Vattenkylning på alla high-end grafikkort i framtiden?|Page 2|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vattenkylning på alla high-end grafikkort i framtiden?
skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
Member Since:
September 12, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
915993
July 5, 2005 - 12:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Twin_Pixel wrote: [quote=luiga][quote=Twin_Pixel][quote=skiroy]Tja...herr dubbelpixel förnekar sig inte. Jag säger bara...vissa macar skulle allt behöva vattenkylning för att reducera oljudet som produceras. 😉
Jag tänker bland annat på hårtorken/vindtunneln och det är inte den enda modellen skulle behöva bättre och tystare kylning.

Vad yrar du om? Grafikkort och Macar? :O

Nya G5-powermacarna har ju vattenkylning på prollen, så oftast är det just grafikkortet som väsnas på dem, och Nvidia är väl vanligast på just Macar har jag för mig. På kontorsdatorn har jag iofs bara Nvidia 5200 som inte väsnas särskilt mycket, men de som spelar på sin Mac har ju ofta 6800-serien som låter rätt bra. Jag tycker faktiskt att vattenkylning, alternativt metallkylning, snart borde vara standard i alla datorlådor som säljs, så får vi tyst på eländet. Fattar inte att en dator måste väsnas så mycket som den gör.

Kanske så han menar. Hans reply var iallafall helt obegriplig. Kändes mest som en troll, men jag orkar inga fler Mac vs PC-diskussioner - har ett jobb att sköta, en flickvän att klappa på och ett nytt spel att varva. 😉

Ett alternativ vore förstås att göra bättre grafikprocessorer som inte avger så mycket spillvärme och därmed inte behöver kylas.

Precis så jag menade med tanke på luigas inlägg.

Troll...var får du det ifrån ? Med tanke på dina tidigare inlägg och ditt mactalibanism så låg det säkert nära till hands att du skulle börja sparka igång den diskussionen. 😉

twnpxl
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1176
Member Since:
April 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
916096
July 5, 2005 - 3:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Mogen admin, ärligt talat.

Nåja, det har ju att göra med hårdvara, oavsett om det är wintel, mac eller linux...

Jag tror på att utveckla effektivare chips istället. Kan man reducera PS2:ans storlek med 75 procent och dessutom spela dem bärbart på PSP så kan man fortsätta samma spår i utvecklingen.

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
916155
July 5, 2005 - 5:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Tempel wrote: Om en slang brister, oupps, vi råkade kortsluta lite prylar

Är du så dum att du använder vanligt vatten och inte avjonat så får du skylla dig själv. 😛

Trodde det var en sådan fundemental kunskap att man ska använda avjonat eftersom det inte leder ström. 😉

//Andreas

Fire
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 161
Member Since:
December 26, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
916235
July 5, 2005 - 7:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Twin_Pixel wrote: Mogen admin, ärligt talat.

Nåja, det har ju att göra med hårdvara, oavsett om det är wintel, mac eller linux...

Jag tror på att utveckla effektivare chips istället. Kan man reducera PS2:ans storlek med 75 procent och dessutom spela dem bärbart på PSP så kan man fortsätta samma spår i utvecklingen.

HAHAHA, ja men det var 3-4 år efter typ, så du menar att de borde ha utvecklat vidare i 4 år istället för att släppa som den var från början?

Jag förstår inte din logik, plus gillar du inte tempen så tar man ett annat kort än highend kort. Så enkelt är det.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
Member Since:
September 12, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
916397
July 5, 2005 - 11:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Twin_Pixel wrote: Mogen admin, ärligt talat.

/me skakar på huvudet.

Det uttalandet får stå för dig.

twnpxl
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1176
Member Since:
April 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
916967
July 6, 2005 - 10:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Fire wrote: [quote=Twin_Pixel]Mogen admin, ärligt talat.

Nåja, det har ju att göra med hårdvara, oavsett om det är wintel, mac eller linux...

Jag tror på att utveckla effektivare chips istället. Kan man reducera PS2:ans storlek med 75 procent och dessutom spela dem bärbart på PSP så kan man fortsätta samma spår i utvecklingen.

HAHAHA, ja men det var 3-4 år efter typ, så du menar att de borde ha utvecklat vidare i 4 år istället för att släppa som den var från början?

Jag förstår inte din logik, plus gillar du inte tempen så tar man ett annat kort än highend kort. Så enkelt är det.

Nej, utan det var mest ett exempel på hur snabbt utvecklingen går framåt. Mobiltelefonmarknaden är också ett sådant. Det verkar helt enkelt bara vara jävligt kortat att komplicera saker och ting när det _egentligen_ inte behövs, för jag vägrar tro att det gör det.

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
Member Since:
May 1, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
916989
July 6, 2005 - 10:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Tempel]Om en slang brister, oupps, vi råkade kortsluta lite prylar

Är du så dum att du använder vanligt vatten och inte avjonat så får du skylla dig själv. 😛

Trodde det var en sådan fundemental kunskap att man ska använda avjonat eftersom det inte leder ström. 😉

//Andreas

Kan man verkligen avjona vatten helt och hållet?

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
917429
July 7, 2005 - 5:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Black_light wrote: [quote=Delph1][quote=Tempel]Om en slang brister, oupps, vi råkade kortsluta lite prylar

Är du så dum att du använder vanligt vatten och inte avjonat så får du skylla dig själv. 😛

Trodde det var en sådan fundemental kunskap att man ska använda avjonat eftersom det inte leder ström. 😉

//Andreas

Kan man verkligen avjona vatten helt och hållet?

Javisst, men det kostar. Du kan dock avjona det till sådan grad att det inte kommer kortsluta till en hyfsat billig peng.

//Andreas

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
Member Since:
May 1, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
917483
July 7, 2005 - 6:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Black_light][quote=Delph1][quote=Tempel]Om en slang brister, oupps, vi råkade kortsluta lite prylar

Är du så dum att du använder vanligt vatten och inte avjonat så får du skylla dig själv. 😛

Trodde det var en sådan fundemental kunskap att man ska använda avjonat eftersom det inte leder ström. 😉

//Andreas

Kan man verkligen avjona vatten helt och hållet?

Javisst, men det kostar. Du kan dock avjona det till sådan grad att det inte kommer kortsluta till en hyfsat billig peng.

//Andreas

Ok, vart kan man köpa hlet avjonat vatten och "halvt" avjonat vatten? Och vad kostar grejorna?

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
917512
July 7, 2005 - 7:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Black_light wrote: Ok, vart kan man köpa hlet avjonat vatten och "halvt" avjonat vatten? Och vad kostar grejorna?

Jag hämtade gratis på reningsverket och det är så rent som det kan bli utan att man tar till riktigt finlir 😉

Det är inte enkelt att få tag på dock. Man kan göra själv dock om man hostar upp lite pengar för ett reverse osmose-system, eller bygger någon mindre avancerad destillationsanordning vid spisen hemma.

Nu är vi väldigt OT dock så jag tror detta får vara nog.

//Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 52
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL