April 17, 2005
Peltiers har det varit mycket tyst om de senaste åren efter att man haft sin storhetsperiod i början av sekelskiftet. Vattenkylning och peltiers var länge den mer extrema kylningslösningen för överklockare men på senare tid har användandet av peltiers trappats ner ordentligt. Vattenkylning finns kvar men nästa steg är för många en kompressorkylare som oftast ger bättre kylning än peltierlösningar. Peltiers är dock mycket billigare än kompressorkylare och Wintsch Labs är ett företag som fortfarande tror på peltiers för processorkylning.
På HardOCP har man testat en av deras kombinerade vattenblock/peltier-system vid namn Arctic Web 437W. Som namnet avslöjar handlar det om ett vattenblock parat med en riktigt kraftig peltier på hela 437W. Här handlar det med andra ord om en redig peltier och på HardOCP har man undersökt hur detta kit klarar av att kyla en het Pentium 4 Extreme Edition processor. En intressant artikel för dem som är intresserade av färdiga peltierlösningar med andra ord.
[Image Can Not Be Found]
August 16, 2003
Poontus wrote: hur fungerar den där grejen? altså, förbrukar själva kylningen 437W? eller kan den avleda värme från en processor som förbrukar som mest 437W ?
Edit: upptäckte att det fanns massor med info på sidan.
desvärre har jag inte tid att läsa igenom det där nu då jag vill åka och hämta lite datordelar som ligger och väntar på mig 😀
1 Guest(s)