Vattenkylning på alla high-end grafikkort i framtiden?|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vattenkylning på alla high-end grafikkort i framtiden?
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 4, 2005 - 2:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Enligt Scott Herkelman, grundare och vd vid grafikkortstillverkaren BFG, kan framtidens high-end grafikkort komma att kräva vattenkylning eller liknande kyltekniker för att fungera tillfredsställande. Den ökade värmeutvecklingen hos grafikkort kommer kräva nya metoder än vanlig luftkylning enligt Herkelman, något vi redan börjat se då tillverkare som Gainward redan lanserat grafikkort med vattenkylning. Vi är inte särskilt förvånade över detta uttalande och hur det än blir i framtiden är det helt klart att dagens luftkylare sjunger på sista versen när vi ser dem paras ihop med marknadens high-end grafikkort.

Källa: TechSpot

Avatar
BloodMan
Member
Medlem
Forum Posts: 5990
Member Since:
May 21, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
915618
July 4, 2005 - 2:52 pm
sp_Permalink sp_Print

då kan dom sluta göra grafikkort, det kommer aldrig gå att övertala alla att gå över till vattenkylning. De kanske får komma på andra lösningar än grafikkort som förbrukar lika mycket ström som en jävla mikro eller nåt.

Vattenkylning är mera risk än luft, det finns risk för läckage på hårdvara å annat kul som kan förstöra hela system om det vill sig illa. Så bara för att jag vill ha ett bra grafikkort i framtiden så ska ja tvinga mig på vattenkylning ? nej aldrig i livet.

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
Member Since:
May 1, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
915650
July 4, 2005 - 4:55 pm
sp_Permalink sp_Print

hmmm, inga problem. Hade ändå tänkt skaffa mig vattenkylning såsmåningom 🙂

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
915676
July 4, 2005 - 5:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Nanoteks flytande metall kanske kan få lite fäste och sen kanske vi kan utveckla den lite så den faktiskt blir riktigt effektiv.

//Andreas

Fire
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 161
Member Since:
December 26, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
915679
July 4, 2005 - 6:04 pm
sp_Permalink sp_Print

BloodMan wrote: då kan dom sluta göra grafikkort, det kommer aldrig gå att övertala alla att gå över till vattenkylning. De kanske får komma på andra lösningar än grafikkort som förbrukar lika mycket ström som en j**la mikro eller nåt.

Vattenkylning är mera risk än luft, det finns risk för läckage på hårdvara å annat kul som kan förstöra hela system om det vill sig illa. Så bara för att jag vill ha ett bra grafikkort i framtiden så ska ja tvinga mig på vattenkylning ? nej aldrig i livet.

Smällar man kanske måste ta om man ska ligga på highend sidan, inte många som har det värsta precis och oftast e den skaran redan så insatta i datorer så d kan "stå ut med det".

Det e vad jag tror , jag har haft funderingar länge att byta till vattenkylning. Ang. att det kan börja läka, visst om du e jävligt klantig så kanske du lyckas fixa läckage. Ska rätt mycket till att det börjar läcka.

Sen om luftkylning är så värst mycket säkrare, fläktar som torkar ut och stannar eller damm som stoppar upp luftflödet etc så grejerna blir för varma.

Om vattenkylning blir mer standard så e det ju bara hoppas på lägre pris på vattenkylningspaket. 🙂

Avatar
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
915716
July 4, 2005 - 7:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Nanoteks flytande metall kanske kan få lite fäste och sen kanske vi kan utveckla den lite så den faktiskt blir riktigt effektiv.

//Andreas

Föredrar klart den lösningen före vatten, då alla knappast kommer skaffa sig vatten, har faktiskt lite svårt att tänka mig en Dell med vattenkylning. 🙂

Avatar
Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
August 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
915719
July 4, 2005 - 7:36 pm
sp_Permalink sp_Print

BloodMan wrote: då kan dom sluta göra grafikkort, det kommer aldrig gå att övertala alla att gå över till vattenkylning. De kanske får komma på andra lösningar än grafikkort som förbrukar lika mycket ström som en j**la mikro eller nåt.

