Världsomfattande raid mot piratorganisationer|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Världsomfattande raid mot piratorganisationer
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 1, 2005 - 9:05 am
sp_Permalink sp_Print

I skaplig tajming till Sveriges antagande av den nya upphovsrättslagen har man gjort omfattande tillslag mot piratorganisationer världen över. Under gårdagen tillkännagav USAs regering att man slagit till hos piratkopierare i 11 olika länder och bland annat sökt efter kopior av den senaste Star Wars-filmen och andra spel och mjukvara till ett sammanlagt värde av $50 miljoner (390 miljoner kronor). FBI agenter och andra tjänstemän gjorde över 90 genomsökningar och man arresterade fyra personer, beslagtog hundratals datorer och stängde ner åtta stora onlineservrar för piratkopierat material. Tillslagen ska ha varit riktade mot de största piratligorna i världen och privatpersoner lär knappast ha en FBI-agent knackandes på dörren inom en snar framtid.

Källa: MSNBC

Avatar
BloodMan
Member
Medlem
Forum Posts: 5990
Member Since:
May 21, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
914284
July 1, 2005 - 9:28 am
sp_Permalink sp_Print

tja det är egentligen rätt åt dom, kan tänka mig det är såna rls grupper de tog fast.

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
Member Since:
June 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
914287
July 1, 2005 - 9:38 am
sp_Permalink sp_Print

Skulle de sänka priser så vanliga svenssons har råd att köpa i den takt man avverkar pel och filmer så skulle det ju minska och de skulle sälja betydligt mer. men sånt fattar de inte.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
Member Since:
November 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
914302
July 1, 2005 - 10:06 am
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: Skulle de sänka priser så vanliga svenssons har råd att köpa i den takt man avverkar pel och filmer så skulle det ju minska och de skulle sälja betydligt mer. men sånt fattar de inte.

Nä, det e bättre att lägga massor av pengar på att jaga folk 👿

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
914316
July 1, 2005 - 10:41 am
sp_Permalink sp_Print

Det jag stör mig mest på är att just musikbranschen ofta klagar. Hade man förstått redan för ett par år sedan att nerladdningsbaserad musikförsäljning kunde vara något att satsa på hade den situation vi är i nu aldrig uppstått. Det är jag övertygad om i alla fall. Personligen kan jag absolut köpa nerladdad musik, det ska dock vara bra kvalité (absolut minst 192kpbs, helst 320kbps eller mer) och inte till de priser man fortfarande envisas med att sätta. Att distribuera musik över nätet måste vara mycket billigare än på CD och alltså borde det finnas marginaler att ta på. Men man ska tydligen försöka mjölka ut allting trots att man ser att många inte köper det.

zeth
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 555
Member Since:
January 21, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
914317
July 1, 2005 - 10:45 am
sp_Permalink sp_Print

Har de verkligen ingenting bättre för sig. Ta fast Al Qaida medlemmar eller liknande i stället. Eller har de satt högsta prioritering på piratorganisationer, skrattretande.

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
Member Since:
June 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
914320
July 1, 2005 - 10:47 am
sp_Permalink sp_Print

Anton K wrote: Det jag stör mig mest på är att just musikbranschen ofta klagar. Hade man förstått redan för ett par år sedan att nerladdningsbaserad musikförsäljning kunde vara något att satsa på hade den situation vi är i nu aldrig uppstått. Det är jag övertygad om i alla fall. Personligen kan jag absolut köpa nerladdad musik, det ska dock vara bra kvalité (absolut minst 192kpbs, helst 320kbps eller mer) och inte till de priser man fortfarande envisas med att sätta. Att distribuera musik över nätet måste vara mycket billigare än på CD och alltså borde det finnas marginaler att ta på. Men man ska tydligen försöka mjölka ut allting trots att man ser att många inte köper det.

MP3 kan aldrig bli lika bra som cd formatet och varför inte hellr sälja musiken i flac eller åtminstone AAC som är bra mycket bättre komprimering än det värdelösa mp3 formatet.

Avatar
macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
Member Since:
June 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
914325
July 1, 2005 - 10:51 am
sp_Permalink sp_Print

Det är sorgligt hur mycket tid dom lägger ner för att få fast dom stora rlsgrupperna. Ändå kommer dom aldrig lyckas. Det kommer nya grupper och medlemmar hela tiden. Är det inte bättre och bekämpa terrorism istället med all denna energi och jobb dom lägger ner?

Well well, mjo var en del medlemmar från stora grupper som åkte dit, men inte hela grupperna.

EDIT:
Hahahaha läste nyss detta på IDG;

IDG wrote: Materialet som olagligt har kopierats av grupperna sprids dels via fildelningsnätverk, dels säljs det genom kopierade cd och dvd.

Fildelningsnätverk. Ja så kan man ju kalla det. :hehe: :)R 🙄
Dessutom så säljer inte grupperna sina RLS'er. Det är andra som ägnar sig åt sånt som inte har nån anknytning till grupperna. Dom som säljer RLS'er som dom får tag i gratis kan dock gärna åka fast för mig del. Dom gör ändå ingen nytta.
IDG....

roxerthedead
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 569
Member Since:
June 16, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
914328
July 1, 2005 - 10:54 am
sp_Permalink sp_Print

Var det därför de kom och tog min dator och mina 7 serverdatorer 😮

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
914354
July 1, 2005 - 11:43 am
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: [quote=Anton K]Det jag stör mig mest på är att just musikbranschen ofta klagar. Hade man förstått redan för ett par år sedan att nerladdningsbaserad musikförsäljning kunde vara något att satsa på hade den situation vi är i nu aldrig uppstått. Det är jag övertygad om i alla fall. Personligen kan jag absolut köpa nerladdad musik, det ska dock vara bra kvalité (absolut minst 192kpbs, helst 320kbps eller mer) och inte till de priser man fortfarande envisas med att sätta. Att distribuera musik över nätet måste vara mycket billigare än på CD och alltså borde det finnas marginaler att ta på. Men man ska tydligen försöka mjölka ut allting trots att man ser att många inte köper det.

MP3 kan aldrig bli lika bra som cd formatet och varför inte hellr sälja musiken i flac eller åtminstone AAC som är bra mycket bättre komprimering än det värdelösa mp3 formatet.

Nej det säger ju sig självt, men många nöjer sig med typ 320kbps. Jag är en av dem och sen om man ska ha det i ett effektivare format är ju en annan femma. Men då snackar vi om kompabilitet istället.

Avatar
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
Member Since:
August 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
914425
July 1, 2005 - 1:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: [quote=Anton K]Det jag stör mig mest på är att just musikbranschen ofta klagar. Hade man förstått redan för ett par år sedan att nerladdningsbaserad musikförsäljning kunde vara något att satsa på hade den situation vi är i nu aldrig uppstått. Det är jag övertygad om i alla fall. Personligen kan jag absolut köpa nerladdad musik, det ska dock vara bra kvalité (absolut minst 192kpbs, helst 320kbps eller mer) och inte till de priser man fortfarande envisas med att sätta. Att distribuera musik över nätet måste vara mycket billigare än på CD och alltså borde det finnas marginaler att ta på. Men man ska tydligen försöka mjölka ut allting trots att man ser att många inte köper det.

MP3 kan aldrig bli lika bra som cd formatet och varför inte hellr sälja musiken i flac eller åtminstone AAC som är bra mycket bättre komprimering än det värdelösa mp3 formatet.

Tittar man på hur många som har MP3-spelare hängande runt halsen så är det nog ett försummbart antal personer som kräver bättre format.
MP3 192kpbs duger bra för mej..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Oven
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 91
Member Since:
February 5, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
914478
July 1, 2005 - 4:00 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Redfaction][quote=Anton K]Det jag stör mig mest på är att just musikbranschen ofta klagar. Hade man förstått redan för ett par år sedan att nerladdningsbaserad musikförsäljning kunde vara något att satsa på hade den situation vi är i nu aldrig uppstått. Det är jag övertygad om i alla fall. Personligen kan jag absolut köpa nerladdad musik, det ska dock vara bra kvalité (absolut minst 192kpbs, helst 320kbps eller mer) och inte till de priser man fortfarande envisas med att sätta. Att distribuera musik över nätet måste vara mycket billigare än på CD och alltså borde det finnas marginaler att ta på. Men man ska tydligen försöka mjölka ut allting trots att man ser att många inte köper det.

MP3 kan aldrig bli lika bra som cd formatet och varför inte hellr sälja musiken i flac eller åtminstone AAC som är bra mycket bättre komprimering än det värdelösa mp3 formatet.

Tittar man på hur många som har MP3-spelare hängande runt halsen så är det nog ett försummbart antal personer som kräver bättre format.
MP3 192kpbs duger bra för mej..

Det tror jag det, de allra flesta anser ju att tex. Brittney Spears "duooOOouuger". Inte för att jag har något emot MP3, jag lyssnar ofta på 128 "MP3-radio", men jag skulle aldrig få för mig att betala för sådan usel kvalite.

Friamannen
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 183
Member Since:
April 26, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
915050
July 3, 2005 - 2:09 am
sp_Permalink sp_Print

Jag är för materialistisk för att klar av att mitt musikarkiv endast består av data. Ger hellre en tjuga extra för ett album där jag får skiva och fodral istället för att betala mindre för att istället få det i filer.

Avatar
POE
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1136
Member Since:
April 23, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
915184
July 3, 2005 - 1:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Zeth wrote: Har de verkligen ingenting bättre för sig. Ta fast Al Qaida medlemmar eller liknande i stället. Eller har de satt högsta prioritering på piratorganisationer, skrattretande.

FBI har ju troligen mängder med avdelningar .. någon har väl hand om "internet security" och någon om anti-terrorism, så det är ju inte konstigt att sånt här sker.

Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1131
Member Since:
February 16, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
915286
July 3, 2005 - 5:01 pm
sp_Permalink sp_Print

ang nedladdningsbar musik.. om en låt kostar 9,90kr och jag vill göra ett eget album med 17låtar så kostar det 168,3 och då får jag inte ens med fodral och omslag så det är ganska bortkastade pengar enligt mig, jag tycker att nedladdningsbar musik ska kosta 2-5kr MAX.

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
Member Since:
May 1, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
915636
July 4, 2005 - 4:34 pm
sp_Permalink sp_Print

puh! vilken tur att man va på semester då :p

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 50
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL