbs, helst 320kbps eller mer) och inte till de priser man fortfarande envisas med att sätta. Att distribuera musik över nätet måste vara mycket billigare än på CD och alltså borde det finnas marginaler att ta på. Men man ska tydligen försöka mjölka ut allting trots att man ser att många inte köper det.
Tekniknörd som gillar att träna.
June 27, 2002
Anton K wrote: Det jag stör mig mest på är att just musikbranschen ofta klagar. Hade man förstått redan för ett par år sedan att nerladdningsbaserad musikförsäljning kunde vara något att satsa på hade den situation vi är i nu aldrig uppstått. Det är jag övertygad om i alla fall. Personligen kan jag absolut köpa nerladdad musik, det ska dock vara bra kvalité (absolut minst 192kpbs, helst 320kbps eller mer) och inte till de priser man fortfarande envisas med att sätta. Att distribuera musik över nätet måste vara mycket billigare än på CD och alltså borde det finnas marginaler att ta på. Men man ska tydligen försöka mjölka ut allting trots att man ser att många inte köper det.
MP3 kan aldrig bli lika bra som cd formatet och varför inte hellr sälja musiken i flac eller åtminstone AAC som är bra mycket bättre komprimering än det värdelösa mp3 formatet.
June 23, 2002
Det är sorgligt hur mycket tid dom lägger ner för att få fast dom stora rlsgrupperna. Ändå kommer dom aldrig lyckas. Det kommer nya grupper och medlemmar hela tiden. Är det inte bättre och bekämpa terrorism istället med all denna energi och jobb dom lägger ner?
Well well, mjo var en del medlemmar från stora grupper som åkte dit, men inte hela grupperna.
EDIT:
Hahahaha läste nyss detta på IDG;
IDG wrote: Materialet som olagligt har kopierats av grupperna sprids dels via fildelningsnätverk, dels säljs det genom kopierade cd och dvd.
Fildelningsnätverk. Ja så kan man ju kalla det. :hehe: :)R 🙄
Dessutom så säljer inte grupperna sina RLS'er. Det är andra som ägnar sig åt sånt som inte har nån anknytning till grupperna. Dom som säljer RLS'er som dom får tag i gratis kan dock gärna åka fast för mig del. Dom gör ändå ingen nytta.
IDG....
Redfaction wrote: [quote=Anton K]Det jag stör mig mest på är att just musikbranschen ofta klagar. Hade man förstått redan för ett par år sedan att nerladdningsbaserad musikförsäljning kunde vara något att satsa på hade den situation vi är i nu aldrig uppstått. Det är jag övertygad om i alla fall. Personligen kan jag absolut köpa nerladdad musik, det ska dock vara bra kvalité (absolut minst 192kpbs, helst 320kbps eller mer) och inte till de priser man fortfarande envisas med att sätta. Att distribuera musik över nätet måste vara mycket billigare än på CD och alltså borde det finnas marginaler att ta på. Men man ska tydligen försöka mjölka ut allting trots att man ser att många inte köper det.
MP3 kan aldrig bli lika bra som cd formatet och varför inte hellr sälja musiken i flac eller åtminstone AAC som är bra mycket bättre komprimering än det värdelösa mp3 formatet.
Nej det säger ju sig självt, men många nöjer sig med typ 320kbps. Jag är en av dem och sen om man ska ha det i ett effektivare format är ju en annan femma. Men då snackar vi om kompabilitet istället.
Tekniknörd som gillar att träna.
Redfaction wrote: [quote=Anton K]Det jag stör mig mest på är att just musikbranschen ofta klagar. Hade man förstått redan för ett par år sedan att nerladdningsbaserad musikförsäljning kunde vara något att satsa på hade den situation vi är i nu aldrig uppstått. Det är jag övertygad om i alla fall. Personligen kan jag absolut köpa nerladdad musik, det ska dock vara bra kvalité (absolut minst 192kpbs, helst 320kbps eller mer) och inte till de priser man fortfarande envisas med att sätta. Att distribuera musik över nätet måste vara mycket billigare än på CD och alltså borde det finnas marginaler att ta på. Men man ska tydligen försöka mjölka ut allting trots att man ser att många inte köper det.
Tittar man på hur många som har MP3-spelare hängande runt halsen så är det nog ett försummbart antal personer som kräver bättre format.
MP3 192kpbs duger bra för mej..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 5, 2005
ilg@dd wrote: [quote=Redfaction][quote=Anton K]Det jag stör mig mest på är att just musikbranschen ofta klagar. Hade man förstått redan för ett par år sedan att nerladdningsbaserad musikförsäljning kunde vara något att satsa på hade den situation vi är i nu aldrig uppstått. Det är jag övertygad om i alla fall. Personligen kan jag absolut köpa nerladdad musik, det ska dock vara bra kvalité (absolut minst 192kpbs, helst 320kbps eller mer) och inte till de priser man fortfarande envisas med att sätta. Att distribuera musik över nätet måste vara mycket billigare än på CD och alltså borde det finnas marginaler att ta på. Men man ska tydligen försöka mjölka ut allting trots att man ser att många inte köper det.
Tittar man på hur många som har MP3-spelare hängande runt halsen så är det nog ett försummbart antal personer som kräver bättre format.
MP3 192kpbs duger bra för mej..
Det tror jag det, de allra flesta anser ju att tex. Brittney Spears "duooOOouuger". Inte för att jag har något emot MP3, jag lyssnar ofta på 128 "MP3-radio", men jag skulle aldrig få för mig att betala för sådan usel kvalite.
April 26, 2003
April 23, 2003
Zeth wrote: Har de verkligen ingenting bättre för sig. Ta fast Al Qaida medlemmar eller liknande i stället. Eller har de satt högsta prioritering på piratorganisationer, skrattretande.
FBI har ju troligen mängder med avdelningar .. någon har väl hand om "internet security" och någon om anti-terrorism, så det är ju inte konstigt att sånt här sker.
1 Guest(s)