August 22, 2005
På Digitimes har man nu rapporterat om monitortillverkarna ViewSonic och BenQs senaste framgångar. De båda tillverkarna har under längre tid varit tidiga med att anamma nya tekniker på LCD-marknaden och det kommer därför inte som någon överraskning att man nu introducerat nya LCD-monitorer med en pixeluppdateringstid på endast 4ms (millisekunder).
"ViewSonic will start marketing a 19-inch model (VX924) priced at NT$16,900 (US$549) this April and expects sales of 4ms LCD monitors to account for 10% of the company’s LCD monitor sales in Taiwan by the end of the first half of this year, according to Allan Chang, vice president of ViewSonic for Asia-Pacific sales and marketing."
BenQ har tydligen visat upp ett flertal monitormodeller med 4, 5, 6 och 8ms pixeluppdateringstid. 4ms modellerna planerar man att lansera nästa kvartal.
Än så länge ser vi ingen mattning av pixeluppdateringskriget som varit ett par år nu på LCD-marknaden. Redan när man lanserade 8ms monitorer var dock de flesta nöjda med pixeluppdateringstiden även för väldigt krävande applikationer som 3D-spel och film.
Frågan är hur lågt man kommer gå innan pixeluppdateringstiden inte spelar någon större roll, och vad man då kommer fokusera på inom monitormarknaden.
Vi hoppas innerligt på ökade upplösningar och även att hela PC-marknaden går mot bredbildsanvändande.
Redfaction wrote: widescreen är väl bra onödigt på skärmfronten.
Tycker bara det finns fördelar, allt multimediamaterial fungerar bättre i widescreen då vårt faktiska synfält är markant bredare än vad det är högt. Du får med andra ord en verkligare bild och bättre inlevelse, detta gäller såväl film som TV-spel.
Sen är det behagligt att jobba med extra bredd på skrivbordet i min mening. Har haft dubbla monitorer ett par år nu och att gå till en vanlig 4:3 monitor hade varit jäkligt svårt.
Nej i min mening är det 4:3 formatet som gjort sitt.
Tekniknörd som gillar att träna.
Redfaction wrote: Jo men det är väl inte alla spel som är gjorda för det och alltså kommer det bli irriterande att spela dessa spel på en widescreen skärm.
Hehe det stämmer ju men jag tycker det är ett minst sagt litet problem i sammanhanget. Men det var också därför jag skrev följande;
och även att hela PC-marknaden går mot bredbildsanvändande.
Där ingår även mjukvaru och speltillverkare i högsta grad.
Tekniknörd som gillar att träna.
March 5, 2002
Redfaction wrote: Jo men det är väl inte alla spel som är gjorda för det och alltså kommer det bli irriterande att spela dessa spel på en widescreen skärm.
Ett spel behöver inte vara gjort för det, bara det har stöd för widescreen-upplösningar så skall det fungera utmärkt. Sen så fungerar det nog bäst i FPS-spel och sämst i flygsimulatorer (?).
January 4, 2001
Det har hänt en del på skärmmarknaden de senaste 2 åren. Plasma har sjunkit löjligt mycket i pris, LCD börjar bli riktigt bra och dagens projektorer är inte dåliga heller.
Ska bli riktigt kul att se hur det ser ut om bara 2-3år och hur långt vi har kommit då. Jag tror rätt hårt på att det är bye bye CRT. (och hur skönt vore inte det? :))
Fackamato wrote: [quote=Redfaction]Jo men det är väl inte alla spel som är gjorda för det och alltså kommer det bli irriterande att spela dessa spel på en widescreen skärm.
Ett spel behöver inte vara gjort för det, bara det har stöd för widescreen-upplösningar så skall det fungera utmärkt. Sen så fungerar det nog bäst i FPS-spel och sämst i flygsimulatorer (?).
Nä det behöver ju inte ens ha stöd för widescreen, även om det såklart är en klar fördel. Men jag förstår verkligen inte varför flygsimulatorer skulle missgynnas? 🙂
Tror nog inte att cockpit har en 4:3 "vindruta" i alla fall 🙂
Tekniknörd som gillar att träna.
March 5, 2002
Anton K wrote: [quote=Fackamato][quote=Redfaction]Jo men det är väl inte alla spel som är gjorda för det och alltså kommer det bli irriterande att spela dessa spel på en widescreen skärm.
Ett spel behöver inte vara gjort för det, bara det har stöd för widescreen-upplösningar så skall det fungera utmärkt. Sen så fungerar det nog bäst i FPS-spel och sämst i flygsimulatorer (?).
Nä det behöver ju inte ens ha stöd för widescreen, även om det såklart är en klar fördel. Men jag förstår verkligen inte varför flygsimulatorer skulle missgynnas? 🙂
Tror nog inte att cockpit har en 4:3 "vindruta" i alla fall 🙂
Hehe, jag tänkte på när man flyger 90 grader rollat, ens synfält blir ju helt konstigt då :D, men i normalt flygläge så får man säkert underbar vy. 🙂
2 Guest(s)