Vattenkylning är mera risk än luft, det finns risk för läckage på hårdvara å annat kul som kan förstöra hela system om det vill sig illa. Så bara för att jag vill ha ett bra grafikkort i framtiden så ska ja tvinga mig på vattenkylning ? nej aldrig i livet.

då kanske du inte ska köpa grafikkort för 3-6'000kr och kanske nöja dig med ett för 500-2000 kr ?
om man följer anvisningarna och monterar dit slangar och sådant som man ska så är risken för läckage minimal

jag tror att risken för att luftkylda komponenter gårsönder av värme är större än att komponenterna blir vattenskadade

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
Member Since:
December 25, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
915754
July 4, 2005 - 8:26 pm
sp_Permalink sp_Print

och så kommer vi ihåg att använda avjoniserat vatten så att datorn inte kortsluts när/om det läcker

Tempel
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 203
Member Since:
May 15, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
915768
July 4, 2005 - 8:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Fire wrote:
Det e vad jag tror , jag har haft funderingar länge att byta till vattenkylning. Ang. att det kan börja läka, visst om du e jävligt klantig så kanske du lyckas fixa läckage. Ska rätt mycket till att det börjar läcka.

Sen om luftkylning är så värst mycket säkrare, fläktar som torkar ut och stannar eller damm som stoppar upp luftflödet etc så grejerna blir för varma.

Om vattenkylning blir mer standard så e det ju bara hoppas på lägre pris på vattenkylningspaket. 🙂

Om en fläkt stannar fine, systemet går ner... Om en slang brister, oupps, vi råkade kortsluta lite prylar så jo luftkylning är så mycket säkrare.. dock rätt så ineffektiv i förhållande till vattenkylning så hade det inte varit några problem med vattenkylning så hade vi redan haft det.

Avatar
Terho
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1353
Member Since:
February 13, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
915786
July 4, 2005 - 9:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Ööööö jag ser vatten system som mycket säkra. OM man bygger de säkert. Håller själv och bygger en vattenkyld burk utan fläktar som som ska kyla allt. Har byggt ca 50 system med vatten och ingen har haft problem.

twnpxl
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1176
Member Since:
April 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
915790
July 4, 2005 - 9:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Först ska priset döda datorn som spelkonsol. Det tror jag på. Om nu grafikkorten ska bli vattenkylda så kräver datorn omsorg som ett gäng akvariefiskar. Då dör datorn av det istället.

PS3 here I come.

Avatar
WIRN
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 520
Member Since:
October 26, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
915819
July 4, 2005 - 10:50 pm
sp_Permalink sp_Print

BloodMan wrote: då kan dom sluta göra grafikkort, det kommer aldrig gå att övertala alla att gå över till vattenkylning. De kanske får komma på andra lösningar än grafikkort som förbrukar lika mycket ström som en j**la mikro eller nåt.

Vattenkylning är mera risk än luft, det finns risk för läckage på hårdvara å annat kul som kan förstöra hela system om det vill sig illa. Så bara för att jag vill ha ett bra grafikkort i framtiden så ska ja tvinga mig på vattenkylning ? nej aldrig i livet.

Artikeln handlar inte om att ALLa ska gå över till vattenkylning utan endast hi-end-konsumenterna

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
Member Since:
September 12, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
915846
July 4, 2005 - 11:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Twin_Pixel wrote: Först ska priset döda datorn som spelkonsol. Det tror jag på. Om nu grafikkorten ska bli vattenkylda så kräver datorn omsorg som ett gäng akvariefiskar. Då dör datorn av det istället.

PS3 here I come.

Tja...herr dubbelpixel förnekar sig inte.
Jag säger bara...vissa macar skulle allt behöva vattenkylning för att reducera oljudet som produceras. 😉

Jag tänker bland annat på hårtorken/vindtunneln och det är inte den enda modellen skulle behöva bättre och tystare kylning.

twnpxl
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1176
Member Since:
April 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
915860
July 5, 2005 - 12:09 am
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: [quote=Twin_Pixel]Först ska priset döda datorn som spelkonsol. Det tror jag på. Om nu grafikkorten ska bli vattenkylda så kräver datorn omsorg som ett gäng akvariefiskar. Då dör datorn av det istället.

PS3 here I come.

Tja...herr dubbelpixel förnekar sig inte.
Jag säger bara...vissa macar skulle allt behöva vattenkylning för att reducera oljudet som produceras. 😉

Jag tänker bland annat på hårtorken/vindtunneln och det är inte den enda modellen skulle behöva bättre och tystare kylning.

Vad yrar du om? Grafikkort och Macar? :O

Fire
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 161
Member Since:
December 26, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
915917
July 5, 2005 - 8:18 am
sp_Permalink sp_Print

Tempel wrote:
Om en fläkt stannar fine, systemet går ner... Om en slang brister, oupps, vi råkade kortsluta lite prylar så jo luftkylning är så mycket säkrare..

Öööh, om fläkten stannar = att grafikkortet dör. Verkade rätt standard på Powercolor 9800 pro grafikkortet hörde jag (med standard kylning). 😛

twnpxl
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1176
Member Since:
April 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
915920
July 5, 2005 - 8:31 am
sp_Permalink sp_Print

Fire wrote: [quote=Tempel] Om en fläkt stannar fine, systemet går ner... Om en slang brister, oupps, vi råkade kortsluta lite prylar så jo luftkylning är så mycket säkrare..

Öööh, om fläkten stannar = att grafikkortet dör. Verkade rätt standard på Powercolor 9800 pro grafikkortet hörde jag (med standard kylning). 😛

Inte i min server laugh
Den stannade så jag plockade bort den. Sen stannade nordbryggan också, så jag tog bort den med. Fungerar lika bra utan. 🙂

Avatar
Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
August 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
915921
July 5, 2005 - 8:31 am
sp_Permalink sp_Print

Fire wrote: [quote=Tempel] Om en fläkt stannar fine, systemet går ner... Om en slang brister, oupps, vi råkade kortsluta lite prylar så jo luftkylning är så mycket säkrare..

Öööh, om fläkten stannar = att grafikkortet dör. Verkade rätt standard på Powercolor 9800 pro grafikkortet hörde jag (med standard kylning). 😛

palla att köra standardkylning på ett 9800 Pro, som att be om att den ska gå sönder, den är ju redan för varm oklockad

luiga
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 47
Member Since:
November 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
915923
July 5, 2005 - 8:32 am
sp_Permalink sp_Print

Twin_Pixel wrote: [quote=skiroy]Tja...herr dubbelpixel förnekar sig inte. Jag säger bara...vissa macar skulle allt behöva vattenkylning för att reducera oljudet som produceras. 😉
Jag tänker bland annat på hårtorken/vindtunneln och det är inte den enda modellen skulle behöva bättre och tystare kylning.

Vad yrar du om? Grafikkort och Macar? :O

Nya G5-powermacarna har ju vattenkylning på prollen, så oftast är det just grafikkortet som väsnas på dem, och Nvidia är väl vanligast på just Macar har jag för mig. På kontorsdatorn har jag iofs bara Nvidia 5200 som inte väsnas särskilt mycket, men de som spelar på sin Mac har ju ofta 6800-serien som låter rätt bra. Jag tycker faktiskt att vattenkylning, alternativt metallkylning, snart borde vara standard i alla datorlådor som säljs, så får vi tyst på eländet. Fattar inte att en dator måste väsnas så mycket som den gör.

twnpxl
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1176
Member Since:
April 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
915924
July 5, 2005 - 8:38 am
sp_Permalink sp_Print

luiga wrote: [quote=Twin_Pixel][quote=skiroy]Tja...herr dubbelpixel förnekar sig inte. Jag säger bara...vissa macar skulle allt behöva vattenkylning för att reducera oljudet som produceras. 😉
Jag tänker bland annat på hårtorken/vindtunneln och det är inte den enda modellen skulle behöva bättre och tystare kylning.

Vad yrar du om? Grafikkort och Macar? :O

Nya G5-powermacarna har ju vattenkylning på prollen, så oftast är det just grafikkortet som väsnas på dem, och Nvidia är väl vanligast på just Macar har jag för mig. På kontorsdatorn har jag iofs bara Nvidia 5200 som inte väsnas särskilt mycket, men de som spelar på sin Mac har ju ofta 6800-serien som låter rätt bra. Jag tycker faktiskt att vattenkylning, alternativt metallkylning, snart borde vara standard i alla datorlådor som säljs, så får vi tyst på eländet. Fattar inte att en dator måste väsnas så mycket som den gör.

Kanske så han menar. Hans reply var iallafall helt obegriplig. Kändes mest som en troll, men jag orkar inga fler Mac vs PC-diskussioner - har ett jobb att sköta, en flickvän att klappa på och ett nytt spel att varva. 😉

Ett alternativ vore förstås att göra bättre grafikprocessorer som inte avger så mycket spillvärme och därmed inte behöver kylas.

luiga
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 47
Member Since:
November 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
915977
July 5, 2005 - 11:25 am
sp_Permalink sp_Print

Twin_Pixel wrote: Ett alternativ vore förstås att göra bättre grafikprocessorer som inte avger så mycket spillvärme och därmed inte behöver kylas.

Absolut, fast det är nog svårt att göra sådana med bibehållen prestanda. Hur som helst vill alltid några dra dem snabbare än de är gjorda och då behövs kylning hur som helst.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 61
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL