Vilket Mobo till AMD 64:an?|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vilket Mobo till AMD 64:an?
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 14, 2003 - 10:28 am
sp_Permalink sp_Print

En Athlon 64 är det nog många som önskar att jultomten lägger under granen i år, helst i sällskap av ett passande moderkort. För att göra det lättare för tomten har killarn på AMD-boards ställt upp en lista på de flesta i dagsläget existerande moderplankorna till ust Athlon 64.
Här finns bilder, specifikationer och i den mån det existerar också länkar till recensioner av korten.

Den mycket extensiva listan hittar ni här

Avatar
Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
Member Since:
December 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
435810
October 14, 2003 - 2:05 pm
sp_Permalink sp_Print

"flesta i dagsläget existerande moderplankorna till ust Athlon 64. "

det ska inte va "till just Athlon 64." ????

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
435888
October 14, 2003 - 3:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Förhoppningsvis förstår även du att det ska vara "just" Death On Wings. Det är ju kul att du är uppmärksam men nyhetstrådarna blir förstörda om man ska sitta och påpeka minsta stavfel i nyheterna. Ser du några fel får du gärna ta upp det med skribenten och du har mailadresserna i deras nyheter.

Du får ursäkta om jag låter lite brysk men det är väldigt tröttsamt för våra skribenter att inte kunna missa en tangent utan att man blir pikad för det. Det gagnar ingen i längden det är en sak som är säker...

Kingsthrone
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 518
Member Since:
February 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
436204
October 14, 2003 - 9:57 pm
sp_Permalink sp_Print

*Ditt inlägg har en tvetydig klang, Anton. Är det pikande att påpeka stavfel öppet? Och en positiv handling om man skickar ett mail till författaren om felet, menar Du?*

*endast för öppet klargörande

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
436217
October 14, 2003 - 10:12 pm
sp_Permalink sp_Print

I vissa fall låter det enbart som man är ute efter att irritera som när man trycker dit fyra frågetecken efter sitt uttalande om en så tydlig "snabbskrivningsmiss". Men det stora problemet är att själva tråden som borde handla om nyheten istället går över till en diskussion om eventuella stavfel. För oss som ser detta var och varannan dag blir det hela väldigt jobbigt i längden. Jag vet att detta är ett generellt problem för många sajter som har nyhetskommentarer och jag har lite svårt att förstå varför. Men å andra sidan är ju jag lite partisk i ämnet.. 😉

Men som du säger, är det ett klart stavfel (faktafel) är det självklart jättebra om ni kan maila direkt till skribenten. Det blir då inte en massa "onödiga" kommentarer i nyhetstråden.
Faktafel är dock något som man kan ta upp i nyheten då det faktiskt handlar om ämnet.

Hoppas jag förklarat mitt förra inlägg lite bättre nu. 🙂

Kingsthrone
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 518
Member Since:
February 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
436236
October 14, 2003 - 10:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Jovisst, tack så mycket Anton!

Den nya Athlon 64-processorn innebär alltså en ny socket (och passar inte i socket A)? Någon som vet om den nya socket kommer att gälla långt framåt (som socket A gjort) för nya processorer, eller om det finns planer för en helt ny generation processorer inom "snar" framtid?

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
436257
October 14, 2003 - 11:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Kingsthrone wrote: Jovisst, tack så mycket Anton!

Den nya Athlon 64-processorn innebär alltså en ny socket (och passar inte i socket A)? Någon som vet om den nya socket kommer att gälla långt framåt (som socket A gjort) för nya processorer, eller om det finns planer för en helt ny generation processorer inom "snar" framtid?

Allvarligt talat så kommer nog inte sockel 754 att bli särskilt långvarig. Till våren kommer sockel 939, som klarar vanliga DDR i dualchannel. En av Athlons 64:ans starka sidor är just dess effektiva minneskontroller, och att bara utnyttja halva minnesbandbredden i 754-64:an kommer nog inte bli särskilt intressant. Möjligtvis i budgetsystem, men sockel A:s styrka har ju faktiskt varit att dagens highend-processorer har blivit morgondagens budgetprocessor.

Kaleid
Member
Medlem
Forum Posts: 2377
Member Since:
June 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
436258
October 14, 2003 - 11:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Ifall jag minns rätt så kommer nuvarande Athlon 64 socket 940 ersättas av socket 939 (2004 Q1), som inte kräver dyra ECC minnen. Så helst så bör man vänta på nya socket:en. Jag hoppas den hänger kvar lika länge som socket A.

En A64 CPU passar absolut inte socket A.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
436377
October 15, 2003 - 8:43 am
sp_Permalink sp_Print

Problemet om vi säger så är ju att vi faktiskt har två olika sockets redan nu för Athlon 64, Socket 754 och Socket 940.
Jag tror faktiskt att Socket 754 kommer finnas kvar ett tag på marknaden, hur länge beror mycket på AMDs prissättning av Athlon 64 FX.

Athlon 64-marknaden ser i dagsläget ut som följande:
Athlon 64 3200+ är den renodlade desktop modellen av AMDs Hammer-arkitektur som har en integrerad minneskontroller och använder sig av Socket 754.

Athlon 64 FX är "entusiast"-modellen av Athlon 64 som i grund och botten är en Opteron-processor utan multiprocessorstöd. Den stora skillnaden mot den vanliga Athlon 64 är at FX modellen har dubbla minneskontrollers integrerade i sin kärna vilket ger den stöd för DualDDR. Den extra minneskontrollern gör att processorn behöver ett annat interface och har helt enkelt behållt Opteron-processorernas, Socket 940.

Prestandaskillnaderna mellan dessa två processorer är trots den teoretiskt sätt dubbla minnesbandbredden på Athlon 64 FX inte speciellt stor. Vi har tyvärr inte kunnat testa dem själva med genom att spana lite på andra sajters resultat ligger Athlon 64 3200+ och Athlon 64 FX51 på snarlika resultat. Visst är det fördel FX men defenitivt inte något som kan motivera priset på ett FX-system.

Bara processorn är nästan dubbelt så dyr ~8500kr vs. ~4800kr och sedan tillkommer dyrare moderkort och minne för Athlon 64 FX plattformen.
Nä jag tror faktiskt Athlon 64 och A64 FX kommer leva i symbios ett bra tag framöver mest för att A64 FX trots övergången till Socket 939 kommer bli ett för dyrt alternativ för de flesta, speciellt om man ser till den relativt låga prestandaökningen man får.

Jag vill dock lägga in en liten reservation för Socket 939 som kommer ge både lägre pris och kanske t.o.m. bättre prestanda (ECC-minne som krävs för Socket 940 har högre latency än vanliga DDR-minne).

That's my two cents anyway... 😉

Kaleid
Member
Medlem
Forum Posts: 2377
Member Since:
June 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
436537
October 15, 2003 - 1:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Väldigt informativt. Danke. 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 58
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL