August 22, 2005
Jag tänkte lägga upp en liten varning till alla er som äger ett grafikkort byggt av någon annan än nVidia. Konami släppte nyligen en PC-version av Xbox-spelet Metal Gear Solid 2 Substance. Eftersom Xboxen har ett grafikkort som är en blandning mellan GeForce3 och 4 ter det sig ganska naturligt att spelet är mest optimerat för just nVidias kort. Konami har dock varit slöa nog allt fullkomligt ignorera alla andra grafikkortstillverkare.
Kort sagt: ett par miljoner människor kan inte spela Metal Gear Solid 2 på sin PC.
Personligen kilade jag nyss ut och köpte spelet, och visst läser man noga så står det faktiskt på baksidan att spelet bara fungerar med nVidias grafikkort.
Vi vet att ATi har tagit tag i saken och att den nu jobbas för fullt på både en patch till spelet och en uppdaterad drivrutin. Hur det ligger till med andra tillverkare har vi ingen koll på ännu tyvärr.
Resultatet av MGS2 och ett Radeonkort kan ni se här.
Riktigt ururselt gjort av Konami om ni frågar oss.
August 10, 2001
Jag har testat spelet på mitt Radeon 9700 Pro kort och grafiken blev ju inte så illa som screenshottet direkt. Det såg lite märkligt ut i spelet men jag vet inte om det skulle vara lite så där "manga grafik" aktigt med "flit". Jag kör med Catalyst 3.2 samt DirectX 9.0a
Att sedan spelet var en så dålig portning så det inte gick att spela (kontrollerna sög enligt min mening) är ju en helt annan sak
November 29, 2001
McKinley wrote: Uselt men jag tycker Konami får skylla sig själva till intäkter som uteblir från RADEON-ägarna.
Joo, men tänk på alla som som springit runt o väntat på deat spelet. 🙂
Typ som om GTA Vice City kommer ut o så står det i typnsnitss storlek 0.2 på baksidan "funkar bara med ATis grafikkort"
så jäkla illa, de hade ju fått smälla på en fet nvidia logga om det nu är så här
ang. bilden så lyckades jag få det lite bättre (så man kunde urskilja vad saker va) men det ser ju fortfarande riktigt jävligt ut o är ospelbart
November 29, 2001
boogey wrote: hmmm... har nVidia något finger med i spelet kanske???
Skulle inte tro det faktiskt. Det handlar nog bara om att Konami är urursla på att göra PC-spel, precis som Capcom.
De gör riktigt "smutsiga" portar direkt från konsollversionerna.
Och eftersom detta spelet kommer från en nvidia-plattform så är det ju inte helt oväntat att det funkar bäst med just deras kort.
February 13, 2002
Inte så bra bild enligt mig 😀
Som tur va äger jag ett nvidia ändå
men jag hade blivit halvsur om det stod
t.ex "endast för ATI" på Gta Vice City..
Förrsten.. När jag har min hand 1cm över
grafikkortet känner jag ganska het luft.. Lådan
är väldigt sval och det sitter en 50mm fläkt på graffe
kortets "undersida", kan jag bara sätta på en 80mm rätt
på översidan? isåfall; ska jag ha uppåtblås (skjuta ifrån den
varma luften) eller neråtblås ("skjuta" sval luft på graffekortet),
tack för svar 😛
April 25, 2003
Agathorn wrote: Jag har testat spelet på mitt Radeon 9700 Pro kort och grafiken blev ju inte så illa som screenshottet direkt. Det såg lite märkligt ut i spelet men jag vet inte om det skulle vara lite så där "manga grafik" aktigt med "flit". Jag kör med Catalyst 3.2 samt DirectX 9.0a
Att sedan spelet var en så dålig portning så det inte gick att spela (kontrollerna sög enligt min mening) är ju en helt annan sak
precis vad jag skulle säga.... har inga större problem med spelet förutom att det ser lite lustigt ut med färgerna (precis som spelet var gjort för 32bitars men man kör på 16bitars)
här är bilden från spelet, det är lite ljusare här eftersom jag precis sprungit in... problemet syns tydligt här.
och en här är en annan lite färgladare
2 Guest(s)